karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از تسنیم، محمد شفیعی -فرماندار مریوان- در حاشیه برگزاری مراسم جشن ثبت مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش (کفش محلی مردم کردستان) و در دیدار با غدا هیجاوی -رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی- از علاقه اروپایی ها به کفش های تولیدی این شهر سخن گفت. وی در سخنانی بیان کرد 90 درصد مردم مریوان به ساخت و تولید کلاش مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می کنند. 

کلاش پاپوش فصل تابستان است و صنعت دستی چند صد ساله مردم کردستان به شمار می رود. از این کفش یا گیوه تنها می توان در روزهای گرم و خشک استفاده کرد و هوای مرطوب روزهای سرد و بارانی یا برفی به آن آسیب می زند. اهمیت آن بین مردم کردستان به اندازه ای‌ست که از کلاش تنها در مراسم های خاص مانند عروسی استفاده می کنند. گفته می شود در خانه هر زن و مرد کرد یک جفت کلاش پیدا می شود.  

محمد شفیعی در ادامه صحبت های خود در زمینه ثبت جهانی این دست بافته افزود:

محصولات تولیدی کلاش گیوه مریوان به سلمانیه عراق صادر می‌‌شود و در آن منطقه 43 کنسولگری وجود دارد که کارکنان و دیپلمات‌های اروپایی در کنسولگری‌های سلیمانیه از این پا افزار تولید هنرمندان مریوانی استفاده می‌کنند.

شفیعی همچنین در مورد مواد طبیعی به کار رفته در ساخت این کفش بیان کرد:

گیوه مریوان یک صنعت سبز و پاک است که در تولید آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و تمام ابزار به‌ کار رفته در تولید این محصول، بومی و طبیعی است و این هنر سازگاری خوبی با محیط‌زیست دارد. 

فرماندار مریوان از تلاش های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی برای ثبت جهانی هنر مردم این شهر قدردانی کرد و خاطر نشان ساخت: 

ثبت جهانی مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش به طور حتم می‌ تواند باعث افزایش تولید و صادرات این محصول در مریوان شود و به تقویت اقتصاد و معیشت خانواده‌ها و درآمدزایی آن‌ها کمک کند.

کلاش مریوان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.