karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همه ساله گردشگران بسیاری به ایران سفر می کنند و عکس های بسیاری از کشورمان را در سطح جهانی به اشتراک می گذارند. هرکدام از این مردمان از نقطه نظر خاصی به تعریف سرزمینمان می پردازند؛ برخی نقطه نظر سیاسی را انتخاب می کنند، تصاویری از ایران و بعضا زشتی هایش به نمایش می گذارند و زیبایی های سرزمینمان را به خواست خود سانسور می نمایند. عده ای دیگر به دنبال آثار باستانی و بناهای آریایی هستند؛ همان گردشگرانی که از ساخت و ساز خشک و بی روح غربی کلافه شده و برای تماشای معماری ایرانی لحظه شماری می کنند. در این میان برخی دیگر نه مکان های تاریخی و طبیعی و جاذبه ها را دنبال می کنند و نه با نگاهی سیاسی سعی در مخدوش کردن چهره سرزمینمان دارند بلکه قدم به خیابان ها می گذارند و زندگی مردم ایران را به تصویر می کشند؛ تصاویری که زندگی در ایران را بسیار متفاوت از ذهنیت غربی ها درباره ی آن نشان می دهند.

امروز با گردشگری همسفر می شویم که تمامی کلیشه های عکاسی از ایران را شکسته و به سرزمینمان سفر کرده تا تصویری متفاوت از این کشور و ساکنانش را به همگان نشان دهد. او به دنبال سیاست های ایران یا بناهای هزاران سال قبل در کشورمان نیست بلکه شیفته ی هنر ایرانیان شده و از بعدی متفاوت به مردمان این سرزمین نگریسته است. فرانسسکا مانولینو (Francesca Manolino) با دیدن خوشنویسی خط پارسی، گویی در دنیایی دیگر سفر می کند و با قدم زدن در خیابان لاله زار غرق در تماشای جلوه هایی تکرار نشدنی می شود. این بانوی گردشگر فرانسوی در رشته های عکاسی و انسان شناسی در پاریس فارغ التحصیل شده و هم اکنون در ایتالیا زندگی می کند. وی در سفرش به ایران و تهران، به میان مردمان عادی پایتخت رفته و حتی در مدت اقامتش در تهران از دختران پارسی کمک گرفته و جوانان ایرانی را به عنوان راهنمای سفرش انتخاب کرده تا بتواند تصویری دیگر از کشورمان را به نمایش بگذارد. همان قدر که فرانسسکا مدیون دختران ایرانی است که البته سوژه ی بسیاری از عکس هایش نیز شده اند، ما هم مدیون این عکاس هستیم چرا که باری دیگر هنردوستی و روحیه ی شاعرانه ی ایرانیان را به دنیا یادآور شده است.

پس بیایید با هم به کوچه پس کوچه های شهر تهران سفر کنیم و زندگی در کشورمان را از نگاه این گردشگر خارجی به نظاره بنشینیم. تصاویری که در ادامه می بینید فرانسسکا از تهران به ثبت رسانده و در خبرگزاری واشینگتن پست (The Washington Post)، بزرگترین روزنامه شهر واشینگتن، دی.سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا به چاپ رسیده است. 

در کارناوال همراهمان شوید تا پایتخت ایران و مردمانش را از لنز دوربین این گردشگر به نظاره بنشینیم...

دختر ایرانی

دختر ایرانی

1- تصویری از تهران بزرگ که از بلندای برج میلاد عکسبرداری شده است 

نمایی از برج میلاد تهران

2- دختر نوزده ساله ای که برای تحصیل به شهر تهران مهاجرت کرده است

دختر ایرانی تهران

3- تلکابین توچال

نمایی از تله کابین توچال که یکی از پر طرفدارترین مراکز تفریحی شهر تهران به حساب می آید، به خصوص در فصل زمستان که اسکی بازان زیادی توچال را برای تفریح اسکی انتخاب می کنند.

تلکابین توچال

4- سپید و سیاه

دو دختر جوان به نام محدثه و الهام که برای آخرهفته ی زمستانیشان، فرصت را غنیمت شمرده و به دیدار کوههای برف پوشیده ی توچال آمده اند. 

کوههای توچال تهران

5- بر فراز توچال

فرانسسکا مانولینو به یکی از ایستگاه های آخر کوه های توچال، صعود کرده و نمایی از محیط اطرافش را در قاب تصویر گنجانده است. 

ایستگاه های پایانی توچال تهران

6- دخترکِ عشق سینما 

نگار، دختر بیست ساله ای که به زیبایی موهایش را به سبک دختران ایرانی آراسته؛ او از بزرگترین طرفداران سینما به شمار می آید و آثار پازولینی (Pasolini)، نویسنده ی معاصر ایتالیایی و تارکوفسکی (Tarkovsky) کارگردان برجسته ی روسی را به شدت مورد ستایش قرار می دهد. 

دختر ایرانی

7- شهرک آپادانا

شهرک آپادانا که منطقه ای مسکونی به شمار می آید و جوانان تهرانی این مکان را به عنوان سوژه ی بسیاری از عکس های اینستاگرامشان انتخاب می کنند.

شهرک آپادانا تهران

8- پاتوق صادق هدایت

دو خانم محترم ایرانی که گرم صحبت در گوشه ای از کافه نادری هستند، این مکان از مشهورترین کافه های تهران به شمار می آید که در روزگاران دور پاتوق صادق هدایت، یکی از نویسندگان مشهور ایرانی بوده است. 

کافه نادری تهران ایران

9- هنر نزد ایرانیان است و بس

باز هم تصویری بی نهایت زیبا، از دختری ایرانی که در یک کارگاه نقاشی، کارهای هنری را جابجا می کند؛ هنرمندی ایرانیان از سالیان دور شهره ی خاص و عام بوده است.

دختر ایرانی کارگاه نقاشی ایران

10- نمایی از برج آزادی و مردمان ایرانی

برج آزادی تهران

11- دخترک عکاس ایرانی

لیلا دختر بیست و چهار ساله ای است که طراحی گرافیک خوانده و دستی هم در رشته ی عکاسی دارد، پرتره ی او از داخل کتابفروشی "هنوز" به ثبت رسیده، جایی که پاتوق جوانان برای خرید سی دی، کتاب های کامیک و ... می باشد. 

کتابفروشی تهران ایران

12- ایستگاه تاکسی ها در نزدیکی میدان آزادی که شور و شلوغی شهر را نشان می دهد

ایستگاه تاکسی میدان آزادی تهران

13- ملیکای بیست ساله پس از اتمام کلاس نقاشیَش، تصویری را به روی تخته سیاه رسم می کند

کلاس نقاشی تهران ایران

14- غرق لذت از تماشای هنر جهانیان 

صَحبا، دختر نوزده ساله در کنار یکی از آثار مارک روتکو (Mark Rothko) در موزه ی هنر های معاصر ایستاده است. او در صحبتهایش با عکاس از دوران کودکی و اولین دیدارش از  اثر هنری جکسون پولاک (Jackson Pollock) در موزه ی هنرهای معاصر سخن گفته و اینکه چقدر این خاطره در ذهنش روشن است و هربار باعث خوشحالی او می شود.  

موزه هنرهای معاصر تهران ایران

15- و تصویری از تهران از بلندای بام تهران

بام تهران

سخن آخر 

گردش با توریست خارجی در تهران این بار قدری متفاوت بود، او مضامین کلیشه ای را برای سوژه ی عکاسیش انتخاب نکرده بود و نگاهش به شهر تهران قدری متفاوت از دیگر گردشگران بود؛ فرانسِسکا از نگاه یک تهرانی، شهر را در قاب دوربینش جا داده بود. از این مجموعه ی عکاسی لذت بردید؟ این سبک و سیاق عکاسی متفاوت را خوشایند یافتید یا نگاه دیگر گردشگران را ترجیح می دهید؟

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علي

دوستان اينقدر بدبين نباشيد براي يك توريست كه از دل تكنولوژي و پيشرفت به ايران مياد پيكان زيبا ترين سوژه و چادر به سر روي كوه اومدن جالبترين هست.
دنيا رو فقط از چشم خودتون نبينيد

انتشار:19 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مجتبی

حاضرم قسم بخورم دوربینش مربوط به 15ساله پیشه

انتشار:08 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محدیث

فکرمیکنم عکسها کاملا از روی قصد و غرض اینقدر بد گرفته شدن کشورهای جنگ زده هم اینقدر داغون نیستن

انتشار:07 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.