karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 آذر 1400

به روز رسانی

21 آذر 1400

به گزارش خبرگزاری ایسنا 

به نقل از روابط ‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، علی مالمیر، گفت: در جلسه شورای ثبت ملی میراث ‌طبیعی اداره کل ثبت و حریم آثار تاریخی و احیای میراث ناملموس و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ثبت چهار اثر طبیعی پیشنهادی موافقت شد.

وی ادامه داد: میراث زمین شناختی خورزنه در همدان، درختان چنار پیر اسماعیل بالا و پایین در روستای ترخین آباد و سراب ملوسان در نهاوند از سوی همدان مطرح و پس از بررسی‌های کارشناسی پرونده هر چهار اثر طبیعی ارائه شده برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی به تصویب و مراحل  قانونی و اداری آنها برای صدور ابلاغیه وزیر محترم در دستور کار قرارگرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: یکی از این آثار پرونده میراث زمین شناختی کوه خورزنه بود که این محوطه طبیعی-تاریخی به لحاظ موقعیت در استان همدان، شهرستان همدان واقع شده و در مجاورت شهرک شهید بهشتی همدان قرار دارد.

مالمیر افزود: این محوطه در فاصله یک کیلومتری غرب روستای تفریجان و در فاصله 2 کیلومتری شرق شهر همدان (شهرک شهید بهشتی) واقع شده است.

وی ادامه داد: خورزنه کوهی از سنگ‌های رسوبی آهکی دنباله شرقی کوه‌های الوند(سد اکباتان) کمتر از 5 کیلومتر فاصله دارد که در حدود 145 هکتار وسعت و دارای خط‌الرأس تیغه‌ای و بریده است، کوه خورزنه ترکیبی از طبیعت و آثار استقراری انسانی که هر یک از آنها دارای خصوصیات و ویژگی‌های شاخص منحصر به خود است.

مالمیر بیان کرد: در دامنه و سینه‌کشی آن برخی فسیل‌ها(سنگواره‌ها) پیدا می‌شود، در خورزنه چندین غار طبیعی وجود دارد، در داخل برخی از آنها چند استالاکتیت ستون گونه وجود دارد، در دیواره های غار آثار زیادی مانده از اثر قلم و چکش‌کاری دیده می‌شود که نشان می‌دهد روستائیان اطراف و مردم همدان سنگ‌های مخصوص آسیاب‌های آبی و برخی سنگ‌های ساختمانی را از دیواره آن غار و سایر صخره‌های خورزنه بریده ‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان عنوان کرد: کوه خورزنه دارای حفره‌های متعددی است که عمق و طول زیادی ندارند، همگی بن بست و کوتاه هستند این محوطه به لحاظ باورهای فرهنگی و تاریخی دارای ارزش‌های معنوی و ناملموس است که باورهایی از جایگاه میترا، افسانه خواهر و برادر و غیره از آن جمله است، همچنین در صورت احیا و بازآفرینی و ساماندهی، محوطه فوق از جایگاه والایی در اکوتوریسم طبیعی و تاریخی برخوردار خواهد بود.

ثبت ملی خورزنه

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.