karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حدود 15 سال پیش بمباران ها در عراق آغاز شد و شوک و وحشت همه کشور را در بر گرفت. هر روز خانه هایی ویران می شدند و خانواده های بی گناه زیر آوار می ماندند. وقتی از زیر آوار صدای نوزاد شیرخواری به گوش می رسید رعشه بر بدن هر عابری می افتاد. جنگی خانمان سوز به راه افتاده بود. آمریکایی ها به عراق حمله کردند و کشورهای مختلفی از جمله بریتانیا نیز حامی شان بودند. با این جنگ صدام حسین مجبور شد تا دولت موقت عراق را تحویل دهد و به عبارت دیگر سرنگون شد.

جنگ عراق و آمریکا تمام شد اما آثارش تا ده ها سال دیگر هم بر پیکر شهرها و روستاهای این کشور باقی می ماند و فجایعی که در این دوران رخ داد تا نسل ها بعد گریبان گیر مردمان این سرزمین خواهد بود. متاسفانه همیشه سال ها طول می کشد تا مردم بتوانند با تخریب های حاصل از جنگ کنار بیایند و شهرها را بازسازی کنند. حالا که حدود 15 سال از آغاز این جنگ می گذرد هنوز هم آثار ناراحت کننده این جنگ وحشتناک به وضوح در عراق مشاهده می شود.

می گویند در این جنگ بیش از 150 هزار تن جان شان را از دست دادند اما به چه دلیل؟ علت اصلی آغاز جنگ عراق و آمریکا را تصمیم گیری ها و اعمال نادرست صدام می دانند اما بدون شک اهداف بزرگی در ورای این جنگ بود. امروز می خواهیم با هم به تماشای تصاویری بنشینیم که اوضاع عراق را در طول این جنگ نشان می دهند. می خواهیم چهره زشت جنگ را ببینیم. بی تردید هنوز هم در تک تک محله های شهرهای عراق رد پای این اتفاق تلخ وجود دارد. شاید با دیدن این عکس ها کمی بیشتر درباره پدیده هولناک جنگ بیندیشیم و بیشتر به مردم بی گناهی که بی دلیل کشته می شوند فکر کنیم. کارناوال شما را به دیدن این تصاویر دعوت می کند.

1- بوی جنگ

در تصویر پیش رو ساختمانی دولتی در بغداد، پایتخت عراق را می بینید. این ساختمان در اثر حمله های آمریکا غرق در دود است. حمله به دفاتر دولتی و مقر صدام حسین در صدر اهداف آمریکا بودند. این تصویر در تاریخ 21 مارس 2003 به ثبت رسیده است.

جنگ عراق و آمریکا

2- سران در امنیت کامل

جورج دبلیو بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا را می بینید که در تاریخ 19 مارس 2003 در کاخ سفید بر مسند قدرت تکیه زده است. همیشه سران قدرتمند کشورها در طول جنگ در امنیت به سر می برند اما افراد بی گناه می میرند.

جورج دبلیو بوش

3- انفجار میدان نفتی رمیله

گروهبانی از ارتش آمریکا را می بینید که به آتش زدن میدان نفتی رمیله افتخار می کند. این میدان نفتی در جنوب عراق و در نزدیکی کویت قرار داشت. این تصویر در تاریخ 27 مارس 2003 گرفته شده است.

میدان نفتی رمیله

4- قربانی های واقعی

در این تصویر (Richard Barnett) یک نیروی نظامی و امدادی آمریکا را می بینید که نوزادی عراقی را در آغوش گرفته است. نوزاد از خانواده دور افتاده و آینده اش نامعلوم است. این عکس مربوط به تاریخ 29 مارس 2003 است.

نوزاد عراقی

5- هیچ چیز سالم نیست

در تاریخ 19 آگوست 2003 یک مقر اصلی فرماندهی در بغداد بمباران شد. شاهدان گفتند که این حمله دست کم 3 کشته و ده ها زخمی به جای گذاشت.

بغداد

6- سقوط پر سر و صدا

سربازی آمریکایی را می بینید که در حال تماشای سقوطِ مجسمه صدام حسین است. این مجسمه در تاریخ 9 آوریل 2003 در بغداد سرنگون شد.

سقوط مجسمه صدام در بغداد

7- همه چیز در تاریکی مطلق

مردی عراقی با کیسه ای روی سرش بازداشت شده است. آمریکایی ها این مرد را در تاریخ 30 اکتبر 2003 در شهر تکریت (Tikrit) مورد بازجویی قرار دادند. آنها برای دستگیری اعضای یک باند تروریستی به این شهر حمله کرده بوند.

تکریت عراق

8- کودکان وحشت زده

همیشه کودکان از بی دفاع ترین قربانیان جنگ ها بوده اند. این عکس که در حومه شهر بعقوبه گرفته شده است و کودکانی وحشت زده را به تصویر می کشد که سعی دارند در میان آشوب جنگ، خود را از گزند سرما حفاظت کنند. این عکس مربوط به تاریخ 16 نوامبر 2003 است.

کودکان عراقی

9- پناه بگیرید

سربازان بریتانیایی را مشاهده می کنید که پناه گرفته اند تا از دست معترضان بومی در امان باشند. بومی ها در تاریخ 22 مارس 2004 شعار "بله بله به یاسین نه به آمریکا، بریتانیا و اسرائیل" را سر داده بودند. یاسین اشاره به شیخ احمد یاسین رهبر حماس دارد.

نیروهای ارتش بریتانیا

10- بازگشت به سوی خانه

این عکس یکی از پایگاه های نظامی نیروهای آمریکا در عراق را نشان می دهد. در این تصویر نیروهای نظامی آمریکا در حال فرستادن تابوت همرزمان شان به سوی خانه هستند. تاریخ ثبت این عکی مشخص نیست زیرا پنتاگون (مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) اجازه انتشار چنین عکس هایی را نمی داد و روزنامه نگاران را تشویق می کرد تا فقط تصاویر دلاوری های سربازان را منتشر کنند.

نیروهای آمریکایی در عراق

11- حوضچه ای از خون

عکاس این عکس در تاریخ 28 فوریه 2005 در حال عکاسی از کشور جنگ زده عراق بود که با این صحنه رو به رو شد. کارگران عراقی در حال تمیز کردن حوضچه ای از خون بودند. این عکس مربوط به حمله انتحاری آمریکایی ها به شهر حِله عراق می شود.

شهر حله عراق

12- بازجویی

نیروهای آمریکایی در طی جنگ عراق و آمریکا صدها تن را مورد بازجویی قرار دادند. در این تصویر هم یک مرد عراقی را می بینید که در حال مقاومت در برابر بازجویی های نیروی دشمن است.

بازجویی نیروهای عراقی

13- اعتراض به جنگ

در تاریخ 19 مارس 2006 معترضان به جنگ آمریکا و عراق به خیابان ها رفتند. این تصویر مربوط به شهر پورتلند (Portland) در ایالت اورگن (Oregon) آمریکاست و به ستوه آمدن مردم، از خونریزی های جنگ عراق نشان می دهد.

اعتراض به جنگ عراق

14- هدر رفتن نفت

بدون شک یکی از مهم ترین علت های حمله به عراق تسخیر چاه های نفتی ارزشمند این کشور بود. در تصویر پیش رو یکی از اصلی ترین خطوط نفتی عراق را می بینید که به آتش کشیده شده است. این خط نفتی در منطقه کرکوک قرار دارد.

خط نفتی کرکوک

15- دستگیری شورشیان

در تاریخ 26 ژوئن 2006 آمریکایی ها 50 تن از اعضای یک گروه شورشی را دستگیر کردند. این عکس در شمال بعقوبه گرفته شده است.

عراق

سخن آخر

جنگ یکی از معضلات جامعه بشری بوده و هست. این پدیده خشن جان و مال مردم سرزمین ها را به مخاطره می اندازد و خسارت هایی جبران ناپذیر از خود به جای می گذارد. با هم نگاهی داشتیم به تصاویری که مربوط به جنگ عراق و آمریکا بودند. نظر شما در رابطه با این جنگ چیست؟

به نظر شما برای جلوگیری از جنگ و رواج صلح باید چه کارهایی انجام داد؟

منتظر نظرها و پیشنهادهای شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

هر چه کنی بهخود کنی

انتشار:10 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

USA HERO

+++ این عکس یکی از پایگاه های نظامی نیروهای آمریکا در عراق را نشان می دهد. در این تصویر نیروهای نظامی آمریکا در حال فرستادن تابوت همرزمان شان به سوی خانه هستند. تاریخ ثبت این عکی مشخص نیست زیرا پنتاگون (مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) اجازه انتشار چنین عکس هایی را نمی داد و روزنامه نگاران را تشویق می کرد تا فقط تصاویر دلاوری های سربازان را منتشر کنند. +++ 
in matn kamelan eshtebahe chon barha dar hollywood shahede sekans haye zibaee az marge sarbazan amrikaee boodim va etefaghan keshvare america be shedat roo in mozoo manovr mide va barash moheme ta hame bebhinan

انتشار:18 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.