karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 بهمن 1396

به روز رسانی

22 دی 1398

قبرس نام کشوری جزیره ای و خوش آب و هواست که همچون نگینی در دریای مدیترانه می درخشد. به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب این کشور، گردشگران بسیاری از ایران و دیگر سرزمین ها برای استراحت و گذراندن اوقاتی خوش قدم به قبرس می گذراند. یکی از شهرهای محبوب در نزد ایرانی ها در این کشور لارناکاست که سومین شهرِ بزرگ در قبرس به حساب می آید. لارناکا در سواحل جنوب شرقی قبرس امتداد یافته و مکان بسیار مناسبی برای گشت و گذار است. امروزه آژانس های مسافرتی ایران، تورهای بسیاری را به مقصد لارناکا به فروش می رسانند و همه ساله نیز بر شمار این تورهای تفریحی افزوده می شود. این بار می خواهیم شما عزیزان را بیشتر با شهر زیبای لارناکا آشنا کنیم تا اگر در فکر سفر به قبرس هستید با دید بازتری پیش بروید.

اغلب درباره لارناکا می گویند که شهر ساحلی و زیبایی است؛ اما به راستی در این شهر چه مکان هایی برای دیدن وجود دارد؟ مردمان آن به چه زبانی صحبت می کنند و اصلا سطح فرهنگی اهالی قبرس چگونه است؟ در این مطلب به همه این پرسش ها پاسخ خواهیم داد. پس به لارناکا رهسپار می شویم و از فرهنگ غذایی و خوشمزه های این خطه برای تان می گوییم. با کارناوال همراه شوید تا بیشتر با این شهر خوش آب و هوا آشنا شویم.

شهر لارناکا

چرا سفر به لارناکا؟


  • یکی از توریستی ترین شهرهای قبرس به شمار می آید.
  • ساحل های بسیار زیبا و چشم نوازی دارد.
  • با طبیعت دوست داشتنی خود، محل مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت به وجود آورده است.

شهر لارناکا

شهر لارناکا

شهر لارناکا

شهر لارناکا

شهر لارناکا

معرفی لارناکا | این شهر را بیشتر بشناسید

شهر لارناکا در استان لارناکا واقع شده که یکی از شش استان قبرس به شمار می رود. این شهر به دلیل قرارگیری در سواحل دریای مدیترانه آب و هوای خوبی دارد و توانسته به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای مسافران خارجی تبدیل شود.

در چند سال گذشته، ساخت اقامتگاه های مختلف در سطوح گوناگون هم در جذب گردشگر برای لارناکا تاثیرگذار بود. بازدیدکننده های لارناکا، این شهر را انتخاب می کنند تا در هتل های با کیفیت اقامت کرده و از بودن در طبیعت زیبا و بکر این شهر لذت ببرند. با این که لارناکا تابستان های بسیار گرمی دارد؛ اما این موضوع هم نتوانسته مانع ورود گردشگران به این شهر شود.

افرادی که برای اولین بار به لارناکا می روند غرق در طبیعت زیبا و فلامینگوهایی می شوند که در لا به لای درختان نخلِ ساحل ها پرسه می زنند. نا گفته نماند که رفتار خوب و خوشرویی اهالی قبرس هم در جذب توریست به این سرزمین بی تاثیر نبوده است زیرا آن ها همیشه با آغوشی باز از تازه واردها استقبال می کنند.

بد نیست بدانید که در زمان های گذشته، لارناکا را با نام کیشون (Kition) و سیتیوم (Citium) نیز می شناختند که البته سیتیوم همان کیشون به زبان لاتین است. در انجیل کلمه کیتیم (Kittim) به کار رفته به همین خاطر برخی سیتیوم را مشتق شده از همین واژه می دانند. در انجیل کیتیم با قبرس، یهودی، رومی و یونانی مترادف شده است.

حالا که تصویری کلی در رابطه با شهر خوش آب و هوای لارناکا پیدا کردید، در ادامه به میان مردمان این شهر می رویم و اطلاعاتی جزیی تر را در اختیارتان قرار می دهیم که بدون شک در زمان سفر به کمک تان می آیند.

شهر لارناکا

معرفی برخی جاذبه های معروف لارناکا

در ادامه به معرفی برخی از دیدنی های مشهور این دیار می پردازیم و در آینده سفری مفصل به هر یک را تجربه خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که سبک و سیاق تفریح در لارناکا، ساحل گردی و گشت و گذار در طبیعت است؛ اما دیدنی های دیگری هم در این شهر یافت می شود.

کلیسای سنت لازاروس | Saint Lazarus: عبادتگاه سنت لازاروس در قرن نوزدهم ساخته شد و معروف ترین بنای تاریخی شهر لارناکا به شمار می آید. با بازدید از این کلیسا می توانید به تماشای تصاویر مذهبی بپردازید و از مزار کیتیون اسقف لارناکا دیدن کنید.

تکیه خاله سلطان | Hala Sultan Tekke: اگر علاقه مندید که در لارناکا کمی از طبیعت گردی دور شوید و از یک بنایی تاریخی و مذهبی دیدن کنید، تکیه خاله سلطان مکان خوبی است.

صومعه استاوراونی | Stavrovouni Monastery: این صومعه یکی از عبادتگاه های مخصوص ارتدوکس های یونانی است. بازدید از این صومعه نیز خالی از لطف نیست و شما را با آداب و سنن مردمان لارناکا آشنا می کند.

قلعه لارناکا | Larnaca Castle: از همان زمان ابتداییِ شهرت لارناکا، قلعه لارناکا هم به عنوان مهم ترین بنای دفاعی سواحل جنوبی قبرس فعالیت می کرد، بخصوص بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ میلادی که به طور کلی بازسازی شد و شکل و شمایلی بهتر به خود گرفت. بازدید از این قلعه این امکان را برای تان فراهم می کند که هم از طبیعت لذت ببرید و هم از بناهای تاریخی.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های شهر لارناکا به مطالب زیر مراجعه کنید:

کلیسای سنت لازاروس

تکیه خاله سلطان

دانستنی های مهم شهر لارناکا

خواندن اطلاعاتی که در این بخش ارایه می دهیم می تواند شما را در حین سفر به لارناکا یاری کند.

زبان مردم: قبرس دو زبان یونانی و ترکی استانبولی را زبان رسمی اعلام کرده است و در لارناکا نیز به هر دوی این زبان ها سخن می گویند.

پول رایج: یورو 1 یورو (56,506 تومان)

اختلاف ساعت با تهران: 1 ساعت و 30 دقیقه عقب تر

موقعیت اقتصادی: از سال 1975 میلادی تا کنون، اقتصاد لارناکا رشد خوبی داشته؛ رشدی که از توجه بیشتر به بنادر و به تبع مبادلات تجاری وسیع تر حاصل شده است. همچنین راه اندازی فرودگاه بین المللی لارناکا هم موجب شد تا سفر گردشگران به این شهر آسان تر شده و صنعت گردشگری رشد یابد. لارناکا در رشد اقتصاد سراسر قبرس نیز نقش قابل توجهی دارد، گذشته از گردشگرانی که برای بازدید از این شهر وارد قبرس می شوند، پالایشگاه های نفت نیز بی تاثیر نیستند. این پالایشگاه ها که در شمال این شهر واقع شده اند اقتصاد قبرس را دگرگون کرده اند. در سال 2008 میلادی یورو به عنوان واحد پول رسمی قبرس انتخاب شد و این موضوع نیز بر رشد اقتصاد این کشور تاثیر داشت. لارناکا از نظر کشاورزی نیز حایز اهمیت است و محصول های بسیار با کیفیتی را تولید می کند. با همه این تفاصیل در حال حاضر بیشتر درآمد لارناکا از صنعت گردشگری است.

جمعیت: بیش از 51,468 نفر.

سوغات: ظرف های سفالی، تابلوهای نقاشی و زیورآلات دست ساز

وضعیت بهداشت: لارناکا از نظر بهداشتی وضعیت نسبتا خوبی دارد برای مثال به گردشگران خدمات اورژانس رایگان داده می شود و اگر دچار تصادف شوید به سرعت به بیمارستان های دولتی انتقال داده خواهید شد. هزینه خدمات درمانی در لارناکا گران است؛ اما بیمه هایی ارایه می شوند که این هزینه ها را تا میزان زیادی کاهش می دهند. تنها مشکلی که برای برخی از گردشگران لارناکا پیش می آید گرمازدگی است به همین خاطر توصیه می شود که آب آشامیدنی همراه داشته باشید.

وضعیت آموزش و تحصیل: بیش از صد موسسه آموزشی در لارناکا فعالیت می کنند که از مهم ترین آن ها آکادمی آمریکایی نارگ و کالج مخصوص ارامنه الکساندر هستند.

ساحل لارناکا

در سفر به لارناکا بدانید

در سفر به لارناکا خوب است برای امنیت و آرامش بیشتر اطلاعاتی چون شماره تماس با پلیس، آمبولانس، آتش نشانی و... را نیز بدانید. در این قسمت به برخی از اطلاعات چنینی می پردازیم.

شماره تلفن های ضروری:

پیش شماره قبرس

357

پیش شماره لارناکا

24

پلیس

155

آتشنشانی

199

پیش بینی آب و هوا

166

آمبولانس

112

عبارت های کاربردی:

اگر در طول سفرتان به لارناکا بعضی عبارت های کاربردی را هم بدانید حتما می توانید آسان تر با مردم این شهر ارتباط بر قرار کنید، برخی از این عبارات را با هم مرور می کنیم.

*ترکی استانبولی

سلام

Selam

خوش اومدین

Hoş geldin

روز خوبی داشته باشین

İyi günler

بله

Evet

خیر

Hayır

شاید

Belki

نمی دانم

Bilmiyorum

متوجه شدم

Anlıyorum

متوجه نشدم

Anlamadım

لطفا یواش تر صحبت کنید

Lütfen daha yavaş konuşun

لطفا آن را بنویسید

Lütfen yazınız

می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

İngilizce biliyor musun

ببخشید

Özür dilerim

این چقدره؟ (قیمت)

Ne kadar?

ممنونم

Teşekkürler

دستشویی کجاست؟

Tuvalet nerede?

کمکم کن

yardim lütfen

تصادف

Kaza

آتش

Yangin

*یونانی

سلام

Γεια σας

خوش اومدین

Καλώς ήλθατε

روز خوبی داشته باشین

Έχετε μια ωραία μέρα

بله

Ναι

خیر

Όχι

شاید

Ίσως

نمی دانم

Δεν ξέρω

متوجه شدم

Συνειδητοποίησα

متوجه نشدم

Δεν κατάλαβα

ببخشید

Συγνώμη

اگر باز هم در رابطه با برقراری ارتباط با مردمان قبرس مشکل داشتید می توانید از توصیه های آموزشی لینک زیر استفاده کنید.ورود به صفحه اصلی راهنمای برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

زبان در لارناکا

تعطیلات رسمی در قبرس

دانستن زمان تعطیلات رسمی می تواند شما را در برنامه ریزی دقیق تر یاری کند. در این زمان ها ساعت کاری فروشگاه ها و برخی از مراکز تفریحی با تغییراتی همراه است. همچنین طی تعطیلات رسمی شاید جشنواره ها و برنامه های خاصی نیز در شهرها برگزار شود که شرکت کردن در آن ها خالی از لطف نیست. در اینجا نگاهی داریم به زمان تعطیلات رسمی کشور قبرس.

تعطیلات سال 2020

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

6 ژانویه (16 دی): جشن خاج‌شویان

2 مارچ (12 اسفند): دوشنبه سبز

بهار:

25 مارچ (6 فروردین 1399): روز استقلال یونان

1 آپریل (13 فروردین): روز ملی قبرس

17 آپریل (29 فروردین): روز آدینه نیک

20 آپریل (1 اردیبهشت): دوشنبه پاک

1 می (12 اردیبهشت): روز کارگر

8 جون (19 خرداد): دوشنبه ارتدوکس

تابستان:

15 آگوست (25 مرداد): عروج مریم مقدس

پاییز:

1 اکتبر (10 مهر): روز استقلال قبرس

28 اکتبر (7 آبان): سالروز ملی یونانی

زمستان:

25 دسامبر (5 دی): روز کریسمس

26 دسامبر (6 دی): روز باکسینگ

ساحل لارناکا

آب و هوا لارناکا

لارناکا شهری ساحلی است و از نظر آب و هوایی شباهت زیادی به شهرهای ساحلی و جنوبی ترکیه دارد و به عبارتی دیگر مدیترانه ای است. نمی توان اختلاف دمای خاصی برای شهرهای مختلف قبرس در نظر گرفت؛ اما در این کشور با تغییر فصل شاهد تغییر دما هستیم. به طور کلی میانگین دما در جزیره قبرس در کل سال 20 درجه سانتیگراد برآورد شده است. 

لارناکا اقلیمی نیمه خشک دارد و میزان بارش باران در آن به صورت سالانه کم و ناچیز است به همین خاطر تابستان های این شهر گرم و سوزان هستند.

با هم کمی دقیق تر به آب و هوای لارناکا می پردازیم.

بهار: بهار در لارناکا معتدل اما شرجی است و هوا به سرعت رو به گرمی رفته و تابستان آغاز می شود.

تابستان: تابستان های لارناکا به شدت گرم و خشک است و در هنگام ظهر دمای هوا به 41 درجه سانتیگراد نیز می رسد.

پاییز: پاییز فصل خوبی برای سفر به لارناکاست زیرا آفتاب سوزان قدرت را از دست می دهد و نسیم دل انگیز و خنک شروع به وزش می کند.

زمستان: لارناکا زمستان های خشکی دارد. این شهر در فصل زمستان کمتر سفیدپوش می شود اما گاهی در آن باران می بارد. در این فصل به دلیل این که آب شورتر می شود شاهد حضور فلامینگوها در لارناکا هستیم.

ساحل لارناکا

فرودگاه بین المللی لارناکا | Larnaca International Airport

در لارناکا یک فرودگاه وجود دارد که بزرگترین فرودگاه در سراسر قبرس به شمار می رود. اگر با استفاده از حمل و نقل هوایی به لارناکا بروید حتما به همین فرودگاه خواهید رفت.

به فرودگاه بین المللی لارناکا که در 4 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر واقع شده، لقب دروازه قبرس را داده اند؛ چرا که بسیاری از مبادلات تجاری کشور قبرس از طریق همین فرودگاه انجام می شود. این مرکز را در سال 1930 میلادی ساختند؛ اما در سال 1974 میلادی آن را گسترش دادند، در واقع در سال 1930 برای مدت کوتاهی فعال شد و مورد استفاده نیروهای نظامی قرار گرفت و تا سال 1975 فعالیت چندانی نداشت. در این سال با تجهیزات و امکانات جدید به روی عموم باز شد و عنوان بزرگترین فرودگاه بین المللی قبرس را از آن خود کرد.

در سال های اخیر به دلیل پیشرفت قبرس در زمینه صنعت گردشگری، استفاده گردشگران از این فرودگاه نیز بیشتر شد و حالا سالانه بیش از 5 میلیون مسافر خارجی از همین راه به لارناکا وارد می شوند. اغلب مسافران خارجی این فرودگاه از اروپا، آفریقا، روسیه و خاورمیانه هستند.

آدرس: قبرس، لارناکا، فرودگاه بین المللی لارناکا

Address: Larnaca, Cyprus

لارناکا

فرودگاه بین المللی لارناکا

فرودگاه بین المللی لارناکا

 وسایل نقلیه عمومی لارناکا

در سال های اخیر حمل و نقل عمومی لارناکا پیشرفت هایی را تجره کرده است؛ اما نباید توقع سیستمی مدرن مانند شهرهایی مثل استانبول و یا تهران را داشته باشید.

1- تاکسی: تاکسی ها در سراسر لارناکا به سادگی در دسترس هستند و اغلب مسافران خارجی نیز این وسیله نقلیه را برای رفت و آمد به فرودگاه بین المللی استفاده می کنند.

2- اتوبوس: محبوب ترین وسیله حمل و نقل در لارناکا اتوبوس است. اتوبوس ها را می توان به چند قسمت شبانه، روستایی و شهری تقسیم کرد، حتا می توانید با استفاده از اتوبوس ها به شهرهای دیگر قبرس نیز بروید. اگر شما هم به خرید تورهای تفریحی علاقه ای ندارید و ترجیح می دهید با اتوبوس لارناکا را بگردید از طریق این لینک می توانید ساعت های حرکت همه اتوبوس ها و همه مسیرهای اتوبوسرانی این شهر را مشاهده کنید.

متاسفانه در لارناکا مترو وجود ندارد و اگر تمایلی به استفاده از تاکسی یا اتوبوس نداشته باشید، تنها می توانید از ترنسفر تورها یا هتل ها استفاده کنید. توصیه ما این است که اگر بدون استفاده از تورهای تفریحی به لارناکا می روید، در ابتدا از تاکسی های فرودگاه استفاده کنید؛ اما شهر را با اتوبوس بگردید زیرا حمل چمدان با اتوبوس دشوار است اما برای گشت و گذار می تواند وسیله ای مناسب و مقرون به صرفه ای باشد.

اتوبوس در لارناکا

تاکسی در لارناکا

آشنایی با فرهنگ غذایی قبرس

این روزها شکم گردی و چشیدن طعم غذاهای مختلف در رستوران های گوناگون، به دلیل و انگیزه ای برای سفر تبدیل شده است. در قبرس هم رستوران ها و اقامتگاه ها، غذاهای بسیار لذیذی را سرو می کنند. نمی توان گفت که قبرس فرهنگ غذایی مخصوص به خود را دارد بلکه فرهنگی که در این کشور حاکم است ترکیبی از غذاهای ترکیه و یونان را شامل می شود. به همین خاطر در قبرس شاهد انواع دسرها، نوشیدنی ها و غذاهایی هستیم که باب میل مردمان ترکیه و یونانی ها هستند.

گوشت نقشی اساسی در غذاهای اهالی ترکیه دارد به همین خاطر در قبرس هم شاهد انواع کباب ها و خوراک های گوشتی هستیم. یونانی ها نیز گوشت مصرف می کنند؛ اما اغلب طرفدار مرغ و ماهی هستند. در این فرهنگ غذایی تلاش می شود تا از مواد تازه و به خصوص سبزی ها استفاده کنند، حتا افراد زیادی در گلدان ها و باغچه های خود سبزی تازه پرورش می دهند. همین فرهنگ از یونان به قبرس نیز آمده است و اهالی این کشور به استفاده از سبزیجات علاقه مند هستند.

از نکته های جالب توجه دیگر درباره اهالی یونان، استفاده از محصولات لبنی است آن ها به وفور از شیر و پنیر استفاده می کنند. می توان گفت که فرهنگ غذایی یونانی ها شباهت زیادی به فرهنگ مردمان ایتالیا دارد. در ایتالیا هم که استفاده از انواع نان و پنیر رایج است.

به طور کلی می توان گفت که یونانی های قدیم تمایل بیشتری به گیاهخواری داشتند و گاهی هم از گوشت خرگوش و خوک استفاده می کردند. حالا تصور کنید که در قبرس می توانید انواع غذاهای پر گوشت ترکی و خوراکی های گیاهی یونانی ها را در کنار هم مشاهده کنید و از طعم فوق العاده آن ها لذت ببرید.

غذا در لارناکا

غذا در لارناکا

تاریخچه لارناکا

همان طور که در قسمت معرفی هم اشاره ای داشتیم نام لارناکا در گذشته کیشون بود. کیشون در حدود قرن سیزدهم پیش از میلاد تاسیس شد. طی پژوهش های باستان شناسی، آثار و شواهد تاریخی متعددی از لارناکا به دست آمده که متعلق به 1000 تا 1200 سال پیش از میلاد بوده اند. این آثار باستانی روند رشد و تکامل ساکنان قبرس را به نمایش می گذارند.

جالب این که هنوز هم بناها و مناطق تاریخی بسیاری در سراسر لارناکا وجود دارد که سازندگان و صاحبان آن ها مشخص نیست. منطقه کیشون در هزاره اول قبل از میلاد بارها مورد تهاجم قدرت های بزرگ منطقه قرار گرفت که از مهم ترین آن ها می توان به آشوریان ساکن در مصر اشاره کرد. حتا اسناد تاریخی نشان می دهند که هخامنشیان نیز مدتی بر قبرس حکمرانی می کردند و بناهایی را هم در این کشور ساختند.

نا آرامی های کیشون یا لارناکای امروزی به جنگ ها و قدرت نمایی های پادشاهان بزرگ ختم نمی شد بلکه در سال 76 و 77 میلادی زلزله های متعددی این شهر را لرزاند. گفته می شود که چند شهر قبرس کاملا ویران شدند که لارناکا نیز یکی از آن ها بود. پس از گذشت چند سال دوباره جمعیت شهرهای جنوبی قبرس افزایش یافت؛ اما این ازدیاد جمعیت عواقب خوبی به همراه نداشت زیرا باعث جنگل زدایی در طیف وسیعی شد و درگیری هایی خشونت آمیز نیز بین بومیان و تازه واردان در می گرفت.

در زمانی که عثمانی ها به قبرس آمدند اوضاع کمی بهتر شد. این حکومت بنادر لارناکا را ارتقا داد و بناهایی را نیز در این دیار ساخت. کم کم با پیشرفت و گسترش بنادر، لارناکا نیز مشهور و مشهورتر شد و حالا شاهدیم که آرام آرام به یکی از توریستی ترین شهرهای قبرس بدل شده است.

عکسی تاریخی از لارناکا

سخن آخر

قبرس شهرهای گوناگونی دارد؛ اما یکی از زیباترین آنها لارناکاست. زیبایی های توصیف نشدنی این شهر باعث شده اند که ایرانی ها نیز توجه شان به سوی لارناکا جلب شود. نظر شما درباره این شهر چیست؟ آیا تا به حال به این شهر سفر کرده اید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.