karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

18 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز قرار است با هم آلبومی از یک عکاس پر ذوق ایرانی را ببنیم.

عکاس ، #شادی قدیریان که با قدرت خلاقیتش تصاویری زیبا و دل نشین از دوره #قاجار را به تصویر می کشد .

تصاویر نشان دهنده فرهنگ و طرز پوشش زنان قاجاری است .

اما چیزی که این آلبوم را متفاوت ساخته نشانه هایی از عناصر مدرن است که در آن دیده می شود .

با کارناوال همراه باشید تا با پروژه متفاوت شادی قدیریان بیشتر آشنا شویم .

آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان

شادی قدیریان صاحب اثر

من یک زن هستم و در ایران زندگی میکنم . عکاس هستم و عکاسی تنها کاری است که می توانم انجام دهم .

کارم را به محض اینکه درسم تمام شد آغاز کردم و کاملا تصادفی سوژه ی دو مجموعه ی اول از عکس هایم زنان بودند و از آن به بعد هر موضوعی که فکر می کردم در ارتباط با موضوع زن بود .

" شادی قدیریان "

 شادی قدیریان متولد سال ۱۳۵۳ در تهران و فارغ التحصیل رشته ی عکاسی از دانشگاه آزاد تهران است . او فعالیت حرفه ای خود را در زمینه عکاسی از سال ۱۳۷۸ با مجموعه عکس های قاجار شروع کرد که تلفیقی نمادین از #زنان دوره قاجار با ابزار #مدرن امروز بود .

قدیریان تاکنون بیش از ۲۰ نمایشگاه انفرادی در ایران و ۱۱کشور در خارج داشته است . او در این سبک #عکاسی  از پس زمینه تیره و ژست های برجسته استفاده کرده است . پروژه پایان نامه او هم درباره ژست های عکاسی بوده است .

شادی قدیریان

عکس های قجری و اولین شخصی که در دوره قاجار پایه گذار عکاسی شد

 ناصر الدین شاه اولین کسی بود که #دوربین عکاسی را وارد ایران کرد . زمانی که در سال 1260  "ژول ریشار"  با دوربین اهدایی ملکه ویکتوریا از او عکاسی کرد به این #هنر علاقه مند شد .

علاقه ناصرالدین شاه به عکاسی سبب شد یک عکاس فرانسوی به نام "فرانسیس کارلهیان" را به منظور آموزش اصولی این هنر به ایران فراخوانده شود . به دستور او نخستین عکاسخانه عمومی ایران دایر شد و  همچنین با حمایت های او چندین عنوان کتاب در زمینه عکاسی تألیف و ترجمه شدند که دانش روز عکاسی دنیا را در اختیار عکاسان ایرانی قرارداد .

او بعد از آوردن اولین دوربین عکاسی به کشورمان ایران ، شروع به عکاسی از اعضای خانواده اش کرد . او حتی از حیوانات خانگی اش  و از خودش هم با تعصب و حساسیت خاصی عکاسی می کرد . ناصر الدین شاه سه عکاس خانه و سه استودیو مجهز عکاسی را تاسیس کرد و از آن زمان حرفه عکاسی در ایران بسیار رونق گرفت .

ناصر الدین شاه

تفاوت های نسل امروز زنان ایرانی با  زنان دوره قاجار 

 هدف من در این پروژه عکاسی نشان دادن تفاوت ها و تضادهای نسل جوان زنان امروز با زنان دهه های پیش ایران است .

به همین دلیل در تصاویر او زن های قاجاری را در حالی می بینی که با برخی عناصر مدرن در  هم آمیخته اند .

" شادی قدیریان "

شادی قدیریان با به کار بردن عناصر مدرنی مانند نوشابه پپسی ، دو چرخه ، بوم نقاشی و از این دست اشیاء در کنار استایل سنتی زنان ، ترکیبی جالب و تضادی چشم نواز ایجاد کرده است که بیننده را دچار ابهام  می کند . در ادامه با هم چند نمونه از تصاویری که تضاد در آنها پر رنگ تر نشان داده شده را می بینیم .

آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان

دلایل موفقیت پروژه 

این پروژه بسیار موفقیت آمیز بوده زیرا به خوبی توانسته حال و هوای #ایران قدیم را تداعی کند . موفقیت همچین پروژه ای در گرو مطالعه و آشنایی با تاریخ  عکاسی ایران امکان پذیر بوده است . به خوبی مشخص است که عکاس قدیریان به صورت هنرمندانه ای به تمام جزییات توجه کرده است . این اثر دارای خاصیتی مرموز است که هنگام مشاهده آن سوالاتی ذهن افراد را در برمی گیرد . در واقع نوعی تنش و تضاد بین زندگی عمومی و خصوصی در افراد به وجود می آید و به نظر شادی قدیریان این موضوع هم یکی از عوامل موفقیت پروژه او به حساب می آید .

آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان
آلبوم قجر، شادی قدیریان
photo by شادی قدیریان

سخن کارناوال

امروز با هم آلبومی کمی متفاوت با آلبوم های دیگر عکاسی مان را دیدیم . همان طور که قبلا هم گفتیم هدف شادی قدیریان در این آلبوم نشان دادن تغییرات و تفاوت های زنان نسل قدیم و نسل امروز بوده است . دیدگاه خود را در رابطه با این آلبوم با ما به اشتراک بگذارید .

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

mr

چرا هیچ عکسی از مدارس دختران و یا مکتبخانه های دخترانه در زمان قاجار موجود نیست؟ضمن اینکه عکسهای فراوانی از مکتبخانه های پسران در زمان قاجار وجود داره ! متأسفانه در آثار خانم شادی قدیریان هم هیچ توجهی به این موضوع نشده!m

در عکس های ارنست هولستر موجود است.

05 آبان 1400

انتشار:31 اردیبهشت 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Saeed

خخخخ بابا زنهای اون موقع خیلی ناجور وزشت تر از این چیزی که تصور میکنید بودن برا همین شاه های قاجار همه دنبال زن خارجی بودن بدبخت ها با زامبی سر و کله میزدند هر چند که خودشون و افکار پوچشون باعث شده بود زنای بیچاره به اون شکل در بیان تا خودشون بتونند برن دنبال خارجیش و باز به قول معروف براشون مرغ همسایه غاز بود در کل تلفیق جالبی در اوردند دوستای هنرمندمون

انتشار:26 اردیبهشت 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

طاها مسعودی

واقعا زنان اون زمان خیلی با حجاب تر از زنان حال حاضرند. الان ایرانیا به دلیل تقلید از فرهنگ غربی به جای اینکه بیشتر از علم اونا بهره ببرن، نقش حجاب رو خیلی کم رنگ کردن. به قول شاعر که میگه : آدمی را ای جوان شوخ و شنگ / مغز می باید نه ملبوس فرنگ همه باید به سیره و روش فاطمه زهرا (س) عمل کنند و ایشون رو الگوی خودشون قرار بدن. ممنون از پست ارزشمندتون.

انتشار:22 اردیبهشت 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.