karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

18 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزی را تصور کنید که خودروهای بدون راننده در خیابان ها تردد کنند؛ خودروهایی که به تکنولوژی های روز دنیا مجهز شده اند و با برنامه هایی از پیش تعیین شده در سطح شهر در حرکت اند. این ایده ای است که شاید تا چند سال پیش چیزی شبیه به یک شوخی بود اما امروز و با پیشرفت تکنولوژی این ایده به واقعیت تبدیل شده و می توان آن را در دنیای حقیقی و در سنگاپور می توان دید و از آن استفاده کرد. این تاکسی ها با استفاده از نقشه های آنلاین و همینطور هوش مصنوعی می توانند نقش یک اتومبیل خودکار و یک راننده را بطور کامل ایفا کنند تا جایی که همانند یک انسان می توانند در سطح شهر حرکت کنند.

کسانی که قصد استفاده از این تاکسی ها را دارند می توانند بوسیله ی تلفن همراه هوشمند خود ثبت نام کرده و سوار آن ها شوند.

کمپانی های مطرح زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و به پیشرفت های زیادی نیز دست یافته اند. بطور مثال می توان به گوگل، ولوو و ... اشاره کرد. مطمئنا در آینده شاهد پیشرفت های چشمگیر و بیشتر این نوع خودروها خواهیم بود.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سنگاپور؛ مکانی که قرار است برای اولین بار از تاکسی های خودران بطور رسمی استفاده شود.

همراه با کارناوال باشید.

تاکسی های خودران در سنگاپور

نگاهی به پروژه ی اتومبیل های خودران

به تازگی شرکتی تازه تاسیس و استارتاپی به نام nuTonomy قصد دارد تا بصورت رسمی از تاکسی های خودران بدون راننده در سطح شهرهای سنگاپور استفاده کند. در همین حین در نقاط دیگر جهان گوگل و ولوو نیز در حال انجام آزمایشات گوناگون بر روی تاکسی هایی این چنینی هستند ولی هنوز بصورت رسمی شروع به ارائه ی خدمات برای عموم مردم نکرده اند. در حال حاضر قرار است تا این پروژه تنها با استفاده از 5 تا 6 خودرو آغاز شود ولی انتظار می رود تا در پایان سال تعداد آن ها به هزاران عدد افزایش پیدا کند.

NuTonomy شرکتی 50 نفره می باشد که دفاتر اصلی آن در ماساچوست و سنگاپور قرار گرفته اند. این کمپانی در سال 2013 توسط Iagnemma و Emilio Frazzoli ( امیلیو و ایاگنما فرازولی ) ، که هر دوی آن ها پژوهشگران در زمینه ی تکنولوژی پایه گذاری و آغاز به کار کرد. در اوایل سال جاری این کمپانی موفق به کسب مجوز از سوی دولت سنگاپور شد.

 

تاکسی های خودران در سنگاپور

هدف این پروژه

به گفته ی مدیران ارشد شرکت nuTonomy هدف این است که تا پایان سال 2018 شاهد حضور ناوگانی کامل و با کیفیت از این تاکسی ها در سنگاپور باشیم و بعدها در دیگر کشورها نیز شعبه های خود را افتتاح کنند.

در حال حاضر این تاکسی ها در قسمت هایی از یک منطقه ی مسکونی به نام منطقه ی شمالی به وسعت 2.5 مایل کیلومتر در سنگاپور در حال فعالیت هستند و مسافران را به مقصد می رسانند. این مسافران باید دارای برگه های مجوز ( دعوتنامه ) برای استفاده از این تاکسی ها باشند.

این شرکت می گوید تا کنون هزاران نفر برای استفاده از سرویس های ما نام نویسی کرده اند.

سیستم های کنترل هوشمند متعلق به خود همین استارتاپ می باشد که بیشتر به شکل یک نرم افزار و هوش مصنوعی عمل می کند. در طول حرکت به سمت مقصد شخصی در صندلی جلو می نشیند و آماده است تا اگر اتفاقی افتاد کنترل فرمان را بدست بگیرد و محققین هم در پشت در حال آنالیز کردن هستند. یک رادار لیرزی نیز برای جهت یابی و تشخیص در بالای سقف خودرو قرار گرفته است. همچنین دو دوربین برای تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و همینطور چراغ ها بر روی داشبورد قرار گرفته است. باید به این نکته اشاره کرد که دو کمپانی خودروسازی رنو و میتسوبیشی اتومبیل های خود را در اختیار این شرکت تازه تاسیس قرار داده اند تا بسترهای نرم افزاری را برای پیاده سازی این پروژه فراهم کند.

اولین تاکسی های خودران در سنگاپور

چرا سنگاپور برای پیاده سازی این پروژه انتخاب شد؟

سنگاپور به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب می تواند از لحاظ محیطی مکان خوبی برای آغاز این پروژه باشد. طبق آخرین تحقیقات، فرهنگ رانندگی مناسبی را می توان در سطح خیابان های این کشور دید. هینطور از نظر اقتصادی و صنعتی، سنگاپور روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

از نگاهی دیگر سنگاپور کشوری ثروتمند با رشد جمعیتی مناسبی می باشد در نتیجه می توان گفت که انتخاب خوبی به حساب می آید.

محیطی که قرار است این تاکسی ها در آن جا تردد کنند زیاد گسترده نیست و همچنین نسبت به دیگر قسمت های شهر کم جمعیت تر بوده و تردد کامیون در آن جا ممنوع می باشد.

تمام این ها دلایلی هستند که سنگاپور به عنوان محل پیاده سازی پروژه ی اتومبیل های خودران انتخاب شود.

تاکسی های خودران در سنگاپور

گفتگو با اعضای تیم این کمپانی

زمان آزمایش بر روی این تاکسی ها تقریبا به پایان رسیده و تحقیقات نهایی در حال انجام می باشند. در همین راستا مدیر عامل این شرکت، کارل ایاگنما ( Karl Iagnemma ) گفته که در آینده ای نه چندان دور ایستگاه های بیشتری برای این تاکسی ها در سطح شهر ساخته خواهد شد. این مدیر عامل بلند پرواز می گوید که قصد دارد سرویس خود را در دیگر شهرهای آسیا، اروپا و حتی ایالات متحده ی آمریکا راه اندازی کند و گسترش دهد.

یکی دیگر از اعضای این کمپانی که دو پارکر ( Doug Parker ) نام دارد و افسر ارشد عامل می باشد در این باره گفته :

با آغاز رسمی این پروژه در سنگاپور شاهد کاهش اتومبیل ها در سطح جاده ها و خیابان ها از 900,000 عدد به 300,000 خواهیم بود. زمانی که اتومبیل ها در سطح شهر کاهش پیدا کنند قابلیت های زیادی بوجود می آید. بطور مثال می توانید خیابان ها و محل پارک های کوچک تری بسازید و این یعنی فضای بیشتر. من فکر می کنم مردم نیز در این مسیر با ما همراه خواهند بود و از تغییراتی بدین شکل استقبال می کنند.

تاکسی های خودران در سنگاپور

دیدگاه ها درباره این اتفاق و رقبا

این پروژه در اقصی نقاط جهان توسط کمپانی های مختلفی در حال پیاده سازی می باشد، به همین دلیل مخالفان و موافقان زیادی دارد. بسیاری از افراد می گویند نمی توان تنها به هوش مصنوعی این اتومبیل ها اکتفا کرد زیرا ممکن است دچار اختلال شده و جان مسافر به خطر بیفتد و یا اگر اتومبیل دیگری به سمت آن بیاید آیا می تواند از بروز خطر جلوگیری کند؟

موافقان ولی نظر کاملا متفاوتی دارند. این دسته از افراد می گویند وجود این اتومبیل ها در خیابان ها اشتباهات انسانی در رانندگی را به صفر می رسانند و از بروز ترافیک، تصادفات و ... جلوگیری می کنند.

حقیقت امر فعلا چیزی کاملا متفاوتی را بیان می کند. در حال حاضر گوگل، ولوو، اوبر و چند کمپانی دیگر در این زمینه با یکدیگر رقابت می کنند و تا به حال نیز اتفاقات زیادی رخ داده مانند تصادف هایی که گاهی اتومبیل های خودران مقصر بوده اند و گاهی نیز دیگر اتومبیل های معمولی.

تاکسی های خودران در سنگاپور
تاکسی های خودران در سنگاپور

آینده این صنعت نوظهور

با پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه های مختلف مانند مسیریابی، هوش مصنوعی و ... می توان گفت که اتومبیل های خودران هوشمند نیز دچار تغییرات زیادی خواهند شد تا جایی که شاید همه چیز کاملا متفاوت تر از آن چیزی شود که امروزه شاهد آن هستیم. با سرمایه گذاری های بیشتر از سوی ارگان های دولتی، خصوصی و همینطور تبلیغات بیشتر و بهبود عملکردهای این نوع خودروها مطمئنا افراد بیشتری به سوی آن ها جذب می شوند و در نتیجه روز به روز این صنعت به سمت هدف و موفقیت پیش خواهد رفت.

یکی از نگرانی هایی که در نظر گرفته می شود ( مخصوصا در بیشتر کشورهای آسیایی ) فرهنگ استفاده از اتومبیل های خودران می باشد. تصور کنید شخصی سوار می شود و به جان اتومبیل می افتد و بر روی در و شیشه ها یادگاری می نویسد ...

گاهی نیز شاید افراد برای دلخوشی خود شروع به آسیب رساندن به اتومبیل کنند.

نظر شما چیست؟ برای جلوگیری از این اتفاقات باید چه کرد؟

تاکسی های خودران در سنگاپور

در پایان ویدئویی از این تاکسی های بدون راننده ببینید

سخن آخر

نظر شما درباره ی این اتومبیل های خودران هوشمند چیست؟

آیا از این تاکسی ها استفاده می کنید؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی

در شهرما هم هر موقع بارون و برف بیاد تاکسی ها خالی از جلو چشمان مسافران آبدیده رد میشوند و با شنیدن کلمه دربست در جا میخکوب میشوند . ! بنازم فرهنگ چندین هزار ساله را !

انتشار:13 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناهید

من حتما جز اولین کسانی هستم که از این تاکسی ها استفاده میکنم.....

ثث

من اصلا اعتماد ندارم به این ماشین ها - ساده ترین کار رانندگیه دیگه

27 دی 1395

انتشار:19 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.