karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بهار که می آید، طبیعت نوای سرزندگی سر می دهد؛ از نو شدن و زندگی دوباره سخن می گوید و لباس تازه به تن طبیعت می کند. هر طرف را که نگاه می کنی، این طبیعت است که جلوه ای تازه از زندگی را برایت به تصویر می کشد...

شاید برای ما بهار تنها به زیبایی هایش و لذت از آن ها خلاصه شود اما عده ای هستند که بهار را فصل کار می دانند و روزیشان با آمدن فصل بهار جانی دوباره می گیرد... ماهیگیران؛ این مردان سخت کوش که دریا را از آن خود کرده اند و همچون کوهی در مقابل امواج خروشان این پهنه ی آبی استواری می کنند تا نانی از این دریا به دست آورند. مردانی که در نهایت همکاری و اخلاق، کاری گروهی را پیش می برند و آن چه را که با زحمت به دست می آورند، در نهایت سخاوت با هم تقسیم می کنند چرا که معتقدند نمی توان تنهایی به دریا زد و آن را مغلوب کرد.

فصل بهار، موعد تخم ریزی ماهی های سفید در دریای خزر است. با آن که بر اساس قوانین محیط زیست، صید در این ایام ممنوع است، اما در حاشیه غربی دریای خزر، هستند صیادانی که روزیشان را از میان امواج به دست می آورند. این ماهیگیران اعتقاد دارند که دریا سخاوتمند است و هر کسی می تواند روزی اش را از آن صید کند اما نباید ناراحتی و دلخوری بین ماهیگیران به وجود آید. 

این مردان، که دریا خانه دومشان است و ماهی نانی که بر سر سفره می برند؛ بعد از هر بار صید جمله «هزار شکار» را به زبان می آورند به امید صید بهتر و پربار تر در آینده.

در ادامه برای دقایقی می خواهیم با این ماهیگیران همراه شویم و به دریا بزنیم؛ لباس ماهیگیری به تن کنیم و تورمان را در دریا پهن کنیم تا ببینیم سهم ما از این دریا تا چه حد است...

تصاویری که در ادامه می بینید، به همت آقای مهران ریاضی به ثبت رسیده و در خبرگزای مهر منتشر شده اند.

همراه کارناوال باشید...

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

1- ماهیگیرانی که در کنار هم به دریا می روند تا نانی از میان امواج به دست آورند

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

2- قایق هایی که حکم خانه را دارند برای ماهیگیران

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

3- و تورهایی که به امید روزی بیشتر پهن می شوند

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

4- دریا در مقابل این تلاش و همکاری رام است...

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

5- و آن چه به دست می آید؛ کم یا زیاد از سخاوت دریاست

صید ماهی در دریای مازندران

5- تصور کن...

تو هستی و دریا و صدای امواجش و آواز مرغان دریایی... و این آرامش است که قدرت می دهد به ماهیگیران

صید ماهی در دریای مازندران

6- گاه چوب ماهیگیری هم خوب صید می کند...

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

7- و ماهی هایی که سرنوشتشان این گونه شد

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

8- آن چه به دست می آید؛ خوب خریدار دارد

صید ماهی در دریای مازندران
صید ماهی در دریای مازندران

9- و او از آن چه نصیبش می شود، راضی است...

صید ماهی در دریای مازندران

10- برایش خستگی معنا ندارد؛ او همیشه می خندد

صید ماهی در دریای مازندران

سخن آخر

آیا تا به حال ماهیگیری و ماهیگیران را از نزدیک دیده اید؟

حال و هوای تصاویر را دوست داشتید؟

کدام عکس برایتان زیباتر و جذاب تر بود؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمد دوردی

بابا خجالت بکشید تبلیغ صید ممنوع رو کردید: تبلیغ نسل کشی الانش تو گیلان و مازندران آنقدر در مسیر ورودی رودخانه به دریا تور نامرئی در فصل تخم ریزی کاشتن خدا میدونه از صید با برق در تمام شمال و جنوب کشور که بگذریم از آلودگی رودخانه ها در صورت عدم خشک شدنشون به علت سد سازی و انتقال آب که که بگذریم بعد میان چند سال دیگه میگن ماهی نیست ماهیان رودخانه ای استان گلستان که بیست ساله نیستن و تموم شدن رودخانه ها کاملا خشک هستن نه اترک به دریای خزر میریزه نه گرگانرود هرچه سریعتر فکری به حال این پست کنید با تشکر

مهسا محرابی

سلام همراه کارناوالی عزیز اگر به متن دقت کرده باشید، در قسمتی ذکر شده است که با وجود آن که صید در حال حاضر ممنوع است، اما باز هم عده ای در بخشی از دریای خزر، به ماهیگیری مشغول هستند. کارناوال به عنوان یک رسانه گردشگری، در کنار معرفی جاذبه های گردشگری در داخل و خارج کشور، موظف است که به این قبیل مسائل هم بپردازد تا شاید قدمی هر چند کوچک برای حل این مسائل زیست محیطی بردارد. پایدار باشید

10 اردیبهشت 1396

انتشار:10 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

گیلان

اسم این دریاچه ی بزرگ، دریای کاسپین هستش نه دریای مازندان. لطفا راعایت کنید حقوق دیگران رو هم در نظر بگیرید. تمام دنیا داره میگه دریای کاسپین بعد ما توی ایران هی میگیم دریای خزر یا مازندان و ... خوبه ماهم بگیم دریای گیلان؟

مهسا محرابی

سلام همراه کارناولی عزیز کارناوال هم به موردی که شما اشاره کردید، واقف است. همانطور که می دانید از گذشته تا به امروز نام های مختلفی برای این دریاچه استفاده شده است؛ از دریای خزر گرفته تا دریای کاسپین و مازندران و هیرکانی. اما مطابق با بخشنامه دولتی سال ۱۳۸۱، نام رسمی این دریاچه در مکاتبات خارجی، کاسپین (Caspian Sea) و در مکاتبات فارسی دریای خزر است. در کل هیچ یک از نام های خزر، مازندران و کاسپین اشتباه نیست. کارناوال برای آن که اشتباهات این چنینی برای کاربران پیش نیاید، از عنوان دریای خزر استفاده می کند. پایدار باشید.

کوروش

 درود بر دوستان **
 
دریای طبرستان یا تبرستان یا تپورستان ( مازندران ) قدیمی ترین نام این دریا بوده است . سند بین المللی : که درمتون و  افسانه های یونان قدیم ( خدایان ابولهل )  هم اشاره به این نام شده .
( به راه اندرون کوه‌های بلند فرازش یکی کهنه سنگ نژند
زبر کوه بیند کران تا کران نگهبان دریای مازندران )


سند بومی : ( کتاب حماسی شبرنگ نامه ) قاجاریه

+((( دوست عزیز کارناول. آی آر ))+

خزر نام قبیله ایی وحشی و غیر بومی ( شمال قفقاز ) هست 

(( جهت تایید سرچ بفرمایید ))

لطفا دریای اصیل ایران زمین را با این نام بی محتوا نخوانیم 

با تشکر از توجه و مطالعه مطالب .

 مطالعه و شناخت فرهنگ و بوم ایران زمین را جهت دفاع از 

میراث نیاکان به همه عزیزان توصیه میکنم 

مهمترین چیز این است که ایران سرای عزیز ماست بکوشیم تا آباد بماند . . . 

با احترام کوروش 

ناشناس

مشنگ

27 آبان 1397

29 شهریور 1397

09 اردیبهشت 1396

انتشار:09 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.