karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کافیست نگاهی به ساختار شهر ها در گذشته بیاندازیم تا در عکس های قدیمی چشممان به خانه هایی با حیاط و باغچه و حوض بیفتد. خانه هایی که حیاطشان لحظه ای از سر و صدای ساکنان خانه آرامش نداشت و هر روز محل بازی های کودکانه و دور هم نشستن اعضای خانواده و همسایه ها و گفتگو های روزمره بود. 

حالا با تغییر الگوی شهر نشینی دیگر اثری از حیاط و فضاهای این چنینی دیده نمی شود و خانه های آپارتمانی فضاهای سبز کمتری را در خود دارند. شاید بهترین راه برای جبران کمبود این فضاها پارک هایی باشد که در جای جای شهر ایجاد شده اند. پارک ها مکان هایی هستند برای گذران ساعاتی به دور از خستگی ها و روزمرگی ها و پیدا کردن آرامش، که با فضای سبز و امکانات متنوع خود خلق لحظات متفاوتی را برای ما ممکن می کنند.

امکانات همه ی پارک ها متفاوت هستند؛ گاه در این پارک ها گونه های گیاهی خاصی وجود دارند گاهی چشم انداز ویژه ای را به شما هدیه می دهند و گاه فرصتی برای آموزش کودکان فراهم می آورند و هزاران ویژگی دیگر. اما چیزی که مهم است شناخت این پارک ها و ویژگی های آنها است تا برای گردش خانوادگی خود برنامه ریزی درستی داشته باشید.

امروز در کارناوال قصد داریم به سطح کلانشهر تهران برویم و پارک های شاخص را به شما معرفی کنیم .

در این قسمت به معرفی #پارک های غرب تهران می پردازیم .

با کارناوال همراه باشید...

پارک های غرب تهران

1- پارک پردیسان

ساخت #پارک پردیسان توسط سازمان حفاظت محیط زیست در اوایل دهه 50 به عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی مطرح گردید. اقدامات تاسیس این پارک در حد جمع آوری اطلاعات اولیه باقی ماند و هیچگونه اقدام جدی در مورد تهیه زمین صورت نگرفت.

با وقوع جنگ تحمیلی شرایط اقتصادی و اجتماعی خاصی بر کشور حاکم شد  اما در همان تنگناها اقدامات لازم به منظور تثبیت محدوده طرح تا سال 1365 صورت پذیرفت.

امروزه پارک پردیسان به صورت یک بوستان جنگلی در شمال غربی شهر تهران و  واقع است. نزدیکی این پارک به برج میلاد منظره ی خاصی را در گوشه گوشه ی این پارک به نمایش می گذارد.
پوشش گیاهی و چشم اندازهای طبیعی ایران و جهان با طراحی خاص در پوشش گیاهی این پارک بازسازی شده اند تا امکان آشنایی بازدیدکنندگان و اقشار مختلف جامعه با تنوع گیاهی اقلیم های مختلف داخلی و خارجی و روابط اکولوژیک بین عناصر سازنده زیست بوم ها را فراهم آورد.

تماشای بادبادک ها در آسمان این پارک از صحنه هایی است که در آخر هفته ها با آن مواجه خواهید شد.

پارک پردیسان بخش های مختلفی را در خود جای داده است که عبارتند  از :

حیات وحش پارک به دو شکل طبیعی شامل جانوران بومی ( پرندگان و خزندگان ) و در حال اسارت شامل سه گروه گوشتخوران، علفخوران و پرندگان

مرکز تحقیقات زیست محیطی با بخش ها و آزمایشگاه های متعدد و مجهز که تا به حال نتایج قابل توجهی را در زمینه ی تحقیقات جانور شناسی، گیاه شناسی، بیولوژیک حیات وحش، رفتار شناسی حیات وحش ارائه داده است.

#موزه ی ملی آب و موزه ی تاریخ طبیعی در 4 حوزه نمایشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی

موزه تنوع زیستی که مجموعه ای از حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و بعضا زنده را به نمایش می گذارد.

ساختمان سازمان  محیط زیست ایران در بخش جنوبی پارک

در کنار بخش های یاد شده کارگاه تاکسیدرمی، سالن همایش و اجتماعات و سالن نمایش فیلم نیز مورد استفاده سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

امکاناتی همچون بوفه، پارکینگ ، آبسرد کن و سرویس بهداشتی در این پارک وجود دارد.

 آدرس 1 : بزرگراه حکیم غرب - بعد از بزرگراه شیخ فضل الله نوری

 آدرس 2 : بزرگراه همت شرق - نرسیده به خروجی بزرگراه شیخ فضل الله نوری

  تلفن:88279603

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 2 ناحیه 2 1353 2750000 متر مربع
پارک پردیسان
پارک پردیسان
پارک های غرب تهران

2- پارک نهج البلاغه

#پارک نهج البلاغه به عنوان یک دهکده ی گردشگری در محوطه ای که خرابه ای بیش نبود و یک رودخانه کم آب از میان آن می گذشت در دو فاز ساخته شد. فاز اول در محدوده ی شمال بزرگراه شهید همت تا بلوار همیلا و فاز دوم در محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت قرار دارد.

به دلیل قرار گرفتن در شیب ، قسمت های مختلف پارک به شکل طبقاتی در بالای هم و در امتداد مسیر رود خانه قرار گرفته اند. وجود رودخانه در وسط پارک آن را به دوقسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل بزرگ و چندین پل کوچک به هم متصل می شوند. قرار گرفتن این پارک در دره فرحزاد و گذر آب از میان آن آب و هوایی خنک را در آن ایجاد کرده است که در فصول گرم سال لحظات خوبی را به شما هدیه می دهد.

بخش های مختلف پارک عبارتند از :

سه مجموعه بازی برای کودکان

هشت راه پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری

سه راه پیاده‌رو عرضی ۳۰۰ متری

9 هزار متر مربع مسیر دوچرخه‌سواری

۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی

فضای برگزاری برنامه های مذهبی، فرهنگی و هنری

سرزمین شگفت انگیز (مجموعه قایق پرش در آب، راپل هوایی، پیست پرواز در آسمان،سافاری پارک وحشت)

مقبره سه شهید گمنام که در 12 مهر 1389 هجری شمسی مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در این پارک به خاک سپرده شدند.

مسجد، پارکینگ ۷۵۰ واحدی، ۴۰ سرویس بهداشتی،۸۰ واحد آلاچیق، بوفه ، سینما و دو پل عابر پیاده بر روی دره و صدها نیمکت از جمله امکانات پارک نهج البلاغه هستند.

آدرس 1 : بزرگراه همت - اشرفی اصفهانی- خیابان گلستان - خیابان پارک - خیابان استاد نظری

آدرس 2 : اشرفی اصفهانی - خیابان هفتم - خیابان پارک - خیابان استاد نظری

آدرس 3 : بزرگراه یادگار امام جنوب - انتهای ایوانک غربی

آدرس 4 : تهران- حکیم غرب - بعد از خروجی یادگار- بوستان نهج البلاغه

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 2 ناحیه  2 و 7 1388 356666 متر مربع
پارک نهج البلاغه
پارک نهج البلاغه
photo by Maede Kardgar
پارک های غرب تهران
photo by Ariyan R

3- پارک گفتگو

فضای #پارک گفتگو به صورت منظم و بر اساس طراحی های باغهای ایرانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و ژاپنی شکل گرفته است.

پوشش گیاهی آن شامل چنار، سدروس، توت، سروخمره ای، میخک هندی، کاج مشهد، ماگنولیا، کبوده، چرم لیفه، نوئل، توری، صنوبر، اقاقیا و انواع درختچه ها نظیر بربریس، سوداغ، بوداغ، پیراکانتا، مورد، سنجد زینتی، ارغوان، فوتینیا ( سه رنگ ) گل یخ و گل شرابی، گونه های نادر نظیر بامبو، فالاریس و برجینیا می باشد.

از جاذبه های قابل توجه این پارک می توان به نمایش تندیس های مشاهیر و بزرگان مانند  سعدی، امیرکبیر، محمدعلی صنعتی، رودکی، مدرس، سیمون بولیوار و حضرت مریم اشاره کرد.

بخش های زیر در پارک به چشم می خورند:

زمین بازی کودکان به وسعت 491 متر 

دو زمین اسکیت به مساحت کل 3407 متر مربع

آمفی تاتر روباز

ساختمان کوشک شامل مرکز کارآموزی و آموزشی کشورهای با پوشش کم جنگل

کتابخانه تخصصی چند رسانه ای فضای سبز

مسجد، رستوران، فروشگاه کتاب، کودک سرا، هشت آبنما، آلاچیق و 3 سرویس بهداشتی از جمله امکانات موجود در پارک گفتگو هستند.

آدرس: کوی نصر( گیشا ) - انتهای خیابان پیروزی شرقی

 تلفن: 88286072

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 2 ناحیه  2 1382 230000 متر مربع
پارک گفتگو
پارک گفتگو
پارک های غرب تهران

4- پارک ژوراسیک

#پارک ژوراسیک تهران با عنوان بوستان دایناسورهای متحرک نیز شناخته می شود. این پارک یک فضای آموزشی، گردشگری و تفریحی را در محله ی سعادت آباد تهران ایجاد کرده است.

این پارک با نمایش مجموعه ای از 28 مجسمه‌ ی متحرک گونه‌های متفاوت دایناسورها در ابعاد واقعی ، به معرفی انواع دایناسورها همراه با صدا و جلوه‌های ویژه می‌پردازد. به وسیله ی این مجسمه ها که قادر به پلک زدن و تکان دادن دست و پا هستندعلمی، روش زندگی و خوراک دایناسورها به بازدیدکنندگان این پارک آموخته می شود.

همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می‌آید و دوباره به داخل فرو می‌رود نیز در این فضا به نمایش در آمده است.

بازدید کارناوال از پارک ژوراسیک تهران ; دایناسورها در پایتخت را از دست ندهید.

آدرس :  سعادت آباد -  انتهای بلوار پاکنژاد -  میدان بهرود - بلوار شقایق

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 2 ناحیه  9 1393 30000 متر مربع
پارک ژوراسیک
پارک ژوراسیک
پارک های غرب تهران

5- پارک پرواز

#پارک پرواز به دلیل قرار گیری در ارتفاع، امکان تماشای جلوه های پایتخت به صورت سراسر نما یا 360 درجه را به افراد می دهد و یکی از پارک های پر طرفدار شهر تهران است. در زمان هایی که هوا عاری از آلاینده ها باشد، کوهستان البرز، #برج میلاد و بسیاری از ساختمان های بلندمرتبه تهران از این پارک دیده می شوند.

نام آن از خیابانی به همین نام در ضلع جنوب شرقی این پارک ناشی می شود که امروزه این خیابان به نام یکی از شهدای دفاع مقدس تغییر یافته است.

دو مجتمع تجاری با فروشگاه های مجهز و یک مسجد، زمین بازی و سرویس های بهداشتی از جمله امکاناتی هستند که در این پارک و فضاهای نزدیک به آن، به آنها دسترسی دارید.

آدرس: سعادت آباد -  بلوار پیام -  میدان بهرود

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 2 ناحیه  9 1387 131303 متر مربع
پارک پرواز
پارک پرواز
پارک های غرب تهران

6- پارک جوانمردان

پارک جوانمردان یکی از #مکان های تفریحی غرب تهران به شمار می رود که امکان گذراندن ساعاتی خوش را برای شما در کنار خانواده و دوستانتان فراهم می آورد. به دلیل نورپردازی و استفاده از جلوه های بصری چشم انداز های زیبایی در پارک به چشم می خورند. نصب بیشتر از ۴۰ سردیس و تندیس انتزاعی و فرفورژه بر زیبایی های #پارک جوانمردان افزوده است. این پارک حتی در تابستان هم با آب و هوای خنک از مردم استقبال می کند.

فضاهای متفاوتی در پارک وجود دارد که هر یک امکانات خاصی را در اختیار شما قرار می دهند :

 فضاهای تفرجگاهی شامل : محورهای پیاده تفرجگاهی به طول ۲۴ کیلومتر، محور درشکه تفریحی به طول ۸ کیلومتر، محور دوچرخه سواری به طول ۸/۷ کیلومتر وکانکس اجاره دوچرخه

فضاهای بازی شامل 3 فضای بازی مخصوص کودکان زیر 14 سال به مساحت کلی 4160 متر مربع و فضاهای متفاوت مخصوص افراد بالای 14 سال ( اسکیت پارک آموزشی و حرفه ای، مجموعه راپل، فضای بازی های فوق مدرن مکانیکی، زمین بازی های چند منظوره، سایت شطرنج ، تنیس روی میز و فوتبال دستی )

فضاهای تندرستی برای سالمندان و ناتوانان جسمی و کودکان به مساحت ۵۵۰ متر مربع، خانه سلامت و ورزشی به مساحت ۶۵۰ متر مربع برای ارتقای سطح دانش سلامت اجتماعی

باغ گیاه شناسی و طبیعی به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع 

باغ هنرمندان که کوشک پذیرایی و چایخانه سنتی، کوشک فرهنگی و فضاهای سبز جنگل کاری را در بر می گیرد

فضاهای فرهنگی شامل : سکوهای اجتماعات ۳۰۰ نفره ویژه اجرای مراسم فرهنگی و مذهبی، سکوهای اجتماعات ۱۲۰۰ نفره و سکوهای ۸۵۰ نفره

مسجد ، آبنمای موزیکال، برکه پرندگان، باجه آتش نشانی، ساختمان های پلیس پارک، ۷۴ سرویس بهداشتی، 300 واحد پارکنگ دوچرخه، غرفه های عرضه محصولات فرهنگی و اطلاعات گردشگری، 900 واحد پارکینگ روباز، نگهبانی ها، پست های برق و منابع آبیاری، اورژانس و کمک های اولیه، بوفه های متعدد و آلاچیق ها از امکاناتی هستند که می توانید در این پارک از آنها استفاده کنید.

این پارک حد فاصل بزرگراه شهید همت و شهید حکیم قرار دارد و دارای ۳ ورودی اصلی می باشد :
 ۱. ورودی غربی از بلوار صدرا
 ۲. ورودی غربی از بلوار جوانمردان
 ۳. ورودی شمالی از جنوب بزرگراه شهید همت

آدرس 1 : همت غرب - جنوب دهکده المپیک

آدرس 2 : اتوبان حکیم غرب - ضلع شرقی میدان المپیک

مکان سال تاسیس مساحت

منطقه 22 ناحیه  9

منطقه 5 ناحیه 5

1391 660000 متر مربع
پارک های غرب تهران
پارک های غرب تهران

7- پارک آبشار تهران

#پارک آبشار تهران به دلیل قرار گیری یک آبشار مصنوعی در آن به این نام خوانده می شود. این پارک با هدف بالا بردن سرانه فضای سبز، جذب گردشگر و جلوگیری از تصرف زمین های موجود با به کارگیری مصالح همگون با طبیعت ساخته شده است.

طراحی فضاهای پارک با الهام از باغ های ایرانی انجام شده است و تصویری از آبیدر سنندج و بام تهران را در ذهن ها تداعی می کند. ساختار آن به صورت طبقه طبقه می باشد و ه رطبقه فضای سبز، آلاچیق و برکه های متفاوتی را در خود دارد. در طبقات بالا شما نمایی از #دریاچه شهدای خلیج فارس را خواهید دید.

درختان میوه، سیدالاشجار، سماق آمریکایی، گلهای زینتی، کاکتوس، بلوط، صنوبر، تبریزی، سپیدار و موگو از گیاهانی هستند که در این پارک دیده می شوند. برکه های زیبا مامن امنی را برای مرغابی ها و ماهیان ایجاد کرده اند.

مسیرهای پیاده روی مانند باغ راه‌هایی در دل کوهستان با شیب مناسب و با سنگ و چوب ساخته شده اند که امکان یک پیاده روی لذت بخش را بری شما به ارمغان می آورند و شما را به ارتفاعات بالایی و نزدیکی آبشار  پارک می رسانند.

فضاهای مختلف درون پارک عبارتند از :

محوطه آبشار مصنوعی

برج کفترخانه که محل زندگی کبوتران و گنجشکان شده است

باغ های ایرانی

فضای بازی کودکان و نوجوانان

فضای مخصوص معلولین

مسیر های پیاده روی و پیست دوچرخه سواری

8 برکه آب

پارکینگ ، مسجد ، سرویس های بهداشتی و بوفه از جمله امکانات مجموعه هستند .

آدرس: ضلع شمال اتوبان همت - شمال غربی جنگل لتمال کن

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 22 ناحیه 4 1390 660000 متر مربع
پارک آبشار تهران
پارک آبشار تهران
پارک های غرب تهران

8- پارک دریاچه شهدای خلیج فارس

هسته ی اصلی این پارک را دریاچه ی آن تشکیل می دهد و سایر فضاها در اطراف آن شکل گرفته اند. ایده ی ساخت این دریاچه برای اولین بار در نخستین طرح جامع شهر تهران در سال ۱۳۴۷ مطرح گردید اما به دلیل محدودیت های فنی و بودجه ای تا مدت ها ساخت آن امکانپذیر نبود. تا اینکه در سال سرانجام در فاصله ی سال های  ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹مطالعات جزئی و دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت گرفت و طرح آماده ی اجرا شد. آب این دریاچه در فصول پرآبی از رودخانه ی کن تامین می شود.

به دلیل استفاده از جلوه های تماشایی، محیطی زیبا و دلنشین برای گذراندن ساعاتی خوش در این پارک به وجود آمده است. در فصل مهاجرتِ پرندگان، پرندگان مهاجر به کنار دریاچه می آیند و  تماشایی ترین مناظر را به وجود می آورند.

فضاهای متفاوتی که به لذت بخش شدن لحظات شما در این پارک کمک می کنند عبارتند از:

دریاچه ی 130 هکتاری با چشم اندازهای زیبا و متنوع

جزایر متفاوت مجموعه شامل: جزایر تفریحی ، جزایر حیات وحش و جزایر آموزشی

اسکله قایقرانی و اسکله تفریحی

پارک آبی و باشگاه ورزش‌های آبی

فضای بازی کودکان و شهربازی

از میان سایر امکانات پارک می توان به آلاچیق ها ، سرویس های بهداشتی ، بوفه و نمازخانه اشاره نمود.

آدرس 1 : بزرگراه تهران ـ کرج -  ابتدای خیابان کوهک

آدرس 2 : بزرگراه همت غرب - بعد از اتوبان ازادگان

آدرس 3 : بزرگراه همت شرق - خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس

شماره تلفن: 44714333 – 44731584

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 22 ناحیه 4 1392 450000 متر مربع
پارک دریاچه شهدای خلیج فارس
پارک دریاچه شهدای خلیج فارس
photo by Zeynab Shirazi | Karnaval
پارک های غرب تهران
photo by Zaeynab Shirazi | Karnaval

9- پارک جنگلی کوهسار

#پارک جنگلی کوهسار از آن دسته پارک هایی است که از دیرباز امکان تماشای تهران با نمای 360 درجه را برای افراد فراهم می کند. دسترسی به ارتفاعات پارک از طریق جاده ی آسفالته امکانپذیر می باشد و راحت ترین راه را برای تماشای تهران از ارتفاعات را برای شما ایجاد کرده است.

فضاهای مختلفی که در این پارک در دسترس شما قرار دارند عبارتند از :

پیست موتورسواری

سایت پاراگلایدر  و چتربازی

فضای تندرستی با وسایل ورزشی

زمین بازی کودکان

مقبره شهدای گمنام

آموزش ساخت و پرتاب بومرنگ

در پارک جنگلی کوهسار می توانید از امکاناتی همچون آلاچیق ها، باربیکیوها، نمازخانه و سرویس های بهداشتی استفاده کنید.

آدرس 1 :بزرگراه آبشناسان - میدان اول شهران - انتهای بلوار شهران - بعد از پمپ بنزین

آدرس 2 : انتهای بزرگراه آبشناسان - بلوار کوهسار - ابتدای جاده سولقان

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 5 ناحیه نا مشخص 57000000 متر مربع
پارک جنگلی کوهسار
پارک های غرب تهران

10- پارک جنگلی چیتگر

#پارک جنگلی چیتگر از تفرجگاه های قدیمی غرب تهران است. این پارک پوششی غنی از گیاهانی همچون کاج تهران، زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، پلت، سروخمره ای، سرونقره ای، افرای سیاه و ارغوان دارد. به دلیل جاده کشی در میانه ی پارک، نقاط مختلف آن با وسیله ی نقلیه قابل دسترسی می باشد. برکه ها و آبنماهای زیبا در سراسر پارک دیده می شوند و جلوه های آن را تماشایی تر می کنند.
قسمت های مختلفی در این تفرجگاه وجود دارند ازجمله :

مسیر دوچرخه سواری و کانکس های اجاره دوچرخه

مسیر دوچرخه سواری محصور ویژه بانوان

مسیر سرعت ، استقامت و کوهستان

فضای سوارکاری

سالن تیراندازی

زمین های ورزشی متعدد

در پارک چیتگر امکاناتی همچون نمازخانه، آلاچیق ها، سکوهای نشیمن جهت اتراق خانواده ها، بوفه، پارکینگ و سرویس بهداشتی در دسترس شما قرار دارند.

 آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن

مکان سال تاسیس مساحت
منطقه 22 ناحیه 3 1342 924500000 متر مربع
پارک جنگلی چیتگر
photo by Alireza Akhlaghi
پارک های غرب تهران
پارک های غرب تهران

سخن آخر

تا به حال به این پارک ها سر زده اید ؟

کدام یک را ترجیح می دهید ؟

پیشنهاد شما برای یک آخر هفته ی خوب کدام یک از این پارک ها است ؟

نظرات و پیشنهادات خود را با دوستان کارناوالی خود به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.