karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از رسومات جالب در میان ایرانیان، طبخ نذری است که در هر گوشه از این مرز و بوم به شکلی خاص رواج دارد. در مناسبت های مذهبی در کوچه پس کوچه های شهرها و روستاهای مختلف، بوهای متفاوتی به مشام می رسد و خبر از پخته شدن غذاهای متنوع می دهد.

یزد از آن دسته شهرهایی است که آداب و رسوم و سنت های مذهبی در آن جایگاهی ویژه دارد و ساکنان آن به اجرای مراسم اسلامی پایبندند. یکی از آیین های مشهور این خطه از سرزمینمان طبخ نذری است که البته طعم و بوی خاص خود را دارد. یزدی ها به طبخ آش گندم در مناسبت های مذهبی شهرت دارند و همیشه بساط نذری پزان در محله های مختلف شهر برپاست. هر چند در ماه محرم و صفر به پخت این آش مخصوص توجه بیشتری می شود اما نمی توان آن را منحصر به زمان یا فصل خاصی دانست چرا که آش گندم غذای اصلی عزاداری ها، مجالس روضه خوانی و اجتمات بزرگ به شمار می آید. حتا مردم به هنگام شیوع بیماری و برای شفای بیماران، ایمنی از شر دشمن، دفع آفات، سرمای بی موقع و سرما زدگی درختان و محصولات و سایر خواسته های جمعی نیز بساط پخت این آش را برپا می کنند و آن را راهی برای برآورده شدن حاجت های خود می دانند.

میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفرصادق (ع)، نیز بهانه ای شده تا مردم محله نعیم آباد یزد دست به کار شوند و در حرکتی دسته جمعی بزرگترین نذری جهان را بپزند. پخت این آش در شامگاه پنج شنبه 16 آذر 1396 آغاز شده تا صبح روز جمعه میان مردم توزیع شود. این اتفاق از چشم عکاس، ابوالفضل محمدی دور نمانده و او را به این مراسم کشانده است تا گوشه هایی از آن را در قاب تصاویر ثبت کند. این تصاویر در خبرگزاری مهر منتشر شده اند و کارناوال نیز می خواهد آنها را با شما همراهان عزیز به اشتراک بگذارد. 

با ما همراه باشید و سفری کوتاه و متفاوت به یزد را تجربه کنید...

بزرگترین نذری جهان در یزد

1- همه چیز از گندم آغاز می شود...

همان طور که از نام این آش پیداست، گندم ماده اصلی آن محسوب می شود. گندم باید از قبل خیس و کمی نرم شود تا به خوبی بپزد و اصطلاحا به آش لعاب بدهد.

آش گندم یزد

آش گندم یزد

2- دیگ های برپا شده در محله نعیم آباد

در طی این مراسم 130 دیگ آش به وزن ۱۳۰ تن طبخ شده و بیشتر مردم محله را درگیر کرده است. این آش تنها در صورتی کیفیت بالایی دارد که به طور مرتب هم زده شود و تا زمان آماده شدن ته نگیرد.

آش گندم

3- ابزار پخت آش

پخت آش نذری

4- این مراسم، کوچک و بزرگ نمی شناسد...

بزرگترین آش نذری جهان

5- آرزوهایش را یکی یکی مرور می کند...

بزرگترین آش نذری جهان

6- همه سخت مشغولند

بزرگترین آش نذری جهان

7- خستگی هایی که موقتی‌اند

بزرگترین آش نذری جهان

بزرگترین آش نذری جهان

8- وقت اضافه کردن نمک است

بزرگترین آش نذری جهان

9- یک لیوان چای می چسبد...

آش نذری در یزد

10- در این مراسم خبری از اجاق نیست

از مهم ترین ویژگی های آش گندم اصیل یزدی، طبخ آن بر روی هیزم است و معمولا از اجاق برای پختن استفاده نمی شود. البته همین مساله سختی کار را دو چندان می کند. بر روی دیگ ها نیز مقداری خاک و زغال قرار می دهند تا مرغوب ترین آش گندم آماده شود.

بزرگترین آش نذری جهان

بزرگترین آش نذری جهان

11- در آخر، زحمات و بی خوابی ها نتیجه می دهد

بزرگترین نذری جهان

12- مردم صف می کشند تا از این نذری خوش رنگ و بو بی نصیب نمانند

بزرگترین آش نذری جهان

بزرگترین آش نذری جهان

13- هر کسی سهم خود را می گیرد

بزرگترین نذری جهان

سخن آخر

مردمان شهر یزد میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفرصادق (ع) این گونه گرامی داشتند و با تلاش بسیار توانستند بزرگترین نذری جهان اسلام را بپزند.

اگر ساکن یزد هستید از حال و هوای طبخ نذری ها برایمان بگویید و دوستان کارناوالی را در تجربیات خود شریک کنید.

پخت نذری در شهر شما چگونه است؟ آیا مراسم خاصی برای آن دارید؟

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خیلی ممنون از شما که مراسم آش گندم پختن نعیم آباد یزد را برا مردم توضیح دادید من از طرف بچه محله هامون ازتون تشکر میکنم

انتشار:26 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

اتفاقا این طرز کار مخصوصا در توزیع بسیار توهین امیز است . من در بهار همدان شاهد بودم که به چه شکلی حلیم که در چهل دیگ یا چنین چیزی پخته شده بود چگونه به بدترین شکلی بین مردم توزیع .... مثل هجوم زامبی ها هر چی لات و لوت توی شهر بود با دو یا سه ظرف بزرگ از سرو کول هم بالا رفتن و مثل ادمهای قحطی زده بسمت دیگها یورش بردن وهمه جا را بگند کشیدن و ادم بود که زیر دست و پا مانده بود 

انتشار:20 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

این خانم بهاره هم که تمام کامنت هایش همین است  انگاری سوزنش گیر کرده خخخخخخخخخخخ

ناشناس

خسته نباشی واقعا جناب انیشتن

20 آذر 1396

انتشار:20 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.