karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 اردیبهشت 1399

به روز رسانی

05 اردیبهشت 1399

سری به دنیای غذاها و خوشمزه های ایرانی می‌زنیم و این بار غذاهای سنتی کاشان را به شما معرفی می‌کنیم. از شفته‌های معروف این شهر برای‌تان می‌گوییم که جزو غذاهای معروف کاشان هستند و در طعم‌های مختلف طبخ می‌شوند. با ما همراه باشید تا غذاهای محلی کاشان را بشناسید و در سفر به این شهر آنها را امتحان کنید.

غذاهای کاشان

گوشت و لوبیا

گوشت و لوبیا غذایی بسیار معروف در کاشان است که برای تهیه آن از لوبیا سفید، گوشت (بره)، برنج و سبزی‌هایی همچون شنبلیله و تره استفاده می‌شود. این غذا بسیار مقوی است و کاشانی‌ها آن را با نان یا شویدپلو می‌خورند. 

کوفته آب سماق

کوفته از آن دسته غذاهایی است که در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شود و فقط در نوع طبخ و مواد اولیه آن، تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. کوفته کاشانی‌ها هم با نام کوفته آب سماق شناخته می‌شود و گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز و سماق مواد اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این کوفته طعم ترش و ملسی دارد و به آن شفته سماق نیز می‌گویند. این غذا، هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود.

شفته نخودچی

شفته نخود، همان کوفته نخودچی است و با نام شفته انار نیز شهرت دارد. برای تهیه این غذا تخم‌مرغ، آرد نخودچی و کمی سبزی خشک را به گوشت چرخ‌کرده اضافه می‌کنند و پس از گرد کردن، آن را داخل روغن می‌اندازند تا سرخ شود. سپس روی کوفته‌های سرخ‌شده رب انار و پیاز داغ می‌ریزند. این غذای ترش با نان سرو می‌شود ولی می‌توان آن را برنج نیز میل کرد. 

گوشت و لوبیا

شفته نخودچی

کوفته

شفته بادمجان

شفته بادمجان غذایی ساده و خوشمزه است که برای طبخ آن، بادمجان و پیاز را با هم سرخ می‌کنند و بعد به آن رب گوجه‌فرنگی و آب و قلقلی های گوشت سرخ شده می‌افزایند. این غذای خوشمزه با نان خورده می‌شود.

خورش نخود آله

نخود آله را می توان قیمه کاشانی نامید که شباهت زیادی به قیمه یزدی از غذاهای سنتی یزد دارد. طرز تهیه این غذا مشابه قیمه است با این تفاوت که به جای لپه از نخود پوست کنده شده و دو تکه شده استفاده می‌کنند و در آن گوشت مغز ران می‌ریزند.

چلو دیزی

چلو دیزی واقعا ترکیبی از چلو و دیزی ست که برای تهیه آن گوشت سردست یا ران را با لوبیا چشم‌بلبلی و پیاز می‌پزند و بعد برنج را با آن دم می‌کنند. در کنار این غذا، دوغ و ماست هم سرو می‌شود.

شفته بادمجان

چلودیزی

نخودآله

جوجویی تاس کباب

جوجویی تاس کباب بر خلاف نامش بدون جوجه طبخ می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن رب انار، بادمجان، گوجه و گوشت است. این غذا در واقع همان تاس کباب به سبک کاشانی‌ست و با نان خورده می‌شود.

شامی هویج

هویج رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم مرغ و سرکه مواد اولیه‌ای هستند که در تهیه شامی هویج به کار می‌روند. این مواد با هم ترکیب شده و سرخ می‌شوند. 

یتیمچه 

یتیمچه هم جز غذاهای مشترک در شهرهای ایران است؛ غذایی ساده که بادمجان ماده اصلی آن را تشکیل می‌دهد و بقیه مواد به کار رفته در آن در شهرهای مختلف متفاوت هستند. ویژگی یتیمچه کاشان، استفاده از سیب‌زمینی در ترکیبات آن است. به جز بادمجان و سیب‌زمینی از گوجه و پیاز هم برای طبخ یتیمچه استفاده می‌شود.

شامی هویج

جوجویی تاس کباب

یتیمچه

آبگوشت های کاشان

آبگوشت به

برای تهیه آبگوشت به کاشانی، به تکه‌شده را با گوشت و حبوبات می‌پزند و در نهایت به آن رب انار اضافه می‌کنند. آب این غذا را جدا می‌خورند و با کوبیدن مخلفاتش، گوشت‌کوبیده درست می‌شود.

آبگوشت لوبیا سفید کاشان

آبگوشت لوبیا سفید از غذاهای مخصوص کاشان است که از ترکیب گوشت گوسفند، گوجه، رب گوجه‌فرنگی، پیاز و لوبیا سفید تهیه می‌شود. 

آبگوشت به آلو

آبگوشت به آلو یکی از غذاهای فراموش شده کاشان است که با ترکیب لوبیا سفید، گوشت، به و آلو تهیه می‌شود. یک آبگوشت شیرین که قدیمی‌ها طرفدارش هستند.

آبگوشت

سخن آخر

به کاشان سفر کردیم و با غذاهای خوشمزه این دیار آشنا شدیم. اگر شما هم این غذاها را امتحان کرده‌اید در مورد تجربه‌تان بگویید. آیا غذایی از غذاهای سنتی کاشان هست که در این مطلب به آن اشاره‌ای نکرده باشیم؟

منتظر دیدگاه‌های‌تان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اون چيه كه مثل قلب برنجى درستش كردن و زرده و وسطش پراز لوبيا و گوشته؟

شامی هویج

23 آبان 1399

انتشار:05 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خوشزه تر از غذاى ما كاشانيا جايى غذا نداريم تو ايران

یس

15 اردیبهشت 1401

توحتماً گذرت به حواشی کاسپین نیفتاده.البته کاشان هم دوست داشتنیه .

14 آبان 1399

hasti

معلومه هنوز غذاى خوب نخوردى

😐😐😐😐😐😐

23 آبان 1399

06 اردیبهشت 1399

انتشار:05 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

جالبه !وقتى اسم كوفته مياد همه ياده تبريز ميوفتن غافل از اينكه كاشان هم كپى كرده و به اسم خودش ميده بيرون

كوفته مال تبريز نيست كه كسي بخواد كپي كنه اكثر شهرهاي ايران كوفته خودشون رو دارن و فقط كوفته تبريزي مال تبريز هست.

18 اسفند 1399

البته ما تو کاشان بهش میگیم شفته سماق نه کوفته هیچ شباهتی هم به کوفته تبریز نداره خیلی هم خوشمزه تره 😊😊بعدشم کوفته فقط مال تبریز نیست

17 تیر 1399

انتشار:04 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.