karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تقویم ورق می خورد و روزها یکی یکی می گذرند. فصل ها جای خود را به یکدیگر می دهند و سال به پایان می رسد. در میان تمام انسان های کره زمین تغییر سال اتفاق فرخنده ای تلقی می شود و همه سعی دارند تقویم تازه خود را به بهترین و شادترین شکل آغاز کنند. مردم سراسر جهان این اتفاق را به شکل های متفاوتی جشن می گیرند و هر یک از کشورها مبدا خاصی را در تقویم به عنوان آغاز سال جدید می شناسند. جامعه مسیحیت سال خود را در اول ژانویه آغاز و آن را با مراسم ویژه ای همراه می کند. شاید همه ما این جشن را با درخت کریسمس، بابا نوئل و هدایا و چراغانی های رنگارنگ بشناسیم اما این تنها گوشه ای از شور و هیجانی است که چند روز مانده به پایان سال میلادی آغاز می شود و چهره شهرها، روستاها و خانه های بسیاری را در سراسر جهان دگرگون می کند.

مراسم مذهبی، بخشی از جشن آغاز سال نوی میلادی را تشکیل می دهد. مردم در کلیساها گرد هم می آیند و در کنار یکدیگر به انجام آدابی خاص مشغول می شوند. آنها سال جدید را با اجرای آیین "عَشای ربانی" گرامی می دارند و سال خوبی را برای هم کیشان خود آرزو می کنند. عشای ربانی یا شام خداوند یکی از هفت‌آیین مقدس به شمار می رود و تقریبا در تمام فرقه‌های مسیحیت اجرا می شود. مسیحیان در این مراسم به نیایش می پردازند، آوازهای مذهبی می خوانند و از نان تبرک شده می خورند تا آغازی سرشار از معنویت را برای سال جدیدشان رقم بزنند. 

در سرزمین مان ایران نیز این آغاز در میان مسیحیان جشن گرفته می شود و با اجرای مراسم عشای ربانی در کلیساها همراه است. می خواهیم با هم سری به کلیسای وانک در اصفهان بزنیم و به تماشای تصاویری از این مراسم بنشینیم. همراه مان باشید و معنویت را در آغاز سال 2018 میلادی لمس کنید.

ورود به صفحه اختصاصی کلیسای وانک اصفهان

عشای ربانی

Kazem Ghane

1- می روند تا آوای شان در کلیسا طنین انداز شود

یکی از بخش های مراسم عشای ربانی، خواندن سرودهای مذهبی است که توسط گروه کر انجام می شود. آنها در این مراسم دو مقطع از کتاب مقدس را می خوانند تا مسیحیان داستان زندگی عيسی را مرور کنند.

عشای ربانی

Kazem Ghane

2- همه عازم محل اجرای مراسم اند

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

کلیسای وانک

Kazem Ghane

3- مردم در کلیسا گرد هم می آیند

شاید از خودتان بپرسید که علت برگزاری این آیین چیست و چه فلسفه ای دارد؟ خوب است بدانید منشا این آیین به آخرین شامی مربوط می شود که عیسی مسیح در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی در کنار حواریون میل کردند. به باور مسیحیان سرشت او با سرشت خداوند یکی است؛ پس مسلم است که وی از جریان فاش شدن مکان خود توسط یهودا اسخریوطی، یکی از حواریونش و دستگیری و قربانی شدن از طریق مصلوب شدن باخبر بود و به همین خاطر این مراسم محل آخرین و مهم‌ترین آموزه‌های مسیح پنداشته می شود.

کلیسای وانک

Kazem Ghane

4- اجرا کنندگان مراسم وارد کلیسا می شوند 

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

5- در چند قدمی اجرای آیین سال نو

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

6- کلیسا حال و هوایی دیگر به خود می گیرد

این مراسم در میان مسیحیان به آیین سپاسگزاری نیز مشهور است و به آن تقسیم مقدس، راز محراب و راز خجسته هم می گویند. 

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

مراسم عشای ربانی

Kazem Ghane

7- معنویت و هنر در هم می آمیزد

کلیسای وانک چهره ای بسیار متفاوت از دیگر کلیساهای ایران دارد و هنر در گوشه گوشه آن موج می زند. به هنگام اجرای مراسم فضای کلیسا آمیخته ای از هنر و مذهب و معنویت را پیش روی مسیحیان قرار می دهد.

عشای ربانی

Kazem Ghane

8- بزرگان دین گرد هم آمده اند

روحانی برگزارکننده مراسم عشای ربانی در میان ارمنیان با عنوان «باداراکیچ» شناخته می شود. وی متون مقدس را با صدای بلند می خواند و سخنان حضرت عیسی مسیح را در  شام آخر بازگو می کند. او سپس با دعا و نیایش می خواهد که نان و شراب تبدیل به جسم و خون عیسی مسیح شوند و در این موقع آوازهای مخصوص عشای ربانی در فضای کلیسا طنین انداز می شوند.

عشای ربانی

Kazem Ghane

عشای ربانی

Kazem Ghane

عشای ربانی

Kazem Ghane

9- مراسم در نهایت شکوه برگزار می شود

بد نیست بدانید که در ابتدا مراسم عشای ربانی بسیار ساده برگزار می شد اما به مرور زمان شاخ و برگ پیدا کرد و توسط یک اسقف ارمنی به نام نرسس چهارم شنورهالی (Nerses IV the Gracious) به صورت امروزی درآمد.

مراسم عشای ربانی کلیسای وانک

Kazem Ghane

10- غرق در راز و نیاز

خلوص را مهمان دل های شان کرده اند و از خدا برای تمام نعمت هایش سپاسگزارند. آنها از صمیم قلب از پروردگارشان سالی نیکو طلب می کنند. مردم باید در طول مراسم، آیین را محترم شمرده و آن را دنبال کنند. گفت و گو، حرکات اضافی و ورود و خروج در صورتی که مراسم را مختل و از ابهت آن کم کند، بی احترامی است و باید از انجام آنها پرهیز شود.

عشای ربانی در کلیسای وانک

Kazem Ghane

عشای ربانی در کلیسای وانک

Kazem Ghane

11- مردم می خواهند از تبرکات این مراسم سهمی ببرند

در مراسم عشای ربانی مسیحیان، نان را به عنوان نماد جسم مسیح با شراب به عنوان نماد خون آن حضرت متبرک می کنند و هر کس تکه ای از آن را می خورد تا مسیح به وجودش رخنه کند.

عشای ربانی

Kazem Ghane

عشای ربانی در کلیسای وانک

Kazem Ghane

سخن آخر

در کنار هم به کلیسای وانک رفتیم و بخش هایی از مراسم عشای ربانی به مناسبت آغاز سال نوی میلادی را به نظاره نشستیم. 

نظرتان در مورد این مراسم چیست؟

آیا از اجرای آن اطلاع داشتید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ممنون از اطلاعات مفیدتون

انتشار:22 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

با این که اعتقادی به این دین ندارم ولی نظم ستودنی دارن

انتشار:07 خرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Jesus is God In that God who is Jesus and it's Far more than that we trust God bless you for that , it was beautiful

انتشار:21 مرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.