karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از شهر فراری شده ایم و دلمان برای چشیدن طعم خالص زندگی بسیار تنگ است...

به سوی روستایی می رویم که خانه های کاهگلیش پله پله تا آسمان پیش رفته و در آغوش خدا جای گرفته اند. خبری از پارک و سینما نیست اما در کوچه پس کوچه هایش از گفتگوهای محلی ها فیلم زندگی می بارد. فیلمی که در کنار نخلستان های پر بار جنوب دیدن دارد.

ساندویچ های شهری اینجا خریداری ندارند. عوضش تا دلت بخواهد می توانی با بوی نان محلی سرمست شوی. صبح به صبح به جای زنگ گوشخراش ساعت صدای زنگوله ی گوسفندانی که به چرا می روند خواب را از سرت می پراند.

وقت آن است که از جای برخیزی و دل به نشانه هایی بسپاری که گویی در این روستا از بهشت سخن می گویند. در هر سوی بوی زندگی به مشام می رسد.

کافیست خودمان را به  شهرستان بستک در بخش جناحِ استان هرمزگان برسانیم تا لمس بهشت جنوب نصیبمان شود...

با کارناوال به روستای کَهتویه بیایید.

 

روستای کهتویه
photo by Khaled Ahmadi

روستای کَهتویه | ماسوله هرمزگان

با فاصله گرفتن از بستک و طی کردن 35 کیلومتر به روستایی می رسیم که از زمان های دور در زمین ناهمواری خودش را در سایه سار کوه پهن کرده است؛ روستایی که تپه ماهورها آن را در آغوش گرفته اند و میزبان خوبی برای مردمان جنوب است که به هنرمندی و مهمان نوازی مشهورند.

معماری پلکانی وجه تمایز این روستا با همه ی روستاهای منطقه است. کوچه های تنگ و باریکش پستی ها و بلندی های زیادی دارد. گاه به آسمان نزدیک می شوند و گاه در نزدیکی زمین ادامه می یابند. در همین فراز و فرودها اصلا عجیب نیست که چشمِ مردمان محلی به مهمانان تازه وارد بیفتد و با آن لهجه ی شیرین جنوبی با اصرار شما را به داخل خانه هایشان دعوت کنند تا لحظات شیرینی را برایتان رقم بزنند. پس می توانید بر روی یک مهمانی خودمانی با روستاییان حساب باز کنید.

روستای کهتویه
photo by Khaled Ebrahimi

دیدنی ها و تفریحات

تجربه ی یک زندگی روستایی که رنگ رسومات جنوبی های ایران را به خود گرفته است بهترین چیزی است که شما را به سوی کهتویه می کشاند.

بافت قدیمی و جدید کهتویه توسط یک کوه از هم جدا شده اند. در بافت قدیمی، مانند هر روستای پلکانی دیگر، کوچه های تنگ و باریک، بر روی بام خانه ها شکل گرفته اند و گذر از آنها حس خاصی دارد. شاید ترس از فروریختن ناگهانی کوچه ها یکی از حس هایی باشد که به هنگام قدم زدن در بافت قدیمی کهتویه تجربه می کنید.

حرف از آرامش که به میان می آید باید به سراغ تپه های اطراف روستا رفت. می توانی ساعت ها بنشینی و نقطه نقطه ی روستا را در ذهنت ثبت کنی. با تماشای روستا از ارتفاع تصویری در ذهنتان نقش می بندد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

مسجد جامع کهتویه نیز معماری زیبای #مساجد ایرانی را برایتان به نمایش گذاشته است و حال و هوای خاصی دارد.

از دیدنی ها گفتیم و باید تاکید کنیم که بردن دوربین عکاسی یادتان نرود. در کهتویه سوژه های بسیاری انتظار لنز دوربین شما را می کشند.

 10000 نخل روستا که به صورت دیم قد کشیده اند مناظر کم نظیری را ایجاد کرده اند. گشت و گذار در میان نخلستان های روستا اتفاق خوبی است که بر لذت سفرتان می افزاید.

روستای کهتویه
photo by Khaled Ahmadi
روستای کهتویه
روستای کهتویه

خوش گذرانی خوشمزه در کهتویه

گوشت در روستای کهتویه بسیار مرغوب است و بسیاری را از راه های دور و نزدیک برای تهیه گوشت راهی این روستا می کند. وجود گوشت مرغوب در روستا باعث گرایش مردم به آشپزی با آن و کسب مهارت ویژه ای در این کار شده است. بسیاری از پخت و پز های مراسم عروسی و اعیاد مذهبی منطقه در این روستا انجام می شوند. مردم روستا در پخت پلویی موسوم به بریانی مهارت زیادی دارند.

اگر در حوالی ظهر و یا در شب به کهتویه برسید اولین چیزی که به استقابلتان می آید بوی  کباب خوشمزه ایست که مشامتان را پر می کند. خیلی ها کباب های این روستا را دلیل دوم شهرت روستا بعد از بافت نیمه پلکانی آن می دانند. بسیاری از کبابی ها و رستوران های شهرستان های مجاور همچون پارسیان و بندرلنگه و استان های فار و بوشهر برای اثبات مرغوبیت کباب هایشان نام کباب کهتویه را بر آن می گذارند.

بوی این کباب در هر شب باعث سرازیر شدن عده ی زیادی از مردم شهرها و استان های اطراف به سوی کهتویه می شود و لبخندی از رضایت را بر لب میهمانان روستا می نشاند.

در این فضای پر از صفا و صمیمیت، چشیدن مهیاوه که نوعی غذای تهیه شده از ماهی است لذت عجیبی دارد که خاطرات سفرتان را تکمیل می کند.

روستای کهتویه

سوغات و صنایع دستی کهتویه

بسیاری از عروس ها، دوخت لباس عروس و حنابندان را به هنرمندان کهتویه می سپارند و خیالشان راحت است که در زمان مناسب بهترین لباس را تحویل می گیرند. هنر این روستا در سنگ نیز نمود پیدا کرده است و هنرمندان با خلاقیت خود به ساختن آثاری سنگی مشغول هستند و آثار ارزشمندی را می سازند.

قند مخصوص این روستا که به نبات معروف است، مسقطی خوشمزه ای به نام حلوا، ادویه معروف روستا ( بَلو ) و نان محلی فلزن از تجربیات خوشمزه ای هستند که می توانید از کهتویه برای عزیزانتان به یادگار بیاورید.

روستای کهتویه
روستای کهتویه
photo by Khaled Ahmadi

بهترین فصل سفر

اگر نمی خواهید از گرما و رطوبت به ستوه بیایید بهتر است رفتن به کهتویه را در فصول گرم سال تجربه نکنید. فصول سرد بهترین فرصت برای رفتن به این روستا است.

روستای کهتویه

اقامت

امکانات اقامتی و رفاهی در روستا وجود ندارد. بهتر است در هتل های شهرهای نزدیک همچون بستک اقامت کنید و در برنامه ی سفر خود به این روستا بروید. شاید هم خوش شانس باشید و بتوانید یک شب مهمان مردم مهمان نواز کهتویه باشید.

 

روستای کهتویه
photo by Khaled Ahmadi

آب و هوای روستا

آب و هوای روستای کهتویه مانند جای جای استان هرمزگان گرم و مرطوب است اما در پاییز و زمستان آب و هوای معتدلی دارد و پذیرای گردشگران است.

روستای کهتویه

معماری روستا

آنچه در معماری روستای کهتویه قابل توجه است وجود معماری نیمه پلکانی در بافت قدیمی آن می باشد. خانه های این روستا،  پله پله از اولین تا اخرین خانه پیش رفته اند و بر روی یگدیگر قرار دارند. صمیمیت و صفا در اوج خود به چشم می خورد صاحبخانه ها دیوارهایشان را با هم تقسیم کرده اند و هریک بامشان را در اختیار همسایه ی بالایی گذاشته اند تا نقش حیاط را برایشان بازی کند.

اولین خانه بر روی زمین ساخته شده است و آخرین خانه در نزدیکی آبی آسمان جای دارد. بیشتر خانه‌های قدیمی روستا از سه طرف با تپه محاصره شده اند.

روستای کهتویه

 روستای کهتویه در تاریخ

کهتویه روستایی است که نامش در کتاب های باستانی نیز به چشم می خورد. به سراغ کتاب فارسنامه ناصری می رویم و این جمله را در باره ی این روستا می خوانیم:

' کوه تو ' در ۶ فرسخی  واقع شده است.

لغتنامه ی علامه علی اکبر دهخدا نیز اینگونه به توصیف روستا می پردازد:

کهتویه اسم خاص دهی از دهستان های حومه بستک است که در شهر لار واقع است.

در کتاب های تاریخی از چگونگی تشکیل روستای کهتویه نیز سخن به میان آمده است. به استناد این کتب و گفته های ساکنان قدیمی روستا، شکل گیری روستای کهتویه در این محل در حدود 400 سال پیش آغاز گردید. این روستا با کوچ مردمان آبادی های اطراف شکل گرفت. مردمان در آن زمان به دلیل وجود آب چشمه و موقعیت خوب روستا به کشاورزی و دامداری روی آوردند و روز به روز بر آبادانی آن افزودند.

اما بر اساس کتاب خاطرات شرفا شرفایی، آثار به جا مانده در اطراف روستا و ارتفاعات همجوار چیز دیگری می گوید. بقایای نهر آب و حوضچه های ساخته شده از سنگ و ساروج و چاه هایی بر جای مانده از قنات و خطوط میخی موجود بر دیواره ی قنات نشان از زندگی 2 هزار ساله بشری در این منطقه دارد.

روستای کهتویه

مردم روستا

سرشماری سال 1385 جمعیت روستای کهتویه را 1158 نفر شامل 265 خانوار نشان می دهد. این جمعیت قومیت های مختلف را دربر می گیرد که در نهایت صلح و دوستی در آن زندگی می کنند.

بعضی روزیشان را از خلیج فارس به دست می آورند و برخی دیگر کشاورزی و دامداری را پیشه کرده اند. قصابی نیز یکی از مشاغل مردمان روستا است. مردم این روستا سُنی هستند و شافعی مذهب ( از پیروان امام محمد ادریس شافعی ) می باشند. ایمان، اصالت، آرامش و صلح طلبی در خلق و خوی مردم موج می زند. لهجه ی شیرین بهانه ای است برای ابنکه از پای صحبت های مردمان روستا بلند نشوی. لهجه ی آرام فارسی که به زبان بستکی شباهت دارد و کلمات در آن به صورت کشیده تلفظ می شوند. نحوه ی ادای کلمات در این روستا با سایر روستاهای اطراف متفاوت است و ریشه ی آن را در زبان پهلوی دوره ساسانی دانسته اند.

حاج ملا علی کهنه از اهالی روستا و یکی از علمایی می باشد که به وعظ و ارشاد دینی در منطقه همت گمارده است و همه او را می شناسند. این عالم فرزانه بعد از مدتی به کشور بحرین مهاجرت کرده است.

روستای کهتویه
photo by Khaled Ahmadi

نامگذاری روستا

روستای کهتویه در گذر زمان دچار تغییر نام نیز شده است. در ابتدا به دلیل قرار گیری روستا در کنار چشمه ای به نام تزگ آباد به همین نام مشهور شد اما به دلیل خشکسالی های متوالی و قحطی در روستا نامی دیگر بر روستا نهاده شد. این نام با معنا، کهتویه و به معنای روستایی در میان کوه و تپه بود که به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل روستا بر آن نهاده شد.

 

روستای کهتویه

امکانات روستا

دبستان، مدرسه راهنمائی، مسجد، برق، لوله کشی آب، آب انبار برکه، خانه بهداشت و کتابخانه عمومی از جمله امکاناتی هستند که در این روستا وجود دارد. 3 مسجد نیز در کهتویه ساخته شده است که مسجد جامع آن از زیباترین مساجد منطقه می باشد. کبابی ها و قصابی هایش هم زبانزد همه ی مردم جنوب هستند.

در گذشته این روستا رشته قناتی هم داشته که بعد از شور شدن آب به متروکه ای تبدیل شده است و امروزه دیگر استفاده ای از آن نمی شود.

روستای کهتویه

راه دسترسی

روستای کهتویه از شمال به چاله عالی احمدان، از جنوب به کوه داربست، از غرب به روستای داربست و از شرق به شهر جناح محدود می شود. برای رسیدن به این روستا راهی هرمزگان شوید و سراغ شهرستان بستک و شهر جناح را بگیرید. با دور شدن از این شهر ها و با کمک تابلوهای راهنما از طریق جاده جناح - فرامرزان به کهتویه می رسید که در 35 کیلومتری شهرستان بستک و 7 کیلومتری شهر جناح قرار دارد و فاصله آن تا بندرعباس در حدود 300 کیلومتر می باشد.

روستای کهتویه

مشاهده موقعیت روستای کهتویه بر روی نقشه

دغدغه های کارناوالی

درست است که این روستا آغوش خود را به روی گردشگران باز کرده و به ویژه با کباب های خوشمزه اش از آنها پذیرایی می کند اما در صورت توجه بیشتر می تواند به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل شود.

توجه به صنایع دستی در این روستا می تواند زمینه ای برای اشتغال اهالی و به ویژه زنان روستا فراهم آورد.

روستای کهتویه

پیشنهادات کارناوالی

اولین پیشنهاد ما به شما چشیدن طعم ناب کباب کهتویه است. تجربه ی خوشمزه ای که مزه اش همیشه زیر دندانتان می ماند. از جمله کبابی های روستا می توان به کبابی کنجه، کبابی رمضان، کبابی ملک، کبابی صدیق، کبابی مژگانی و سالمی اشاره کرد.

برای اینکه یادگاری هایی از سفرتان داشته باشید خرید سوغات و صنایع دستی را فراموش نکنید.

برنامه ریزی درستی برای بازدید از سایر نقاط استان نیز داشته باشید.

به فرهنگ مردم روستا احترام بگذارید تا خدشه ای به آن وارد نکنید و مهمانان خوبی برای روستاییان باشید.

روستای کهتویه

سخن آخر

یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران را از نظر گذراندیم. نظرتان در باره ی کهتویه پیست؟

آیا سفری به این روستا داشته اید؟

روستای دیگری را می شناسید که با معماری پلکانی آراسته شده باشد؟ لطفا کمی از وقتتان را به ما بدهید و بگویید این بار به کجا سر بزنیم؟

منتظر نظرات ، تجربیات و پیشنهادات شما دوست عزیز هستیم.

در مورد دیگر روستاهای پلکانی ایران در کارناوال بخوانید:

ماسوله | ماه کوچک میان طبیعت بهشتی فومن

شیلاندر؛ زنجان | ماسوله ی گمشده

روستای کریک یاسوج | ماسوله ی فراموش شده ی جنوب

روستای سر آقا سید چهارمحال و بختیاری | ماسوله زاگرس

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

hossein ahmadi

در فصل بهار و زمستان بهترین زمان برای سفر به این روسای زیباست .

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ظهير قنبرى

ماسوله خشک و گرم ایران هست این کهتویه .

انتشار:10 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ashkan sr

چه جای زیبایی هست . آب و هوای این منطقه چطوره ؟

انتشار:28 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.