karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

23 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

توفان ها از مخرب ترین بلایای طبیعی هستند و می توانند خسارت هایی بزرگ را به جا بگذارند که عواقب آن ها تا سال ها باقی بماند. توفان بر اثر آشفتگی های جوی شدید به وجود می آید و در بسیاری مواقع حاصل برخورد دو جبهه هوایی گرم و سرد است. در صحرای بزرگ آفریقا بادهای سهمگین، شن ها را از حاشیه آفریقایی مدیترانه به سمت اروپای شرقی می رانند. این شن ها به سوچی و روسیه می رسند، آسمان را سرخ رنگ می کنند و دانه های برفی نارنجی رنگ به جا می گذارند. توفان های شن ممکن است کوچک باشند و نیز امکان دارد آن قدر بزرگ باشند که به شکل ابر، قاره ای را بپوشانند. گاهی وزش بادها در نواحی خشک، توده های غبار ِدیوار مانندی به طول چند صد متر به وجود می آورند که پیش می روند و فضای پیش روی خود را تسخیر می کنند. بعضی توفان ها به مدت چند روز ذرات گرد و غبار و شن ها را در جو زمین و بر فراز اقیانوس ها پراکنده می کنند و برای انسان ها مشکلات تنفسی و خسارت های مالی به بار می آورند.

اما طبیعت همیشه شگفت انگیز است! گاهی در وقایع هولناکِ آن نیز زیبایی هایی دیده می شود. در این پست همراه با کارناول عکس های هنرمندانه ای که در چند سال اخیر از توفان های گرد و غبار، تند بادهای شنی، کولاک ها و آسمان تیره و تار گرفته شده را تماشا می کنیم و عظمت و قدرت طبیعت را پیش روی خود می بینیم.

ورود به صفحه اختصاصی تصاویری از توفان شن بخش اول

1- توفان شن آفریقا خودش را به سوچیِ روسیه رسانده و برف های پیست اسکی رزا کوتر (Rosa Khutor) در منطقه کراسنایا پالیانا (Krasnaya Polyana) را نارنجی رنگ کرده است، 23 مارس 2018.

پیست اسکی رزای روسیه

Sergey Tsaun | Shutterstock

پیست اسکی رزا روسیه

Sergey Tsaun | Shutterstock

2- توفان شن به غرب آفریقا و معدن طلای ایناتا (Inata) در کشور بورکینافاسو (Burkina Faso) رسیده است، 1 ژوئن 2012.

توفان شن در کشور بورکینافاسو

CC BY-SA _ Darry l Keith

 3- توفانی در شهر کابل افغانستان، 16 سپتامبر 2008

توفان شن کابل

Rafiq Maqbool | AP

4- توفان شن، شهر فینیکس (Phoenix) در ایالت آریزونای آمریکا را در می نوردد، 21 جولای 2012.

توفان شن در آریزونا

Ross D. Franklin | AP

5- توفان بزرگی شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، را در خود فرو می برد، 10 مارس 2009.

توفان شن ریاض

Jad Saab | AP

 6- دیواری به جا مانده از دودمان پادشاهی مینگ در شهر شی‌ آن (Xian) استان شاآنشی (Shaanxi) چین مورد حمله توفان قرار گرفته است، 11 آوریل 2006. مینگ نام سلسله پادشاهی ست که از 1368 تا 1644 میلادی بر چین حکمرانی می کرد.

توفان شن در چین

China Photos|Getty

 7- بانویی برای محافظت از خود در برابر توفان، صورتش را پوشانده است. عکس در یکی از خیابان های شهر تیانجین (Tianjin) کشور چین گرفته شده است، 20 مارچ 2010.

توفان در تیانجین چین

Vincent Du | Reuters

 8- گرد و غبار سرخ رنگ، پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge) و سالن اپرای این شهر را در خود فرو برده است. پیش از سپیده دم بود که ساکنان شهر سیدنیِ استرالیا از خواب برخاستند و با شدیدترین توفان تاریخ شهرشان مواجه شدند. این توفان شهر را مانند پتویی زیر خود پنهان کرده بود، 23 سپتامبر 2009.

پل سیدنی

James D. Morgan | Getty

سالن اپرای سیدنی

Brendon Thorne | Getty

 9- در غرب آفریقا زمان بین آخر ماه نوامبر تا اواسط ماه مارچ (اواسط آذر تا اواخر اسفند) را فصل هرمتان (Harmattan) می خوانند. در این فصل بادهای شنی وزیدن می گیرند. مردی از کوچ نشینان قوم فولان در شهر اغادیزِ (Agadez) کشور نیجر، به همراه گاوش در دل توفان شنیِ هرمتان راه می روند، 19 دسامبر 2006.

خوب است بدانید که مردمان فولانی (Fula people) از بزرگ ترین اقوام مسلمان ساکن منطقه ساحل و آفریقای غربی هستند و جمعیتی در حدود 20 تا 25 میلیون نفر دارند.

توفان شن در آفریقا

Florin Iorganda | Reuters

 10- در هفته اول حمله ایالات متحده به عراق، مهندسی از ارتش آمریکا راه خود را در میان توفان شن گم کرده است. او تلاش می کند تا با استفاده از قطب نما مسیرش را بین شهرهای نجف و کربلا پیدا کند، 26 مارس 2003.

سرباز آمریکایی در توفان شن

Kai Pfaffenbach | Reuters

 11- این پسر بچه پاکستانی در پی حمله نظامی مجبور به مهاجرت و جابجایی از شهر خودش به منطقه دره سوات (Swat valley region) در 140 کیلومتری اسلام آباد (پایتخت پاکستان) شده است. او در کمپ پناهندگان تحت پوشش سازمان ملل در شهر جلوزای (Jalozai) گرفتار توفان می شود و صورتش را با لباسش می پوشاند، 2 جولای 2009.

دره سوات پاکستان

Akhtar Soomro | Reuters

 12- مردم همزمان با توفان شن، در جشنواره سالانه برنینگ من (Burning Man) در بیابان بلک راک دزرت (Black Rock Desert) ایالت نوادای آمریکا شرکت کرده اند، 31 آگوست 2012.

توفان در کویر نوادا

Jim Urquhart | Reuters

 13- توفان شن شهر حمص (Homs) در غرب سوریه را در نوردیده است، 7 سپتامبر 2015.

توفان شن در سوریه

Omar Sanadiki | Reuters

 14- سال های داست بول (Dust Bowl) یا دهه سی کثیف (دهه 1930) دوره ای در تاریخ آمریکا و کانادا است که طی آن، توفان سهمگینی این دو کشور را در بر گرفت. این توفان در پی خشکسالی گسترده و شیوه های نامناسب کشاورزی رخ داد. باد خاک های غیر ثابت را به حرکت در می آورد و ابرهای عظیمی از گرد و غبار ایجاد می کرد که صدمه های گسترده ای به کشاورزی و محیط زیست این مناطق وارد کردند. این تصویر در شهر اسپرینگفیلد (Springfield) در ایالت کلرادو ایالات متحده ثبت شده است، 1937.

توفان شن در کلرادو

AP

سخن آخر

تصاویری که با هم دیدیم عظمت و قدرت طبیعت را در کنار رنگ ها و جلوه های اعجاب انگیز آن به تصویر کشیده اند.

شما درباره توفان های شنی و علت های ایجاد آن چه می دانید؟

آیا تا به حال چنین توفان هایی را از نزدیک دیده اید؟

نظر ها و تجربه های خود را با ما در میان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.