karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بهار، این سرآغاز فصل ها و این نوید دهنده زندگی، وقتی می آید آن چنان سر و صدا به پا می کند که محال است کسی از آمدنش خبردار نشود. شاید از خودپسندی اش باشد این همه سر و صدا و غوغا؛ او می داند که آن قدر زیباست که هر چه ببینی و لمسش کنی باز هم شاید بعد از رفتنش حسترتش به دلت بماند. اما هر چه خودپسند و مغرور باشد، به همان نسبت هم بخشنده و دست و دلباز است. بهار هر چه در چنته دارد را با بخشندگی تمام به انسان ها می بخشد تا آن ها هم از این زیبایی و سر سبزی مستفیض شوند. اما از قدیم می گویند آن چه را بدون زحمت به دست آوری، قدرش را نخواهی دانست... پس طبیعت و بهار هم موهبت هایشان را به همین راحتی ها کف دست انسان نمی گذارند؛ گاه آن را ماهی می کنند و به کف دریا می فرستند و گاهی دیگر این نعمت، گلی زیبا می شود که برای چیدن و رسیدن به آن باید بر خارهای گل فائق آیی. این بار اما این موهبت سخت تر از همیشه به دست خواهد آمد...
فصل بهار یعنی فصل کشاورزی و کاشت و داشت محصولات. چندی پیش به شمال کشور سفر کردیم و ماهیگیرانی را به تماشا نشستیم که با آمدن فصل بهار شروع به صید ماهی ها می کردند. چندی بعد به میمند شیراز رفتیم و در میان مزارع گل محمدی قدم زدیم و این گل زیبا را برداشت کردیم. همچنین سفری به لاهیجان داشتیم و با برداشت چای آشنا شدیم که می توانید تصاویر این سفرها را در لینک های زیر تماشا کنید:
تصاویری زیبا از برداشت گل محمدی در میمند شیراز
تصاویری از زنان و مردان گیلک هنگام برداشت چای لاهیجان
تصاویری از صید ماهی در دریای خزر | نانی از جنس دریا
حال باری دیگر راهی سفری دلچسب به شمال کشور شده ایم؛ مقصدمان استان گیلان و شهر رشت است. می رویم تا شالیکارانی را از نظر بگذرانیم که با آمدن نیمه فصل بهار و آغاز فصل گرما مشغول نشاء برنج می شوند. آن ها زنان و مردانی هستند که رنج نشاء را به جان می خرند و ساعت ها زیر چتر آسمان در مزارع برنج تلاش می کنند تا در نهایت محصولی به دست آید با نام برنج.
این کار، هر چند سخت اما زن و مرد نمی شناسد، همه دوشادوش هم در تلاشند تا در نهایت بهترین محصول را برداشت کنند تا خستگی یکسال زحمت از تنشان به در شود. 
در ادامه تصاویری از نشاء برنج در رشت در بهار 96 را خواهید دید که توسط مجتبی محمدی به ثبت و در خبرگزاری ایرنا به ثبت رسیده اند.

نشاء برنج در گیلان

1- می روند تا کار را شروع کنند

نشاء برنج در گیلان

2- برای رسیدن به محصول، رنج را به امید دسترنج به دوش می کشند

نشاء برنج در گیلان

3- کاری سخت و پر زحمت که زن و مرد نمی شناسد

نشاء برنج در گیلان

نشاء برنج در گیلان

3- زنانی که کمر همت بسته اند و رنج برایشان بی معنی است

نشاء برنج در گیلان

4- هر چند که می گویند در نشاکاری زنان نقش بیشتری دارند، اما مردهای گیلک هم دست از کار نمی کشند

نشاء برنج در گیلان

نشاء برنج در گیلان

5- او این تصویر را در روز ساعت ها و بارها می بیند

نشاء برنج در گیلان

6- برای هر دانه برنج، چه زحمت ها که کشیده نمی شود

نشاء برنج در گیلان

نشاء برنج در گیلان

7- او بی وقفه در تلاش است

نشاء برنج در گیلان

8- برایش دیدن حاصل دست رنجش، لذت بخش است

نشاء برنج در گیلان

9- و این مزرعه بدون شالیکارانش، سوت و کور است

نشاء برنج در گیلان

سخن آخر

آیا تا به حال از نشاء کاری برنح تصویری دیده بودید؟
آیا در این فصل به گیلان سفر کرده اید؟
نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی اکبر

بیاییم با خریدبه موقع ازکشاورزان (فصل پاییز)از تولید داخل حمایت کنیم ودولت نیز با جلوگیری از واردات بی رویه ازاشتغال ودرامدزایی حمایت نمایید    

انتشار:13 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ساسان

سلام و درود طاعات و عبادات قبول بنده در استان گیلان و در آستانه اشرفیه به دنیا آمده ام اگرچه در تهران زندگی می کنیم اما دارای منزل در لشت نشا نیز هستیم بنده نشاکاری را از نزدیک دیده ام و همواره برای کشاورزان عزیز آرزوی سلامتی و تندرستی را دارم.

انتشار:08 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدی پورزارعی

تصاویر زیبایی بود..تشکر

انتشار:08 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.