karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 شهریور 1398

به روز رسانی

05 شهریور 1398

در این مطلب مروری بر لیست سوغات مشهد خواهیم داشت، شهری پر از سوغات، صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه و البته گران مثل زعفران که گردشگران بدون خریدن آن ها به خانه خود باز نمی گردند. با ما همراه شوید تا عکس سوغاتی های مشهد و صنایع دستی مشهد را به شما نشان دهیم و سفری کوتاه به دنیای خوش آب و رنگ شان داشته باشیم. البته اگر بخواهید در مورد دیدنی ها و تفریحات مختلف مشهد و اقامت در این شهر بدانید، با انواع تورها و گشت های شهری مشهد آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد حمل و نقل عمومی شهر و ... به دست بیاورید می توانید از صفحه راهنمای مشهد کمک بگیرید، همچنین برای خرید بلیط هواپیما تهران به مشهد با مناسب‌ترین قسمت از سایت کارناوال بازدید کنید

حرم امام رضا (ع)

سوغات مشهد

Alireza Akhbari | SobheToos

سوغات خوشمزه مشهد

1- زعفران قائنات

زعفران، گیاه زیبا، خوشرنگ و پرخاصیتی است که سابقه کشت آن در ایران به دوران باستان باز می گردد. این گیاه قیمتی در چند شهر خراسان رضوی و جنوبی به ویژه قائنات کشت و در مشهد به وفور پیدا می شود. می توانید این طلای سرخ را در مشهد خریداری کنید و بدانید که با کیفیت ترین زعفران دنیا را با خود به خانه می برید!

زعفران مشهد

Mohammad Ebrahimi

زعفران مشهد

2- زرشک زیرکوه و قهستان

زرشک نیز جزو سوغات های پرطرفدار مشهد است. این گیاه خوش رنگ و ترش مزه در خراسان جنوبی بیشتر از هر جای دیگر ایران کشت می شود و نوع مرغوب آن محصول شهرهای قهستان و زیرکوه قاین است که برای فروش بیشتر به مشهد و سایر شهرهای ایران فرستاده می شود.

زرشک مشهد

3-ترشی مشهدی

در مشهد ترشی های قرمز رنگی را خواهید دید که حسابی وسوسه برانگیز هستند! به این ترشی سالاد گوجه، سالاد مشهدی یا ترشی مشهدی نیز می گویند. برای تهیه آن انواع سیفی جات مثل هویج، گل کلم و ... را با آب گوجه و نمک می جوشانند و آن را در کنار انواع خورش ها، پلوها و سایر خوراک های ایرانی سرو می کنند.

ترشی مشهدی

nahid_behmadi@instagram

4- خشکبار، برگه و میوه خشک 

در مشهد می توانید انواع آجیل و خشکبار به ویژه عناب و نخودچی و کشمش و میوه خشک مرغوب را خریداری کنید. البته میوه خشک از سوغات های قدیمی شهر محسوب نمی شود؛ اما به دلیل وجود چندین کارخانه بزرگ تولید میوه خشک صادراتی در مشهد، امتحان کردن آن می تواند تجربه خوبی باشد. در کنار میوه خشک، لواشک های ترش، برگه های آلو و زردآلو مشهد نیز بسیار خوشمزه و محبوب هستند که می توانید آنها را از بازارهای مختلف شهر خریداری کنید.

5- نقل و نبات

یکی از سوغات های شیرین شهر، انواع نقل است که می توانید طعم های مختلف آن از هل دار، گشنیزی و زعفرانی گرفته تا کاکائویی یا مغزدار را در مغازه های اطراف حرم و یا سایر مغازه ها پیدا کنید. اما سوغاتی مهم تر از نقل در مشهد، نبات است. این شهر رتبه اول تولید نبات در کشور را دارد و نبات های آن جزو مرغوب ترین ها در ایران به شمار می رود.

برگه های خشک شده زردآلو مشهد

نبات زعفرانی

میوه خشک

6- آلو بخارای خَرْوْ و بیرجند

شهر خَرْوْ در نیشابور، پایتخت آلوی ایران نام دارد. در این شهر، آلوهای مختلفی کشت می شود و خشک شده آن که به نام آلو بخارا نیز معروف است، در مشهد فراوان به چشم می خورد. یکی دیگر از شهرهایی که آلو بخارای آن شهرت بسیاری دارد، بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی ست؛ شما به راحتی می توانید در بازارهای مشهد به این محصول خوشمزه دسترسی داشته باشید.

آلو بخارای خَرْوْ

Farhad Safari | Mehr

آلو بخارای خَرْوْ

Farhad Safari | Mehr

7- جیلی بیلی

این خوراکی های کوچک که نوعی آبنبات هستند، با طعم خوشمزه و رنگ های متنوع شان به تازگی به لیست سوغات های مشهد پیوسته اند! درست است که این آبنبات های کوچک در میان دیگر سوغاتی های مشهد قدمت تاریخی ندارند اما به هرحال طرفداران زیادی پیدا کرده اند و به عنوان سوغات مشهد عرضه می شوند.

جیلی بیلی

صنایع دستی مشهد

در این بخش صنایع دستی مشهور شهر مشهد را به شما معرفی می کنیم. البته اگر بخواهید در کنار آشنایی با صنایع دستی مشهد با فهرستی از جاذبه های این شهر نیز آشنا شوید، می توانید به صفحه دیدنی ها و تفریحات مشهد بروید و اطلاعات کاملی در مورد آنها به دست بیاورید.

1- فیروزه نیشابور

در اطراف شهر نیشابور در خراسان رضوی، معدن هایی وجود دارند که سابقه استخراج فیروزه از آن ها به بیش از 2000 سال پیش باز می گردد. به همین دلیل هنر فیروزه تراشی از دیرباز در این شهر رواج داشته و به مشهد نیز رسیده است. فیروزه ها توسط هنرمندان در شکل های مختلف برای ساخت یا تزیین زیورآلات، ظروف، تابلوها و تسبیح استفاده می شوند. شما می توانید خود این سنگ را به صورت تراش خورده یا نخورده تهیه کنید.

فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور

2- انگشتر

انگشترهای مشهد به داشتن سنگ های زیبا و نفیس به خصوص عقیق و فیروزه معروفند. انگشترهای این شهر مقدس به خاطر متبرک بودن و نیز حکاکی های مذهبی که روی بعضی از سنگ های آن ها وجود دارد ارزشمندند.

انگشتر مشهد

Mohammad Akhlaghi

انگشتر عقیق

Alireza Akhbari | SobheToos

3- سجاده و مهر 

به خاطر متبرک بودن این شهر مذهبی، فروش جانماز و مهر در اینجا بسیار مرسوم است. برخی از این سجاده ها با ترمه یزد دوخته می شوند و بسیار زیبا هستند. مهر نیز در خود شهر مشهد ساخته می شود و جزو سوغاتی های معروف این شهر است اما در برخی از فروشگاه ها می توانید مهرهای ساخته شده از خاک کربلا را نیز پیدا کنید.

سجاده

Amin Noubahar

جانماز و مهر مشهد

4- تسبیح

تسبیح، سوغات بسیاری از شهرهای مذهبی ست و در مشهد نیز هنر تسبیح بافی رونق زیادی دارد. تسبیح ها در انواع رنگ ها و با اندازه های گوناگون ساخته می شوند، دانه های آن ها هم می تواند از جنس های مختلفی مانند گِل، شیشه، چوب، هسته و دانه یا صمغ گیاهان مختلف، سنگ های با ارزشی مثل عقیق، یاقوت، یشم و ... باشد که همین امر قیمت آن ها را کم و زیاد می کند.

تسبیح

Alireza Akhbari | SobheToos

تسبیح بافی مشهد

Mohammad Khoshneshin | IRIB NEWS

5- فرش مشهد

یکی از نفیس ترین صنایع دستی شهر مشهد، فرش است. این فرش ها معمولا طرح هایی نظیر گل های درشت دارند و برای بافت آنها از پشم و نخ پنبه استفاده می شود. بهترین مکان برای خرید فرش مشهد، بازار فرش مشهد است که در آن انتخاب های بسیار زیادی پیش روی تان قرار می گیرد. بعد از مشهد شهرهایی مثل طبس، بیرجند و کاشمر در بافت فرش شهرت دارند.

جالب است بدانید، برادران عمو اوغلی از پیشکسوتان طراحی و بافت فرش مشهد هستند و شما می توانید بزرگترین فرش بافته شده توسط آن ها را در کاخ ملت مجموعه سعد آباد تهران ببینید. همچنین اگر می خواهید فرش های فاخر و ارزشمند بیشتری از مشهد ببینید، می توانید سری به موزه فرش آستان قدس رضوی نیز بزنید.

فرش مشهد

Pico Deli

فرش عمواوقلی در کاخ سعد آباد

6- ارغوان بافی طرقبه

ارغوان بافی یکی از هنرهای دستی شهر طرقبه به شمار می رود که از بافتن ترکه های گیاه ارغوان تهیه می شود. ارغوان گیاهی خودروست که بیشتر در تپه های مایان حوالی طرقبه رشد می کند. هنرمندان بافنده، در فصل بهار و پاییز ترکه ها را چیده و پس از مرطوب نگه داشتن آن ها در محیطی انبار مانند، شروع به بافتن ترکه ها می کنند. حاصل این بافت، وسایل تزیینی نظیر سبد گل و خرید، ظرف میوه، آبکش و ... است که برای خرید آن ها می توانید سری به بازارهای صنایع دستی مشهد، طرقبه یا شاندیز بزنید. برای آشنایی بیشتر با این هنر، مطلب ارغوان بافی | هنری از جنس طبیعت را بخوانید.

ارغوان بافی

ارغوان بافی

7- هرکاره تراشی (سنگ تراشی)

هرکاره ها یکی از مشهورترین و قدیمی ترین سوغات و صنایع دستی مشهد و استان خراسان رضوی محسوب می شوند و قدمت ساخت آنها به 1400 سال پیش باز می گردد. هنرمندان خراسانی با استفاده از سنگی خاص که سرپانتین نام دارد، ظروف مختلفی به نام هرکاره می سازند و با استفاده از هنر قلم زنی، این ظروف را با طرح های مختلفی مانند گل و گیاه تزیین می کنند. یکی از متدوال ترین ظروف هرکاره، دیگ های سنگی کوچکی هستند که بیشتر برای طبخ دیزی به کار گرفته می شوند. یکی از نکات جالب در مورد هرکاره ها این است که به خاطر نرم و مقاوم بودن سنگ سرپانتین در برابر آتش، غذا به طور ملایم در این ظروف پخته می شود و طعم لذیذتری به خود می گیرد. البته هنر هرکاره تراشی تنها به ساخت دیگ محدود نمی شود و شما می توانید انواع فنجان، سماور و سینیِ هرکاره را با طراحی های متنوع در بازارهای مشهد پیدا کنید. 

هرکاره تراشی

8- سماورسازی

سماورسازی یکی از صنایع دستی قدیمی مشهد محسوب می شود و ساخت انواع سماور در این شهر رونق خوبی دارد. سماورهایی که در مشهد ساخته می شوند بیشتر از جنس هایی مثل نقره، نیکل، استیل و ... هستند و می توانید آن ها را یا از بازار شهر یا از خود کارگاه های سماورسازی تهیه کنید. 

سماور سازی مشهد

9- جام چهل کلید

اگر در بازارهای شهر مشهد قدم بزنید جام های کوچک طلایی رنگی را خواهید دید که روی هم چیده شده اند؛ این جام ها به جام چهل کلید مشهورند که از دوران صفوی به بعد برای سِحر و جادو مورد استفاده قرار می گرفتند. دلیل نام گذاری این جام، این است که روی لبه داخلی جام چهل سوراخ قرار دارد و از هر سوراخ، مربع های فلزی یا اشکالی شبیه کلید، مزین به بسم الله از آن آویزان شده است. روی این جام همچنین آیات متبرکه و نام 14 معصوم به چشم می خورد و امروزه برای گره گشایی و عاقبت به خیری از آن استفاده می کنند. 

جام چهل کلید

جام چهل کلید

10- پوستین دوزی

همان طور که از نامش پیداست در این هنردستی با استفاده از پوست دباغی شده گوسفند لباس، کفش و سایر پوشاک تهیه می کنند و زنان برای تزیین این پوستین ها، سوزن دوزی های بسیار زیبایی روی آن ها انجام می دهند. پوستین دوزی در شهرهای کوهستانی استان خراسان مثل مشهد، قوچان، شاندیز و ... رواج بسیاری داشته ولی امروزه رونق چندانی ندارد و شاید نتوانید به راحتی آن را در بازار های شهر پیدا کنید، اما شما می توانید با پرس و جو از افراد محلی به ویژه در روستاها این هنر دستی ارزشمند را بیابید.

پوستین دوزی

پوستین دوزی

11- چرم مشهد

به طور کلی می توان گفت خراسان رضوی مهم ترین قطب تولید چرم در کشورمان به شمار می رود و تعدادی از بزرگ ترین تولید کنندگان چرم ایران در این شهر مشغول به فعالیت هستند. از مهمترین شرکت های تولیدکننده چرم در این استان می توان به دو برند چرم مشهد و چرمیران اشاره کرد که محصولات چرمی خود اعم از پوشاک، کمربند، کیف، کفش و ... را به بازار عرضه می کنند. این دو برند مشهور در سراسر ایران شعبه دارند اما اگر سری به شهر مشهد زدید می توانید تعداد زیادی از فروشگاه های آنها را در مشهد ببینید که محصولات متنوع خود را به فروش می رسانند. 

کیف چرم

چرم مشهد

سایر سوغات

سوغات مشهد هنوز هم تمام نشده است!

علاوه بر تمام مواردی که به آن اشاره کردیم سوغات دیگری هم در شهر یافت می شود. از معروف ترین این سوغات می توان به عطر مشهدی اشاره کرد که معمولا به همراه تسبیح، مهر، سجاده به فروش می رسد. علاوه بر عطر مشهدی، خلعت آخرت یا همان کفن نیز از سوغاتی های این شهر محسوب می شود که معمولا با آب زعفران دعاهایی نظیر جوشن کبیر روی آن نوشته شده یا با خاک کربلا متبرک شده است.

خلعت آخر

عطر مشهدی

سخن آخر

با مهم ترین سوغات های شهر مقدس مشهد آشنا شدیم و اطلاعات لازم برای یک خرید خوب و مفید در این شهر را مرور کردیم. البته این مطلب تنها بخش کوچکی از دانستنی هایی ست که می توانید در مورد سفر به مشهد در کارناوال بیابید. به عنوان مثال، شما می توانید با استفاده از صفحه راهنمای هتل های کارناوال، با انواع هتل ها در مشهد آشنا شوید و به بررسی امکانات و خدمات آنها بپردازید، تنها کافی ست وارد صفحه رزرو هتل های مشهد شوید. اگر هم می خواهید اقامتی لوکس را در این شهر تجربه کنید، به سراغ صفحه معرفی هتل های پنج ستاره مشهد بروید و هتل مورد علاقه تان را به صورت آنلاین رزرو کنید. اگر هم به دنبال خدمات اقامتی با قیمت مناسب یا ارزان در این شهر مقدس هستید، می توانید از صفحه اجاره سوئیت در مشهد کمک بگیرید تا به فهرستی از سوئیت های متنوع با امکانات مختلف دسترسی پیدا کنید. 

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اگه جای مطمئنی رو برای خرید زعفرون نمی شناسین، اینترنتی بخرین. مثلاً سایت «زعفرانت» گزینه خیلی خوبیه. هم اصله. هم کیفیت زعفروناش عالیه و هم قیمتش از جاهای دیگه کمتره. ارسال رایگانم داره راحت...

انتشار:13 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

هادى ايرجى

به نظرم براى خريد پوشاک بهشت که طبقه بالای پاساز شرق زیسته دور میدون طبرسیه از همه جا مناسب تره

انتشار:31 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

diana

یه یادگاری با ارزش که من دخریدم از مشهد سماور زغالی برنجی هست که واقعا هم زیباست هم چایی دم کردن باهاش یه مزه دیگه میده .

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.