karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 فروردین 1399

به روز رسانی

27 فروردین 1399

در سفری خوشمزه به سراغ معرفی غذاهای محلی لرستان می‌رویم و گشتی در دنیای خوراکی‌های این استان داریم. با شما از غذاهای معروف لرستان سخن می‌گوییم و آش‌ها، خورش‌ها و ... را به شما معرفی می‌کنیم. همراه‌مان باشید تا غذاهای سنتی لرستان را بشناسید. 

آش های لرستان

آش ترخینه

آش ترخینه که لرستانی‌ها به آن کشگینه می‌گویند یکی از غذاهای پرطرفدار در استان است. ماده اصلی این آش کشگینه است که از ترکیب بلغور گندم، کشک و سبزی معطر کوهی به دست می‌آید. مردم لرستان بلغور گندم را به همراه کشک و سبزی می‌پزند و کشگینه را تهیه می‌کنند. حبوبات (نخود، لوبیا، عدس)، سبزی آش، پیاز داغ، نعنا داغ و ادویه دیگر مواد تشکیل دهنده این آش هستند.

آش پرشکه

در روزهای سرد لرستان، آش پرشکه طرفداران زیادی دارد و با ترکیب سبزی بلوک، آرد گندم، عدس، کشک، نمک و ادویه تهیه می‌شود. لرها این آش را برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌کنند.

آش کلونک الیگودرز

آش کلونک غذایی ست که در فصل بهار و در شهر الیگودرز طبخ می‌شود. گیاهی که در این آش می‌ریزند به صورت خودرو می‌روید و فقط در فصل بهار در دسترس است.

آش ترخینه

پرشکه

دنو رو

دنو رو همان آش دندانی ست که به مناسبت رویش اولین دندان نوزاد می‌پزند و گندم، لوبیا، نخود، ‌عدس و باقلا از مواد تشکیل دهنده آن هستند. لرستانی‌ها بر این باورند که اگر این آش در زمان رویش دندان پخته نشود، او در بزرگسالی به دنوریچه (دندان قروچه) مبتلا خواهد شد.

آش پرتله

آش پرتله از غذاهای قدیمی لرستان است که در مراسم مذهبی و پخش نذری جایگاه خاصی دارد. این غذا بسیار ساده و زودپز است و با ترکیب شیر، گندم و نمک طبخ می‌شود.

متاسفانه تصویری از این آش در دست نیست، اگر عکسی دارید آن را اینجا آپلود کنید تا با نام خودتان در کارناوال منتشر شود.

آش شله ماش دورود

جبوبات شامل لوبیا چیتی،‌‌ ماش و عدس، ‌کشک، برنج،‌ پیاز، آب گوشت، زعفران و نعنا داغ مواد اولیه برای تهیه آش شله ماش در شهرستان دورود هستند. این آش به دلیل وجود حبوبات بسیار مغذی ست.

آش دندونی

شله ماش

آش ورکواز بروجرد

ورکواز یکی از انواع تره‌های کوهی است که به صورت خودرو در بهار و در دامنه‌های زاگرس می‌روید. آش ورکواز با استفاده از این سبزی تهیه می‌شود و اسفناج، بلغور گندم، عدس، برنج و ادویه دیگر مواد تشکیل دهنده آن هستند. گاهی روغن حیوانی نیز به ترکیب این آش افزوده می‌شود.

آش بادمجان

آش بادمجان چیزی شبیه به حلیم بادمجان است که با گوشت، لوبیای سفید و قرمز، نخود، بلغور گندم، پیاز و سیر، نعناخشک و بادمجان درست می‌شود.

آش بادمجان

آش ورکواز

کباب بروجرد

یکی از باکیفیت‌ترین کباب ها را می‌توانید در لرستان بخورید. کباب بروجردی، نوعی کباب کوبیده است که به خاطر مهارت خاص بروجردی‌ها و استفاده از گوشت مرغوب طعمی متفاوت دارد. گوشت سردست گوسفندی، پیاز، جوش شیرین، نمک و فلفل، مواد اولیه برای تهیه کوبیده بروجردی هستند و معمولا در کنار آن نان سنگک، سبزیجات و دوغ محلی نیز سرو می‌شود. بروجردی‌ها کباب چنجه و برگ را نیز بسیار خوشمزه درست می‌کنند.

چزنک رغو

این غذای ساده در میان لرستانی‌ها برای مهمانان تازه از راه رسیده تهیه می‌شود و نشان احترام میزبان به مهمان است. چزنک رغو ترکیب نان فطیر (چزنک) و روغن حیوانی (رغو) است. معمولا پس از تهیه نان چند قاشق روغن روی آن می‌ریزند و شیره‌ انگور یا خرما یا خاک قند نیز روی آن ریخته می‌شود.

دنه کواو

دنه کواو در واقع همان دنده کباب است که از غذاهای معروف لرستان محسوب می‌شود. تفاوت دنده کباب لرستانی با دنده کباب سایر شهرها این است که در اینجا گوشت را به شکل متفاوت برش می‌دهند و آن را در سس مخصوص و غلیظی می‌پزند.

کباب بروجرد

چزنک رغو

دنده کباب

آش گوشت خرم‌آباد

آش گوشت در واقع همان چلوگوشت است که در عروسی‌ها و اعیاد پخته می‌شود و به آن زیر برنجی نیز می‌گویند. این غذا را در سینی بزرگی به نام مجمع می‌ریزند و هر سینی را برای سه نفر در نظر می‌گیرند. ابتدا کمی پلو در کف سینی می‌ریزند و سپس روی آن گوشت ریخته می‌شود و در نهایت روی گوشت‌ها را نیز با برنج می‌پوشانند. پس از کشیدن گوشت و برنج، یک قطعه پیاز و نمک نیز در سینی گذاشته و پس از پوشاندن تمام غذا با نان، آن را سرو می‌کنند. افراد دور مجمع می‌نشینند و غذا را می‌خورند.

جگروز

وز پرده نازکی روی سیرابی گوسفند و گوساله است که با استفاده از آن غذایی به نام جگروز تهیه می‌شود. در ابتدا جگرها را به سیخ کشیده و کمی می‌پزند و از روی حرارت بر می‌دارند. سپس وز را به دور آنها می‌پیچند و دوباره حرارت می‌دهند تا چربی وز طعم دیگری به جگرها بدهد.

شامی کوو

شامی کوو غذایی معروف در خرم آباد است که دستور تهیه آن مشابه شامی‌های دیگر است اما سس آن از رب انار، مغز گردو و سبزی‌های معطر تشکیل می‌شود. گاهی برای تعدیل طعم ترش رب انار، کمی شکر هم به آن می‌افزایند.

جگروز

زیربرنجی

شامی لرستانی

دلمه برگ مو بروجرد

بروجردی‌ها نوعی دلمه برگ مو دارند که طعمش بی نظیر است. تفاوت این دلمه با دلمه‌های دیگر این است که در طبخ آن از باقلا، ماست و روغن حیوانی هم استفاده می‌کنند. 

خورش قلیه ترش

خورش قلیه ترش، از غذاهای محبوب لرستانی ست که به قلیه لری معروف است و گوشت گوسفند، سیب زمینی، رب انار، پیاز، نمک و ادویه، مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند. دلیل اینکه نام قلیه را بر این خورش گذاشته‌اند، این است که از دوران صفویه تا اواخر قاجاریه به همه خورش‌ها عنوان قلیه می‌دادند و این نام بر این غذا مانده است. 

سُغدو 

سغدو در واقع دلمه‌ سیراب شیردان است که برای تهیه آن مواد دلمه شامل برنج، آلو بخارا، گردو، روغن، آب و ادوی را داخل شکنبه گوسفند ریخته و آن را می‌دوزند. دلمه‌ها در آب و ادویه پخته می‌شوند. این غذا شباهت زیادی به گیپا از غذاهای سنتی یزد دارد.

سغدو

قلیه ترش

دلمه

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی لرستان با ترکیب گوشت چرخ‌کرده بدون چربی، آرد نخودچی، پیاز، پودر تخم گشنیز، زعفران، شکر، روغن مایع، ادویه، شوید و آبلیمو تهیه می‌شود و برخی به سس آن رب گوجه فرنگی نیز می‌افزایند. 

آبگوشت دو گوله دودار

دوگوله دودار یا آبگوشت کشک لری از غذاهایی ست که در استان مرکزی و استان لرستان طبخ می‌شود. گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیا، بادمجان سرخ کرده، پیاز، نعنا خشک، سیر، کشک، نمک، زردچوبه و روغن مایع مواد اولیه برای تهیه این غذا هستند.

کوفته نخودچی

آبگوشت دو گوله دودار

گوله ریزه

لرستانی‌ها غذایی به نام گوله ریزه دارند که همان خوراک گوشت قلقلی است. گوشت چرخ‌کرده، برنج نیم دانه، آرد گندم، سیب‌زمینی، رب گوجه و ادویه و روغن موادی هستند که برای تهیه این غذای خوشمزه به آنها نیاز دارید.

خورش سیب درختی

این خورش، از غذاهای خوشمزه‌ای است که به خاطر برخورداری از ویتامین‌های گروه ب خوردن آن توصیه می‌شود. گوشت ران گوسفندی، برگ بو، سیب درختی، پیاز، آب، نمک و فلفل، پیاز داغ، سرکه، شیره‌انگور یا خرما و نشاسته‌‌‌ ذرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مواد تشکیل دهنده این خورش لذیذ هستند.

گوله ریزه

خورش سیب

سخن آخر

گشتی خوشمزه در لرستان داشتیم و با غذاهای این دیار آشنا شدیم. شما به لرستان سفر داشته‌اید؟ کدام یک از غذاهای این استان را دوست داشتید؟ آیا غذای دیگری را می‌شناسید که جایش در این فهرست خالی باشد؟ 

حال اگر با خواند این مطلب علاقه مند شدید از استان لرستان و زیبایی ها و جذابیت های آن چیزی بدانید، سری به صفحه معرفی استان لرستان در کارناوال بزنید. 

منتظر دیدگاه‌های‌تان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

👍👍👍👍👍

انتشار:01 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خورشت کنگرم دارن خرم آبادیا شامل لپه گوشت خورشتی کگنر پیاز داغ سیرداغ رب گوجه زرد چوبه گشنیز خورد شده

انتشار:30 مهر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

غذاهاى محلى كردستان هم بزاريد

عزیزم تو گوگل بزن

28 اسفند 1400

انتشار:05 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.