karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

استانبول، آنتالیا، ریزه و ترابزون و ... از جمله شهرهای نام آشنایی هستند که سالانه میزبان گردشگران ایرانی بسیاری بوده و جاذبه های متنوع و رنگارنگی را برای عرضه در مشت خود دارند. از کاخ های سلطنتی عثمانی بگیرید تا کلیساهای هزار ساله امپراتتوری روم شرقی، تفریحات آبی و ساحلی متنوع تا مراکز خرید جذاب و محلی. هر شهر ترکی به گونه ای مسافران و گردشگران را مجذوب خود می کند، اما وجه مشترک تمامی این ها، غذاهای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب ترکی است.

وقتی صحبت از غذاهای ترکی به میان می آید، می توانید میزی رنگین را تصور کنید که بشقاب های زیادی بر روی آن چیده شده و درون هر ظرف، خوراکی متفاوت و خوش قیافه ای دلبری می کند. انواع کباب ها، دلمه و کوفته و پیده و خوراک کنگر و غیره و غیره همگی در برابر شما صف می کشند و شما را به وعده ای فراموش نشدنی دعوت می کنند. 

از همه این ها که بگذریم می رسیم به مزه های ترکی! وقتی در رستوران نشسته اید، پیشخدمت با سینی بزرگی از مزه ها به سراغ شما می آید و باید بدانید که غافلگیری خوشمزه ای در انتظار شماست. مزه ها طیف متنوع و وسیعی از انواع سالادها و یا پیش غذاهای ترکی محسوب می شوند که به همراه نوشیدنی یا بدون آن و البته در کنار غذا سرو می شوند. مزه های ترکی به قدری زیادند که نمی توان تعداد دقیقی از آن ها ارائه داد. جالب آن که برخی از آن ها را می توان به تنهایی و به عنوان غذای اصلی استفاده کرد. 

همراه کارناوال باشید تا از نزدیک با 10 تا از معروف ترین مزه ها و سالادهای ترکی آشنا شوید.

مزه ها و سالادهای ترکی

نگاهی به فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراطوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مسئله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه ی غذاها در آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده ی زیاد از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پر کاربرد در آشپزی ترکیه گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش مصرف نان نیز در این کشور بالا است.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه می باشد و موادی سالم، مغذی و خوشمزه را شامل می شود که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می گردد. سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه وشیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه، نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده ی غذایی به شمار می روند. در روز های یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه می گردد و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند.

کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه ی پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو می گردد. 

برای آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه بخوانید:

بهترین و لذیذ ترین غذاهای ترکیه

بهترین و لذیذترین کباب های ترکیه

در ادامه با انواع مزه ها و سالادها آشنا می شوید.

بهترین غذاهای ترکیه
بهترین غذاهای ترکیه

1) جاجیک | Cacık

جالب است بدانید که جاجیک به آبدوغ خیار ما ایرانی ها شباهت بسیاری دارد! برای تهیه این پیش غذا، ماست را با آب رقیق می کنند، قطعه های خیار را با آن مخلوط کرده  و نمک آن را به آن می افزایند. برای طعم دار کردن جاجیک نیز از موادی چون سیر، نعنا و روغن زیتون استفاده می کنند. 

سرکه، آبلیمو و سماق از جمله افزودنی های دلخواهند که بسته به علاقه و سلیقه به جاجیک افزوده می شوند. 

البته باید بدانید که اگر قرار باشد جاجیک را به عنوان اصلی استفاده کنند، دیگر آن را رقیق نمی کنند، اما دیگر محتویات دقیقا به همین صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

مزه های ترکی

2) کیسیر | Kısır

کیسیر یکی از محبوب ترین مزه های ترکی است که با نام سرما ایجی (sarma içi) نیز شناخته می شود. این مزه مشهور، با ترکیبی از بلغور، رب گوجه فرنگی، جعفری، پیاز، سیر، رب انار و مخلوطی از ادویه ها و طعم دهنده ها تهیه می شود. گاهی اوقات برگ های کاهو، لیمو و خیار را نیز بر حسب علاقه به کیسیر می افزایند. 

مزه ها و سالادهای ترکی

3) سالاد پاتلیجان | Patlıcan salatası

سالاد پاتیلجان یک نوع مزه مشهور دیگر است که از بادمجان تهیه می شود و البته نمونه های مشابه در دیگر فرهنگ ها و کشورها دارد. به طور مثال بادریجنیس خیزیلالا، نمونه گرجستانی سالاد پاتلیجان است. 

برای تهیه سالاد پاتلیجان، بادمجان سرخ شده را له کرده و با روغن زیتون، آبلیمو و سیر مخلوط می کنند. گاهی ارده، گوجه فرنگی ریز شده و فلفل سبز را نیز به این ترکیب می افزایند. در حالتی دیگر، بادمجان را با ماست، روغن زیتون و سیر مخلوط می کنند. 

مزه ها و سالادها ترکی

4) بورک | Borek

بورک یکی از مزه های ترکی است که نه تنها در رستوران ها، بلکه در خیابان ها و به عنوان صبحانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که در خیابان های استانبول در حال گشت و گذارید، بارها  بارها مغازه ها و دست فروش هایی را خواهید دید که شما را به خرید بورک دعوت می کنند.

بورک را با لایه ای نازک از خمیر تهیه کرده و درونش را با محتویات مورد نظر پر می کنند. معمولا روی تکه های بورک مقداری کنجد به چشم می خورد.

جالب است بدانید که انواع و اقسام بورک ها را در کشور ترکیه داریم که بسته به نوع شهر و هر فرهنگ، طعم و شکل متفاوتی دارد. شما در سفر خود به استانبول با پاچانگا بورک رو به رو می شوید که درونش با گوشت گوساله و نوعی پنیر طعم دار شده است. معمولا روی تکه های بورک مقداری کنجد به چشم می خورد.

مزه ها و سالادهای ترکی
مزه ها و سالادهای ترکی

5) دلمه | Dolma

دلمه از آن دست خوشمزه های ترکی است که در انواع لیست ها قرار می گیرد و خود به تنهایی می تواند یک غذای کامل را تشکیل دهد. دلمه های ترکیه تفاوت چندانی با دلمه های ایرانی ندارند و انواعی از دلمه های برگ مو، بادمجان، فلفل و ... را در میان آن ها خواهید دید.

مزه ها و سالادهای ترکی
مزه ها و سالادهای ترکی

6) پیاز | Piyaz

یکی از سالادهای دوست داشتنی ترکی، پیاز است که با هر نوع لوبیای خشک به همراه پیاز تهیه می شود و طعم خاص خود را با جعفری و سماق به دست می آورد. البته اگر مقصد سفر شما آنتالیا باشد، سالاد پیاز ترکی را با شکل متفاوتی خواهید دید.

در آنتالیا برای تهیه سالاد پیاز، از روغن کنجد استفاده می کنند و محتویاتش به قدری مفصل می شود که جای خود را با وعده ای اصلی عوض می کند.

مزه ها و سالادهای ترکی

7) آکیوکا | Acuka

آکیوکا یا محمره، نوعی سالاد است که ریشه در غذاهای کشور سوریه دارد و البته در میان غذاهای ترکی و عربی دیده می شود. برای تهیه آکیوکا از فلفل خشک و یا تازه استفاده می کنند و آن را با آرد سوخاری، روغن زیتون و گردو مخلوط می کنند. گاهی مواد دیگری چون سیر، نمک، ابلیمو و رب انار را نیز به این ترکیبات می افزایند.

معمولا در انتها سالاد آکیوکا را با تعدادی برگ نعنا تزئین می کنند.

مزه ها و سالادهای ترکی

8) شاکشوکا | Şakşuka

شاکشوکا یکی از مزه های لذیذ ترکی است که قیافه جذابی هم دارد. برای طبخ این مزه، بادمجان را به قطعات مربعی شکل درآورده و سپس با گوجه فرنگی، هویج، فلفل سبز و کدو می پزند. در انتها این ترکیب خوشمزه را با سسی از سیر و گوجه فرنگی سرو کرده و بر روی آن کمی ماست می ریزند

مزه ها و سالادهای ترکی
مزه ها و سالادهای ترکی

9) جیگ کوفته | Çiğ köfte

جیگ کوفته ترکیبی عجیب از گوشت خام، بلغور، پیاز، گوجه فرنگی و فلفل است که همه این ها را بسیار ریز کرده و سپس با هم ورز می دهند. جالب ان که این پیش غذا را تنها در ترکیه نمی بینید و در فرهنگ های غذایی دیگری چون غذاهای ارمنی و کردی به چشم می خورند.

البته امروزه جیگ کوفته را دیگر با گوشت خام تهیه نمی کنند و به جای آن از ترکیب گردو، فندوق و سیب زمینی استفاده می کنند.

مزه ها و سالادهای ترکی

10) سالاد جوبان | Çoban salatası

سالاد جوبان نوعی سالاد ترکی است که قیافه ای مشابه سالاد شیرازی ما ایرانی ها دارد. برای تهیه سالاد جوبان، از قطعات ریز گوجه فرنگی، خیار، فلفل سبز، پیاز و جعفری استفاده می کنند. در انتها نیز به سالاد آبلیمو، نمک و روغن زیتون اضافه می کنند.

مزه ها و سالادهای ترکی

سخن آخر

همان طور که گفتیم این ها تنها لیستی از بهترین سالادها و مزه های ترکی بودند.

در این جا می توانید با برخی از بهترین غذاهای جهان آشنا شوید:

بهترین و خوشمزه ترین غذاهای دبی

بهترین و معروف ترین غذاهای ژاپن

بهترین غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

بهترین و خوشمزه ترین پیش غذاهای گرجستان

خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای لبنان

شما در سفرتان به ترکیه این مزه ها را چشیده اید؟

کدام یکی از این مزه ها را بیش از سایرین دوست داشتید؟

نظرات و خاطرات خود را با ما در میان بگذراید و بگویید این بار به سراغ خوشمزه های کدام دیار برویم؟

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خیلی ممنون از لطفت، راهنمایی هایتان عالی بود . اما متاسفانه وضعیت دلاری به صورتی شده که واقعیت امر ، غذا را بعد محاسبه تو ماشین حطاب و ذیل چک کردن آن از روی قیمت انتخاب میکنیم و نه از روی مزه آن!!!! واقعا برای این اوضاع خودم متاسفم

انتشار:12 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام وقت بخیر. من پارسال از بازار سنتی استانبول ی ادویه گرفتم که پایه اش سماق هست. همسفرهای ترک که با ما بودن گفتن اسم این ادویه (سالادا سوسو ) هست. اگر موادش و طرز تهیه اش رو میدونید لطف کنید بفرمایید ممنون میشم.

سلام.سالادا سوسو.یعنی سس سالاد.ادویه ای ک گرفتین رو با روغن زیتون و سرکه یا آبلیمو مخلوط کنین و روی سالاد بریزین.

23 آبان 1402

انتشار:31 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عکسها سایزش برای نسخه موبایل تنظیم نیست کشیده نشون داده میشه که در نهایت تصویر جالب و قابل قبولی نیست بهتر این مورد رو اصلاح کنید تا زحماتتون بیشتر و بهتر به چشم بیاد ممنون از مطالب جالبتون

انتشار:31 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.