karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از بچگی در کارتون ها و فیلم های مختلف با جانداران غول پیکری چون دایناسورها آشنا شدیم. موجوداتی که از آن ها کم تر اثری در کشور خودمان می توان پیدا کرد و در نهایت باور کردنشان برای ما مثل پذیرفتن یک داستان تخیلی بود. باید جالب باشد که بدانید بر خلاف چیزی که تصور می کنیم، در همین کشور خودمان و در استان کرمان، تا به حال آثار و بقایای بسیاری از دایناسورها پیدا شده است! دانستن این مورد نیز می تواند بسیار جذاب باشد که کرمان یکی از معدود مکان هایی است که در میان کشورهای خاورمیانه چنین فسیل های ارزشمندی را در خود جای داده است.
نخستین کشفیات مربوط به دایناسورها حول و حوش 40 سال پیش رخ داد، زمانی که فرانسوی ها در طی کاوش های خود در استان کرمان، به بقایایی از دایناسورها دست یافتند اما مکان آن را به ایرانی ها اطلاع ندادند و گنجینه هایی با حداقل قدمت 100 میلیون سال را با خود به موزه تاریخ طبیعی پاریس بردند. البته این انتهای داستان اکتشافات دایناسوری در کرمان نبود و بعدها کاوشگران و محققان ایرانی نیز توانستند فسیل ها و ردپاهایی از دایناسورها را پیدا کنند. گرچه این بقایای ارزشمند وضعیت نگهداری نابسامانی دارند و متأسفانه دور از توجه مسئولین مربوط باقی مانده اند.
در پیش رو یکی از همین ردپاهای دایناسوری را می بینید که متعلق به دایناسور «کامپتوزروس» یا «کامپتوسور» می باشد. این دایناسورها گیاهخوار بوده و در حدود 156 تا 145 میلیون سال بر روی پهنه خاکی زمین زندگی می کردند. طول دایناسورهای کامپتوزروس را در حدود 6 و ارتفاع شان را در حدود 2.5 متر می دانند. جالب است بدانید که نحوه راه رفتن این دایناسورها شبیه کانگوروها بوده، به گونه ای که روی پاهای عقبی خود راه می رفتند و از پاهای جلویی خود استفاده ای نداشتند. 
ردپای دایناسور کامپتوزروس را در منطقه شمشک کرمان پیدا کرده و اندازه آن را 42 × 25 سانتی متر اعلام کردند. این ردپا عمقی در حدود 4 سانتی متر داشت و بر روی ماسه سنگ های موج دار حک شده بود. در سال 1380 خورشیدی گروهی چهارنفره از متخصصان موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد به محل کشف ردپای دایناسور در کرمان رفته و برای مطالعات تکمیلی از آن یک قالب تهیه کردند.
امروزه این نمونه از رد پای دایناسور کامپتوزروس در موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعت 8 تا 20 می توانید آن را از نزدیک ببینید.
قدمت: بین ۱۵۶-۱۴۵ میلیون سال پیش
ابعاد: طول: 42 سانتی متر، عرض: 25 سانتی متر، عمق: 4 سانتی متر
محل نگهداری: موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد، تهران
ساعات بازدید از موزه: 8 تا 20؛ موزه یکشنبه ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان
می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

ردپای دایناسور در کرمان

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

کیان

با سلام خیلی خوب بود با تشکر 

انتشار:31 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.