karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 دی 1396

به روز رسانی

04 شهریور 1399

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد، مجموعه وسیعی از باغ ها و عمارت های مختلف است که در شمال تهران قرار دارد. این مجموعه چهار دوره تاریخی را پشت سر گذاشته و تعداد کاخ های آن 18 عدد ارزیابی می شود که هر کدام در یکی از دوره های قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم بنا شده اند. امروزه مجموعه سعدآباد 12 موزه جذاب را در خود جای داده که از آن جمله می توان به کاخ موزه ملت، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه سلاح های دربار، موزه هنر ملل و ... اشاره کرد. یکی از جالب ترین موزه های مجموعه سعدآباد، موزه پوشاک سلطنتی است که در کاخ تابستانی شمس پهلوی برپا شده است. جالب است بدانید که پس از انقلاب این کاخ به عنوان محلی برای موزه مردم شناسی در نظر گرفته شد؛ اما در سال 1388 تغییر کاربری داد و به موزه پوشاک سلطنتی بدل شد. در این موزه، مجموعه ای از لباس های خانواده پهلوی مانند فرح دیبا، محمدرضا پهلوی و اشرف و شهناز پهلوی در معرض دید قرار دارند.

یکی از جدیدترین لباس هایی که موزه پوشاک سلطنتی از آن رونمایی کرده، لباسی رسمی محمدرضا پهلوی است. این لباس که به شکل یونیفرمی سورمه ای رنگ است، به هنگام بازدید پادشاه از مسوولان و افسران بالارده ارتش نیروی هوایی به کار می رفت. در واقع یکی از تشریفات مرسوم دربار آن بود که هرگاه پادشاه می خواست از یگان های نظام بازدید کند، لباس مخصوص آن نیروی نظامی را به تن می کرد. با نگاهی به این یونیفرم سورمه ای و دیدن آرم روی یقه آن، متوجه می شویم که این لباس به بازدید از نیروی هوایی ارتش اختصاص داشته است. بر روی شانه های یونیفرم 4 ستاره به چشم می خورد که نشان از بالاترین درجه نظامی دارد و با عنوان ارتشبد شناخته می شود. در سمت چپ لباس، ردیفی از چند نشان افتخار دیده می شود که به دوره های گذرانده شده اشاره دارد و آرم های تشویقی محسوب می شوند. اگر خوب به یونیفرم سلطنتی نگاه کنید، بر روی دکمه های طلایی رنگ آن، نقش شیر و خورشید را خواهید دید و بر روی کلاه آن، نقشی از عقاب با بال های گشوده و تاجی بر روی بال ها می بینید. 

همان طور که گفته شد در حال حاضر لباس رسمی آخرین پادشاه ایران در موزه پوشاک سلطنتی کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ می توانید به بازدید آن بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

جنس: فاستونی

محل نگهداری: موزه پوشاک سلطنتی، کاخ موزه سعدآباد

زمان بازدید: 9 تا 17 (در تعطیلات رسمی ساعت بازدید را کنترل کنید.)

آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری

برای آشنایی با دیگر اشیای معرفی شده کاخ موزه سعدآباد، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ورود به صفحه اشیا کاخ موزه سعدآباد

لباس نظامی محمدرضا پهلوی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمدرضا شاه شاهان آزادمرد آزادمردان ایران قهرمان تاریخ ایران و جهان عامل صلح 37ساله جهان روحت شاد انشالله یه روزی با روح مقدست ریشه های این مملکت را دوباره زنده میکنی.

انتشار:01 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

روح ابر مرد تکرار نشدنی تاریخ ایران و جهان بزرگ خدایگان علا حضرت جاوید ایران پدر شاهنشاه آریامهر محمد رضا شاه بزرگ شاد😭💔🥀به راستی که شاهنشاه آریامهر کوروش زمان بود خدا بود خداااااااااا 💙 #جاوید_شاه 💙

دوره سررررت بگردم که انقد زیبا گفتی

17 بهمن 1402

روح پاک شاه شاد باد❤

19 آبان 1402

درود بر خامنه ای رهبر

23 خرداد 1402

انتشار:21 اردیبهشت 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

روحش شاد

انتشار:06 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.