karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پدیده ی آتش سوزی یا حریق، هر ساله جان هزاران انسان بی گناه را گرفته و بسیاری را از خانه هایشان آواره می کند. توانایی این حادثه به قدری است که در زمان کوتاهی، خسارات جبران ناپذیری را به بشر و حیات او وارد می نماید؛ مانند سوزانده شدن تخت جمشید توسط اسکندر مقدونی.

مهار و کنترل این پدیده در جنگل ها و مراتع سرسبز بسیار دشوارتر و در برخی موارد غیر ممکن است چرا که با وجود وزش باد، سرعت پیشرفت آتش، بسیار بیشتر می شود. متاسفانه بر اساس گزارش هایی که سازمان فضایی ناسا ارائه کرده، حوادث آتش سوزی سال 2017 نسبت به میانگین آن در سال های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است؛ به عنوان مثال، جنگل های ایتالیا و رومانی سه برابر بیش از گذشته، دچار حریق شده اند. عوامل متعددی در رشد آتش سوزی دخیل هستند اما یکی از مهم ترینِ آنها گرم شدن کره ی زمین می باشد چرا که هوای گرم و خشک جنگل ها به پیشروی آتش های کوچک کمک کرده و حریق، همچون یک غول بزرگ، درختان بسیاری را می بلعد.

یکی از فجیع ترین سوانح آتش سوزی در سال 2017، مربوط به جنگل های غرب ایالات متحده ی آمریکا است. در جریان این آتش سوزی در کناره های اقیانوس آرام، مراتع هشت ایالت به سوز و گداز افتادند و هزاران نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شدند. خاکستر و دود، سراسر سرزمین غربی را فرا گرفت و همچون پرده ای ضخیم جلوی دیدگان مردم کشیده شد. این حریق به حدی بزرگ بود که نامش به سرعت بر سر زبان ها افتاد و در هر محدوده، عنوانی متفاوت را به آن دادند؛ مثلا در لس آنجلس با نام لاتونا (La Tuna) از آن یاد می کنند.

در این سفر تصویری همراهمان باشید تا نگاهی به این سانحه ی تلخ بیاندازیم و لحظاتی از آن را با هم مرور کنیم. به کیلومتر ها آن طرفتر سفر می کنیم و عظمت شعله های آتش را در غرب آمریکا به نظاره می نشینیم؛ شعله هایی که از اواخر ماه آگوست پا گرفتند و بعضا تا همین امروز نیز در غرب زبانه می کشند و صدمات زیادی به جنگل ها و فضای سبز وارد کرده اند،.

برای تماشای تصاویری متفاوت از یک حادثه ی تلخ و دردناک در کارناوال همراهمان شوید...

لا تونا شهر بربنک کالیفرنیا

David McNew

لا تونا شهر بربنک کالیفرنیا

1- خودنمایی آتش در مناظر آمریکا | 4 سپتامبر

در این تصاویر که از شهر استیونسانِ ایالت واشینگتن (Stevenson,Washington) ثبت شده اند، رودخانه ی کلمبیا (Columbia) و ژرف دره های اطرافش را می بینید که غرق در شعله های آتش هستند.

استیونسان واشینگتن رودخانه کلمبیا

2- قدرت نمایی آتش همچنان ادامه دارد | 4 سپتامبر

شعله های خشمگین آتش که این بار در اطراف جنگل های رودخانه کلمبیا، خشم و قدرت خود را نشان می دهند. این تصویر از روی سد بانه ویل (Bonneville) به ثبت رسیده است.

سد بانه ویل رودخانه کلمبیا

3- لا تونا به لس آنجلس هم سرایت کرد | 3 سپتامبر

یکی از هواگردهای ساخت کارخانه ی سیکورسکی (Sikorsky)، به کمک آتش نشانان آمده تا شعله های آتش را در نواحیِ شهر بربنک (Burbank) در ایالت کالیفرنیا خاموش کنند. آتشِ لا تونا تقریبا مساحت شش هزار هکتار را سوزاند که این سانحه در تاریخ شهر لس آنجلس (Los Angeles) بی سابقه می باشد.  

شهر بربنک کالیفرنیا

David McNew

4- گریز از خشم سوزان | 2 سپتامبر

زمانی که فردی به نام بُنی مورفی (Bonnie Murphy)، زبانه های آتش را به روی تپه های شادو هیلز (Shadow Hills) در همسایگی شهر لس آنجلس می بیند، به تکاپو می افتد تا خود و اسب هایش را از خشم آتش نجات دهد.  

تپه شادو هیلز لس آنجلس

Robyn Beck

5-  این تک درخت جانِ سالم به در نمی برد | 29 آگوست

شعله های آتشی که مرکز ایالت کالیفرنیا را فرا گرفته و با نام پاندروسا (Ponderosa) شناخته می شوند، مانند موریانه به جان درختانِ شرق اوروویل (Oroville) افتاده اند و تنها خاکستری از آن ها را باقی می گذارند. 

شرق اوروویل ایالت کالیفرنیا

Noah Berger

6- شعله های خشم بر فراز آسمان | 2 سپتامبر

لا تونا، قله های رشته کوه وردوگو (Verdugo) بر فراز شهر بربنکِ کالفرنیا (Burbank) را فتح کرده است. آتش از یک روز قبل کارش را در این منطقه شروع کرده و با سرعت قابل توجهی با کمک و هدایت بادها، مساحت دو هزار هکتار را به زیر شعله های گرمش می گیرد.  

رشته کوه وردوگو شهر بربنک کالفرنیا

Paul Mounce

رشته کوه وردوگو شهر بربنک کالفرنیا

Robyn Beck

7- نجات طبیعت سوخته | 2 سپتامبر

گروهی از جنگل بانان و آتش نشان های سازمان حفاظت کالیفرنیا، تلاش در مهار آتشی دارند که بوته ها و خاشاک را فراگرفته؛ زیرا این مناطق با سرعت بیشتری می سوزند و اینگونه آتش در مدت خیلی کوتاه می تواند تمام نواحی مرتفع شهر بربنک (Burbank) را به خاکستر تبدیل کند. 

آتش نشانی شهر بربنک کالیفرنیا

Matt Hartman

8- عملیات اطفای حریق

در این تصویر، داخل کابین خلبانی را می بینید که برای کمک به اطفای حریق وارد محیط آتش سوزی شده است. 

عملیات اطفای حریق

9- هیولای آتش در غرب آمریکا | 28 آگوست

شعله های آتش به نزدیکی فضای سبز شهر سیسترز (sisters) در ایالت اورگن رسیده اند. دود آسمان سراسر ایالت های غربی آمریکا را فرا گرفته و بیش از 4500 نفر مجبور به ترک خانه و زندگیشان شده اند. 

شهر سیسترز ایالت اورگن

10- کمک های هوایی به شهرهای سوخته | 2 سپتامبر

هواپیماهای آتش نشانی برای مهار آتش در شهر سن فرناندو ولیِ کالیفرنیا (San Fernando Valley) آب می پاشند. این شهر به روی دره ای با همین نام بنا شده است.

شهر سن فرناندو ولی کالیفرنیا

Kyle Grillot

11- آتش مانند ستاره های پراکنده بر ژرف دره های کالیفرنیا می درخشد | 2 سپتامبر

بربنک کالیفرنیا

Kyle Grillot

12- حیرت زده از عظمت شعله ها | 2 سپتامبر

 ساکنین شهر بربنک (Burbank) که تا چند روز پیش در کمال آرامش از آسمان آفتابی اواخر تابستان لذت می بردند، حالا در بهت و حیرت به نواحی سوخته در اطراف شهر چشم دوخته اند. 

شهر بربنک ایالت کالیفرنیا

Ringo H.W. Chiu

13- آسمان خجالت زده از روشنایی شهر | 2 سپتامبر

اگرچه حادثه ای که در غرب آمریکا رخ داد بسیار دردناک است و به ویژه طرفداران محیط زیست را به شدت آشفته کرده اما در عین حال نمی توان از هیبت و زیبایی چشم نواز این مناظر گذر کرد. تصویری که پیش رو دارید، تقابل زیبای نور آتش در نواحی مرتفع شهر بربنک و مهتابی که در میان ابرها چشم نوازی می کند را به زیبایی هر چه تمام تر نشان می دهد.

ارتفاعات بربنک ایالت کالیفرنیا

David McNew

14- پیشگیری بهتر از درمان 

سازمان جنگل داری ایالات متحده آمریکا، کلبه ای را در حوالی جنگل های ملی پایِت (Payette National Forest) در ایالت آیداهو (Idaho) با آلومینیوم پوشانده تا از سوختن این بنای تاریخی در واقعه ی آتش سوزی لا تونا جلوگیری کند. آتش مناطق اطراف را فراگرفته و هیچ تضمینی وجود ندارد که به این جنگل های ملی پا نگذارد. 

 

جنگل های ملی پایت ایالت آیداهو

15- پایان داستان کلبه ی جنگلی | 31 آگوست

این تصویر مربوط به فیلمی می باشد که از سوخته شدن کلبه ای در پارک ملی گلیشر (Glacier National Park) در ایالت مونتانا (Montana) تصویربردای شده است. این کلبه، که یکی از قدیمی ترین سازه های این منطقه به شمار می رود، مربوط به قرن نوزده است و با نام اسپری چلت (Sperry Chalet) شاخته می شود. متاسفانه این بنا در خلال آتش سوزی به کلی نابود شده است. 

 

پارک ملی گلیشر ایالت مونتانا

16- باز هم شعله های لا تونا در حوالی شهر بربنک | 2 سپتامبر

لا تونا بربنک ایالت کالیفرنیا

17- آتش در یکی از گاراژهای شهر اوروویل  

اروویل کالیفرنیا

18- سدی در مسیر آتش | 5 سپتامبر

 در این تصویر، هواپیمایی را می بینید که پودرهای عقب انداز یا پیشگیرنده را به ژرف دره های وبر در شهر اودن یوتا (Ogden,Utah) می ریزد. برای ساخت این پیشگیرنده های شعله، پارچه و پلاستیک را با مواد دیگری ترکیب می کنند و در مناطق بالقوه ی آتش سوزی می ریزند تا جلوی پیشروی حریق را بگیرند.

اودن یوتا آمریکا

Rick Bowmer

19- خانه ای فراسوی شعله ها | 2 سپتامبر

یکی از ساکنان حوالی شهر لس آنجلس، در آزادراه 210 توقف کرده تا شاید بتواند وضعیت خانه اش و دو گربه ای که در آن جا باقی گذاشته را بررسی کند.  

لا تونا لس آنجلس

David McNew

20- آخرین نفس های آتشِ لا تونا | 2 سپتامبر

نزدیک شهر بربنک کالیفرنیا

سخن آخر 

تصاویری از پدیده ی مهیب آتش سوزی را در غرب آمریکا به ویژه در ایالت کالیفرنیا به نظاره نشستیم؛ تصاویری مهیج و البته دلهره آور که مدت زمان زیادی از آن نگذشته است. 

نظرتان درباره ی جنگل سوزی های بی شمار در سال های اخیر چیست؟

به نظر شما چگونه می توان از این گونه فجایع جلوگیری کرد؟

دیدگاهتان را درباره ی این تصاویر داغ و سوزان با ما به اشتراک بگذارید. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.