karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

داریوش بزرگ، سومین پادشاه قدرتمند هخامنشی بود که در دوران اوج این امپراتوری باشکوه فرمان می راند و دستاوردهای بسیاری داشت. فرمان روایی او 36 سال به طول انجامید و در این دوران توانست شورش های بسیاری را آرام سازد و نظم و هماهنگی کشور را افزایش دهد. امروز همراه کارناوال باشید تا با یکی از بزرگ ترین اقدامات داریوش بزرگ آشنا شوید: احداث کانال سوئز.

کتیبه های داریوش بزرگ در مصر، مجموعه نوشته هایی هستند که بر روی 5 ستون یادبود و به چهار زبان رسمی جهان باستان، زبان های پارسی باستان، عیلامی، بابلی و مصری حک شده اند. در واقع این کتیبه ها به مناسبت جشن افتتاح کانالی که به تازگی احداث شده بود، ساخته شدند. مهندسین ایرانی به دستور داریوش بزرگ، کانالی را ساختند که رود نیل را به دریاچه بزرگ تلخ (The Bitter Lake) و دریای سرخ مرتبط می کرد. 

سالم ترین کتیبه در میان این 5 سنگ یادبود، سنگ نوشته ای گرانیتی و صورتی رنگ است که در سال 1866 میلادی در 30 کیلومتری شهر سوئز مصر کشف شد. جالب است بدانید که کاشف این کتیبه صورتی رنگ، فردینان دو لیسپس، سیاستمدار فرانسوی و توسعه دهنده کانال سوئز امروزی بوده است. محققین با بررسی سنگ نوشته متوجه شدند که متعلق به داریوش اول می باشد و در آن گزارش ساخت کانال سوئز اولیه ای که توسط ایرانی ها احداث شده، به ثبت رسیده است.

بر طبق مستنداتِ این سنگ نوشته 2500 ساله، ایرانی ها تل بسطه (بوبسطه) شرقی ترین شاخه رود نیل را به دریاچه تمساح و در نهایت دریای سرخ وصل کرده بودند. در واقع هدف داریوش از ایجاد چنین کانالی، ساخت راهی آبی برای کشتی ها میان رود نیل و دریای سرخ بود. بدیهی است که به این ترتیب دریاسالاران ایرانی قادر بودند از خلیج فارس خود را به مصر برسانند. 

متن این کتیبه به شرح زیر است:

داریوش شاه سخن می گوید:

منِ پارسی، سفر خود را از سرزمین پهناور پارس آغاز کردم و مصر را فتح نمودم. به دستور من، چنین کانالی از رودی که نیل می نامندش به دریای سرخ احداث شده است. به این ترتیب، همان طور که من می خواستم، کشتی ها با استفاده از این کانال می توانند از مصر به سرزمین پارس بروند.

دوره تاریخی: هخامنشیان

قدمت: قرن پنجم پیش از میلاد

محل قرارگیری: 30 کیلومتری شهر سوئز


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

پیکره داریوش هخامنشی

سنگ برنده الدوای | چاقو یک میلیون ساله

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

مهر استوانه ای داریوش هخامنشی

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

نقش برجسته بیستون کرمانشاه | شرح پیروزی داریوش بزرگ

اسلحه کمرى ستارخان

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

جعبه آرایش سه هزار ساله

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

کتیبه های داریوش بزرگ درباره کانال سوئز

در زیر مسیر کانال سوئز داریوش و محل کتیبه های او را روی نقشه می بینید:

کانال سوئز داریوش

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ممنون.عکس واقعی که نوشتن گرانیت صورتی هست رو می گذارید لطفا.عکس از مکانش تو موزه لوور

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مجید

خیلی مطلب هاتون با حاله

انتشار:27 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.