karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از جالب ترین دیدنی هایی که در قلب مشهد قرار دارد و دسترسی به آن بسیار ساده است، موزه های آستان قدس رضوی هستند. این موزه ها چهار ساختمان مختلف هستند که سه تا از آن ها درون حرم امام رضا (ع) و یکی درست در کنار حرم واقع شده است. امروز کارناوال به سراغ موزه مرکزی آستان قدس می رود و می خواهد یکی از اشیای جذاب این بخش را به شما معرفی کند. 

موزه مرکزی آستان قدس در صحن کوثر قرار دارد و از سه طبقه مختلف تشکیل شده است. در هر یک از این طبقات مجموعه ها و گنجینه هایی از جمله گنجینه سکه، اسکناس، تمبر، نقاشی، سلاح، موجودات دریایی و ... به چشم می خورد. به طبقه دوم و انتهایی ساختمان موزه می رویم و خود را به گنجینه سلاح می رسانیم. در گنجینه سلاح پیراهنی سفید و با نقش و نگار دیده می شود که با عنوان «پیراهن طلسمات» معرفی شده است. شاید از وجود پیراهنی ساده در گنجینه سلاح و میان انواع تفنگ ها و شمشیرها تعجب کنید؛ اما باید بدانید که این پیراهن روزگاری جزو پوشاک رزم محسوب می شد! در واقع جنگجویان اعتقاد داشتند با به تن کردن این لباس، از شر دشمن و بلایای مختلف دور می مانند، در برابر دشمنان قدرت می گیرند و همچنین باعث آمرزیده شدن شان در آخرت می شود. 

پیراهن طلسمات همان طور که نامش نشان می دهد، پوشاکی با نوشته ها، آیات، ادعیه و اوراد مختلف است که مفهومی درباره رفع بلا دارند. از جمله نگاره هایی که بر روی این لباس به چشم می خورد، می توان به شیر و خورشید، شیر، ترنج، چلیپا و قندیل اشاره کرد که همگی از لحاظ مفهومی با کاربرد پیراهن هماهنگی دارند. جالب است بدانید بنا به بررسی کارشناسان، این پیراهن مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره زندیه است و بنابراین بیش از 200 سال قدمت دارد.

همان طور که گفته شد در حال حاضر این لباس رزم در گنجینه سلاح موزه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود و همه روزه می توانید از آن بازدید کنید. 

دوره تاریخی: اواخر صفوی و اوایل زندیه

ابعاد: طول: 93 سانتی متر؛ عرض: 103 سانتی متر

جنس: کتان

محل نگهداری: موزه مرکزی آستان قدس رضوی، گنجینه سلاح

زمان بازدید: 

  • عید نوروز و تابستان: 8:00 تا 20:45
  • سایر اوقات: 8:00 تا 17:00

آدرس موزه مرکزی آستان قدس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر، موزه مرکزی آستان قدس، طبقه دوم، گنجینه سلاح

برای آشنایی با دیگر اشیای معرفی شده موزه های آستان قدس رضوی، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ورود به صفحه اختصاصی اشیا موزه های آستان قدس

پیراهن طلسمات

Zeynab Shirazi | Karnaval

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

چقدر هیجان انگیز چطوری میشه امتحانش کرد؟!

انتشار:13 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهاب كاويانى

خیلی نوشته جالب و عجیبی بود و به نظرم خیلی جامه ی عجیب غریبی هست .

انتشار:17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پيام

تا الان نرفتم موزه آستان قدس و نميدونستم اين پيراهن اونجاست!ش

در زیر زره ها هم طلسم مینوشتن فقط پیراهن نبوده رفتید دقت کنید زیر زره و دسته شمشیر

18 شهریور 1401

انتشار:10 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.