karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

با تمام شدن شش ماه اول سال و آغاز فصل پاییز، زمین رنگ دیگری به خود می گیرد؛ فرشی از برگ های رنگین در همه جا پهن می شود و صدای خش خش برگ ها از هر سو به گوش می رسد. این فصل زنگ مدرسه ها را نیز به صدا در می آورد و شور و هیاهویی خاص را به پا می کند؛ اما این زیبایی ها در کلان شهرها آن قدرها هم ماندگار نیستند و با گذشت چند هفته در حجم دود و دم و ذرات معلق گم می شوند. ماه های سرد سال که می آیند یک مهمان ناخوانده را نیز با خود می آورند؛ مهمانی که به راحتی کنگر می خورد و لنگر می اندازد و تا مدت ها ماندگار می شود. همه به خوبی با این مهمان آشنا هستیم و جولانش را در شهرها بارها و بارها شاهد بوده ایم. 

آلودگی هوا پدیده ایست که همه ما آثارش را لمس کرده ایم و به خوبی می دانیم که چه بلایی بر سرمان می آورد. این مشکل از زمان صنعتی شدن زندگی انسان به وجود آمد، کم کم رشد کرد و حالا به غولی تبدیل شده که زیبایی های زمین را یک به یک می بلعد. غولی که خود ما آب و نانش می دهیم و بزرگش می کنیم و در انتها از وجودش نالانیم. با نزدیک شدن به اواسط پاییز و وقوع پدیده وارونگی هوا این غول بیشتر و بیشتر خودنمایی می کند و زندگی همه را تحت تاثیر قرار می دهد. وارونگی هوا زمانی رخ می دهد که هوای سرد پایین تر از هوای گرم قرار گیرد و بر خلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد بالا رود. این پدیده بستری مناسب را برای جولان آلودگی هوا ایجاد می کند و جریان زندگی در شهرها را با مشکلات جدی مواجه می کند.

چند روزی است که باز هم سر و کله این مهمان ناخوانده پیدا شده و بساطش را در شهرهای بزرگ کشورمان پهن کرده است. تهران، پایتخت همیشه بیدار ایران، نیز با این مشکل دست به گریبان است و ساکنانش روزهاست که آبی آسمان را ندیده اند. به همین بهانه سری به خیابان های پایتخت می زنیم و نگاهی به چهره آلوده شهر تهران می اندازیم. تصاویر پیش رو در خبرگزاری مهر و ایرنا منتشر شده اند و حالا ما آنها را با شما به اشتراک می گذاریم. با کارناوال همراه باشید و تهران را در روزهای خاکستری ببینید...

آلودگی هوای تهران

Shahab Ghayoumi

1- روزنه هایی به آلودگی

آلودگی هوای تهران

Shahab Ghayoumi

2- کدام کوه؟

چند بار تا به حال وقتی در حال رانندگی در خیابان بودید، نمای کوه ها توجه شما را به خود جلب کرده است؟ آیا باز هم می توانید از نمایی که به هنگام رانندگی پیش روی‌تان قرار می گیرد لذت ببرید؟ آن کوه ها در میان آلودگی ها گم شده اند و دود و سیاهی ها نمی گذارند آنها را ببینید. در این تصویر بخشی از برج میلاد را شاهد هستید که از آنجا می توانید نگاهی به کوه دماوند داشته باشید. اما سوال اینجاست: دقیقا کدام کوه؟! چه کسی باور می کند که قامت رعنای دماوند هم در میان دود و دم گم شود؟!

آلودگی تهران

Shahab Ghayoumi

3- سهم کودکان از هوای پاک چه می شود؟

احتمالا کبک‌شان خروس می خواند! وقتی در اخبار شنیده اند که مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل شده، کلی حساب و کتاب کرده اند که روز تعطیل‌شان را چگونه بگذرانند. اما چگونه می توانیم به آنها توضیح دهیم که آلودگی هوا با آینده شان بازی کرده و حق دیدن آسمان آبی را از آنها گرفته است. آیا توضیحی برای فرزندان‌مان که از آسمان آبی و هوای پاک هیچ سهمی ندارند، داریم؟!

آلودگی هوای تهران

Akbar Tavakoli

4- برج میلادی که گم شد!

زمانی تهران نمادی داشت به نام برج میلاد که قد و قامتش از همه جای شهر پیدا بود اما آلودگی آمد و نمای آن را بلعید...

آلودگی تهران

Akbar Tavakoli

برج میلاد

Mohamad Moheimany

برج میلاد

Shahab Ghayoumi

5- چهره مردم شهر تغییر می کند...

سر و کله آلودگی هوا که پیدا می شود، بازار فروش ماسک ها را داغ می کند. لبخندها در پشت این ماسک ها جا خوش می کنند و کلافگی از سر و روی مردم می بارد.

آلودگی تهران

Shahab Ghayoumi

آلودگی تهران

Shahab Ghayoumi

آلودگی تهران

Shahab Ghayoumi

آلودگی تهران

Shahab Ghayoumi

6- دور نمایی از پایتخت خاکستری

آلودگی هوای تهران

Shahab Ghayoumi

آلودگی هوای تهران

Shahab Ghayoumi

7- متهمان آلودگی هوا

اتومبیل ها یکی از بانیان این وضعیت هستند که البته روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود. البته تنها سهم کوچکی به این وسایل تعلق می گیرد اما باز هم قابل چشم پوشی نیست. کمی فکر کنید و به این بیندیشید که هر بار که ماشین‌تان را روشن می کنید و راهی خیابان ها می شوید، یک نفر نفس کم می آورد و شما سهمی هر چند ناچیز در این اتفاق دارید.

آلودگی تهران

Akbar Tavakoli

8- ساختمان هایی که در دود و دم فرو رفته اند...

آلودگی تهران

Mohamad Moheimany

9- این شما و این هم متهم بعدی!

فعالیت غیر استاندارد کارخانه ها یکی دیگر از دلایل آلودگی هواست و و نقش بسیار پررنگی در این زمینه دارد.

آلودگی هوای تهران

Akbar Tavakoli

آلودگی هوای تهران

Akbar Tavakoli

آلودگی هوای تهران

Akbar Tavakoli

10- و یک متهم دیگر...

آلودگی تهران

Akbar Tavakoli

11- نماد دیگر شهر تهران

پل طبیعت یکی از زیباترین سازه های پایتخت به شمار می رود که نامش در محافل جهانی برده شده و طراح آن جوایز با ارزشی را کسب کرده است. در این تصویر جوانانی را می بینید که در حال سلفی گرفتن هستند و نمایی از این پل تماشایی در پشت سرشان دیده می شود. نمادی که چهره جذابش در میان تن پوش خاکستری شهر دیگر نای دلبری کردن ندارد...

ورود به صفحه اختصاصی معرفی پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران

Akbar Tavakoli

12- رنگ سبز کم کم خاطره می شود...

آلودگی تهران

Shahab Ghayoumi

سخن آخر

با هم نگاهی به روزهای خاکستری پایتخت انداختیم و چهره دود زده آن را دیدیم. البته این مشکل تنها به پایتخت محدود نمی شود و شهرهای دیگری همچون تبریز، اهواز و اصفهان نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند. آیا وقت آن نیست که چاره ای برای خود بیندیشیم؟ تا به کی باید تقصیر را به گردن دیگری بیندازیم؟ به یاد داشته باشیم که یک قدم در راستای کاهش آلودگی هوا، هر چه قدر هم کوچک باشد باز هم اندکی از این بحران می کاهد.

شما به ما بگویید که با این حال و هوای خاکستری چگونه کنار می آیید؟

آیا قدمی برای کاهش آن برداشته اید؟

دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اينجا براى از تو نوشتن هوا كم است…………

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

تهرانيا ديگه به آلودگى عادت كردن

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

green

ye zamani vaghti too kooche va khiaboonaye tehran ghadam mizadim hameeeeee ja sabz bood va por az derakht.vali hala chi? vagehan رنگ سبز کم کم خاطره می شود...

انتشار:05 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.