karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 تیر 1398

به روز رسانی

25 تیر 1398

در این مطلب به معرفی سوغات و صنایع دستی کاشان می پردازیم و به شما می گوییم که چه چیزهایی را می توانید از این شهر برای عزیزان تان ببرید. در این دیار هم انتخاب های خوشمزه پیش روی تان قرار دارد و هم می توانید از میان صنایع دستی کاشان انتخابی جذاب داشته باشید. پیش از خرید سوغات کاشان، این فهرست را مرور کنید تا چیزی را از قلم نیندازید.

البته اگر در آینده ای نزدیک یا دور، قصد سفر به کاشان را دارید و می خواهید برنامه ریزی کاملی برای این کار انجام دهید، می توانید از اطلاعاتی که در صفحه راهنمای سفر به کاشان آورده شده است کمک بگیرید؛ به عنوان مثال شما با ورود به این صفحه می توانید در مورد گزینه های مختلف اقامتی در این شهر و دیدنی ها و تفریحات کاشان اطلاعات مفیدی به دست آورید. البته اگر دوست دارید در قالب تور و گشت های شهری از این شهر کویری دیدن کنید، می توانید به صفحه رزرو تورهای کاشان بروید و تور مورد علاقه تان را رزرو کنید. 

سوغات خوردنی کاشان

گلاب و عرقیجات کاشان

معروف ترین سوغات کاشان گلاب است. این سوغات آن قدر اهمیت دارد که مراسم گلابگیری هر ساله در این شهر با شور و حال خاصی برگزار می شود و مسافران زیادی برای تماشای این مراسم به کاشان سفر می کنند. به جز گلاب سایر عرقیجات گیاهی نیز در این شهر پیدا می شود و می توان آنها را نیز به عنوان سوغات خرید.

گل محمدی

به دلیل کشت زیاد گل محمدی در کاشان، در سفر به این شهر علاوه بر گلاب می توانید گل های محمدی خشک شده را نیز تهیه کنید تا با آنها به غذاها و دمنوش های تان عطر و طعم بدهید.

گلاب کاشان

گلاب کاشان

گل محمدی

کلوچه کاشان

شاید با شنیدن نام کلوچه به یاد شهرهای شمالی بیفتید؛ اما باید به شما بگوییم که کاشان هم کلوچه مخصوص به خود را دارد. این کلوچه که شکلی کاملا متفاوت با کلوچه های شهرهای شمالی دارد، از آرد سبوس دار گندم، شکر، روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزیین تهیه می شود. کلوچه کاشان را می توانید در اندازه های مختلف بخرید. بد نیست بدانید این کلوچه در خوان نوروزی کاشانی ها جایگاهی ویژه دارد و عید بدون آن عید نمی شود.

حاجی بادوم کاشان

حاجی بادامی یا حاجی بادوم شیرینی خوشمزه ای است که شکلی توپی دارد و به طور ویژه ای در یزد، شیراز و کاشان طبخ می شود. حاجی بادوم کاشان، ابعاد بزرگتری دارد و همین آن را متفاوت می کند. پودر بادام، هل، پودر شکر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب و زعفران مواد اولیه این شیرینی هستند.

کلوچه کاشان

حاجی بادوم کاشان

باقلوای کاشان

باقلوای کاشان یکی از شیرینی های پرطرفدر این شهر است که مردم در مناسبت های مختلف از اعیاد و جشن ها گرفته تا مراسم ترحیم، از آن استفاده می کنند. شکر، آرد گندم، شیر، مغز پودر شده، روغن مایع، گلاب، تخم مرغ، وانیل، بیکینگ پودر و هل مواد اولیه برای تهیه این شیرینی هستند. بر اساس مغز استفاده شده در باقلوا، چند نوع برای آن در نظر می گیرند: گردویی، بادامی، فندقی، پسته‌ای، بادام هندی. این شیرینی بر اساس میزان مغز به کار رفته در آن نیز انواعی دارد؛ 70 درصدی، 50 درصدی و ...

باقلوا کاشان

Parto Amiri

باقلوا کاشان

Parto Amiri

پشمک کاشان

پشمک هم یکی از شیرینی هایی است که در شهرهای مختلفی تهیه می شود و می توان آن را یک خوراکی پرطرفدار دانست. در کاشان، این شیرینی در خوان نوروزی جایگاه ویژه ای دارد و با آن از مهمان پذیرایی می کنند. نکته جالب تر آنکه مردم کاشان کلوچه و پشمک را در کنار هم نوش جان می کنند؛ مانند نان و پنیر.

قطاب کاشان

احتمالا با شنیدن نام قطاب، به شهر یزد فکر می کنید اما کاشان هم قطاب های معروفی دارد که نباید چشیدن شان را از دست بدهید. نارگیل، شکر و بادام آسیاب شده مواد داخل قطاب کاشان را تشکیل می دهند و از پسته، پودر قند و پودر خرفه برای تزیین روی آن استفاده می کنند.

پشمک و کلوچه کاشان

شیرینی های کاشان

نان عباسعلی

نان عباسعلی، نانی سنتی است که مواد اولیه آن را آرد، روغن، شکر، شیر، زعفران، زردچوبه و زنجبیل تشکیل می دهند. این نان همزمان با دهه نخست ماه محرم در همه نانوایی ها پخته می شود؛ اما به جز ایام محرم هم می توانید این نان را در سطح شهر بیابید. بد نیست بدانید آیین پخت نان عباسعلی از خرداد 1395 با شماره 1200 در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور قرار دارد.

نان عباسعلی

Van Michel

صنایع دستی کاشان

در ادامه با تعدادی از بهترین و مشهورترین صنایع دستی کاشان آشنا می شویم، البته اگر علاقه دارید در کنار آشنایی با صنایع دستی کاشان در مورد جاذبه های گردشگری و تفریحی آن اطلاعات کاملی به دست بیاورید، تنها کافی ست سری به صفحه دیدنی ها و تفریحات کاشان بزنید. 

فرش کاشان

شهر کاشان سابقه ای طولانی در بافت فرش دارد و حدود یک سوم از ساکنان آن در صنعت فرش بافی مشغولند. نقوش گل، برگ، شاخه های درختان، حیوانات، یا وقایع و شخصیت های تاریخی نقوش فرش کاشان را شکل می دهند و برای رنگ نخ ها از ریشه روناس، پوست گردو، پوست انار و برگ درخت مو استفاده می کنند. مهارت های سنتی فرش بافی از مادران و مادربزگ ها به دختران منتقل می شود و مردان نیز آن را فرا می گیرند. بد نیست بدانید که مهارت فرش بافی کاشان در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار دارد و دارای ارزش جهانی است. سازمان یونسکو، مهارت های سنتی فرش بافی کاشان را منعکس کننده خلاقیت انسانی و تنوع فرهنگی جامعه ایرانی می داند.

فرش

گلیم و جاجیم کاشان

گلیم دست‌بافته‌ای پشمی است که بر دار بافته می شود و از آن به عنوان فرش استفاده می کنند. جاجیم یک زیرانداز است که کرک ندارد و می توان دو روی آن را مورد استفاده قرار داد.

سفال کاشان

پیشینه سفالگری در کاشان به 7000 سال پیش باز می گردد و بسیاری این شهر را زادگاه این هنر می دانند. سفالینه های به دست آمده از تپه های سیلک قدمت این صنعت را در کاشان به خوبی نشان می دهند. در سفر به این دیار می توانید انواع ظروف و تزیینات سفالی را به عنوان سوغات بخرید.

گلیم

جاجیم

سفالگری

کاشی کاشان

کاشی سازی هم از صنایع قدیمی کاشان است. این کاشی ها علاوه بر اینکه در بناهای مختلف برای پوشش دیوارها و تزیینات به کار می روند، می توانند زینت بخش خانه شما نیز باشند. قطعات کوچک کاشی های رنگی و منقوش می توانند جای تابلو روی دیوارتان را بگیرند.

گیوه نشلجی

گیوه نَشَلجی، گیوه ای است که در روستای نشلج تولید می شود. در این روستا که در ۴۵ کیلومتری کاشان قرار دارد، زنان و مردان در ساخت گیوه های مرغوب مشارکت می کنند. گیوه از دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت تشکیل شده که بافت رویه، کار زنان نشلجی است و ساخت تخت، کار مردان روستا. تولید گیوه در این روستا آن قدر رواج دارد که تقریبا در کنار هر خانه می توان یک کارگاه گیوه سازی یافت.

کاشی

گیوه

شعربافی

شعر نام پارچه ای ابریشمی است که با دست بافته می شود. پیشینه شعربافی در کاشان به بیش از 350 سال پیش باز می گردد و این هنر از هنرهای قدیمی مردم کاشان به شمار می آید. برای بافت این پارچه، نقشه خاصی وجود ندارد و به دو صورت ساده و میله‌ای (راه‌راه) بافته می شود. شعر ساده، بنفش، زرشکی، مشکی، زرد، بادمجانی و سبز است و برای زنان کاربرد دارد و شعر میله‌ای به صورت سیاه و سفید برای لباس مردان بافته می شود.

زیلو بافی

زیلو به زیراندازی پنبه ای گفته می شود که به خاطر خنکی پنبه، بیشتر با آب و هوای مناطق کویری و گرم و خشک سازگاری دارد و در شهر و روستاهای کویری مورد استفاده قرار می گیرد. این زیرانداز، دو رویه است و نقوش آن کاملا به صورت ذهنی و بدون طرح و نقشه قبلی شکل می گیرند. متاسفانه این هنر در معرض خطر انقراض است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شعربافی

زیلوبافی

مخمل بافی 

مخمل پارچه ای آشنا برای همه است که سه نوع ساده، موجدار و نقش برجسته دارد. یکی از مراکز تولید این پارچه، کاشان است و در سفر به این شهر می توانید مخمل های مرغوبی را تهیه کنید.

زری بافی 

زری پارچه ای از نخ های موسوم به گلابتون است که از طلا، نقره و ابریشم تهیه شده اند. زری بافی هنری با حدود 2 هزار سال قدمت است که هنوز در شهرهایی مانند کاشان رونق دارد. پارچه زری آن قدر ارزشمند است که در گذشته برای لباس پادشاهان و بزرگان از آن استفاده می شد و این روزها علاوه بر پوشش به عنوان تزیین نیز از آن استفاده می کنند.

مسگری

حدود 7 هزار سال است که مسگری در کاشان رواج دارد و امروزه گلدان، سینی و دیگ‌های کوچک و بزرگ مسی بخشی از سوغاتی های این شهر محسوب می شوند. بازار مسگرها بهترین مکان برای تهیه ظروف مسی است؛ ظروفی که می توانید در آنها غذا طبخ کنید و از خواصشان بهره ببرید و یا به عنوان تزیین در خانه تان از آنها استفاده کنید.

مخمل بافی

زری بافی

ظروف مسی

Aboozar Ahmadzadeh | IRNA

سخن آخر

به دنیای سوغات و صنایع دستی کاشان رفتیم و یادگاری هایی را که در سفر به این شهر می توانید بخرید، به شما معرفی کردیم. البته این تنها بخش کوچکی از دانستنی هایی ست که می توانید در مورد سفر به کاشان در کارناوال بیابید. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از صفحه راهنمای هتل های کارناوال، با انواع هتل ها در مشهد آشنا شوید و به بررسی امکانات و خدمات آنها بپردازید؛ تنها کافی ست وارد صفحه رزرو هتل های کاشان شوید. اگر هم از طرفداران اقامت در سوئیت های محلی هستید می توانید از صفحه اجاره سوئیت در کاشان کمک بگیرید تا به فهرستی از سوئیت های متنوع با امکانات مختلف دسترسی پیدا کنید. 

...

آیا این مطلب مفید بود؟

16 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عزیزان من خودم کاشونی هستم

انتشار:17 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

باغ فین که آثار قدیمی حساب می شود😃

انتشار:25 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ترکیبات قند گیاهی کاشان چیه و برای افراد دیابتی ضرر نداره؟

انتشار:29 آذر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.