karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در تاریخ هر کشوری، روزهای تلخ و شیرین بسیاری وجود دارند که برای همیشه بخشی از کتاب تاریخ را به خود اختصاص می دهند؛ این روزها می توانند خاطرات خوش و افتخارساز یک ملت باشند و یا فجایع انسانی و بلایای طبیعی. 

گذشته کشور فرانسه هم مانند دیگر سرزمین ها سرشار از پستی و بلندی ست؛ در تاریخ این کشور هم حوادثی وجود دارد که گاه شیرین بودند و گاه کام مردمش را تلخ کردند. این بار می خواهیم بخشی ناخوشایند از تاریخ فرانسه را مرور کنیم که مربوط به فاجعه یک قرن پیش در پاریس است. در اواخر ژانویه سال ۱۹۱۰، پس از ماه ها بارش باران، رودخانه سنِ پاریس که حجم زیادی از آب را در خود جای داده بود، دچار گرفتگی شد. البته این آب گرفتگی، بالا آمدن سطح رودخانه را در پی نداشت و سیلاب از راه فاضلاب ها و تونل های مترو به سطح شهر رسید. با وجود این که سطح آب رود سن در شهر پاریس بالا نیامد، اما شهرهایی که در شرق و غرب پایتخت قرار داشتند مصون نماندند و سیل زمین های اطراف پاریس را فرا گرفت.
سیلاب های زمستانی مساله ای عادی در شهر پاریس به شمار می روند؛ اما آن چه در بیست و یکم ماه ژانویه اتفاق افتاد فراتر از حد انتظار بود و زندگی پاریسی ها را برای مدتی دچار اختلال کرد. بعد از یک هفته از شروع سیل، مردم به تکاپو افتاده بودند تا خانه و کاشانه شان را از صدمات آب حفظ کنند. ماموران پلیس، آتش نشان ها و سربازان با قایق در سطح شهر گشت می زدند و در این موقعیت اضطراری به کمک مردم می شتافتند. سیل زده ها را در چادرهای موقتی اسکان دادند که در مدارس، کلیساها و ساختمان های دولتی برپا شده بود. احتمال داشت آب از اسکله هایی که به دیواره های رودخانه متصل است بالا بیاید، بنا بر این کارگرها خاکریزهایی در کنار این اسکله ها ایجاد کردند تا جلوی بالا آمدن آب را بگیرند. فاجعه به ایستگاه راه آهن نیز کشیده شد و خطوط آهنین زیر آب فرو رفتند.

در این وضعیت نا به سامان، مردم برای عبور در سطح شهر از قایق ها کمک می گرفتند؛ راه های چوبیِ ایجاد شده توسط دولت نیز یکی از راه کارهای تسهیل عبور و مرور بود.

فاجعه 1910 پاریس حدود 1.5 میلیارد دلار خسارت مالی در پی داشت؛ با این وجود به طرز معجزه آسایی بعد از 35 روز دست و پنجه نرم کردن با سیل، هیچ مرگی گزارش نشد که دلیلش را کمک های مناسب و به موقع ماموران و نیروهای ویژه حادثه دانسته اند.

در ادامه نگاهی به این بخش پر تنش از تاریخ فرانسه خواهیم داشت و حال و روز مردم را در زمان سیل بزرگ پاریس به تماشا می نشینیم.

کارناوال را در سفرش به یک قرن پیش تر همراهی کنید.

سیل پاریس

1- ونیز یا پاریس؟!
دو مرد فرانسوی را در تصویر می بینید که سوار بر قایقی دست ساز بر روی سیل شناورند.

سیل بزرگ پاریس

2- ابتکارهای جالب در سطح شهر

پاریسی ها در کنار خانه های خود مسیرهای چوبی ایجاد کرده اند تا در این شرایط سخت، رفت و آمد، قدری آسان تر شود.

سیل بزرگ پاریس

3- چهره عجیب و نا آشنای پایتخت

در 28ام ژانویه، تقریبا یک هفته پس از سیلاب، سطح آب به بالاترین حد خود رسید و ارتفاعش 8.62 متر از حالت معمولی بیش تر شد.

سیل بزرگ پاریس

4- کمک های مردمی مانند آب در سطح شهر جریان دارد

سیل بزرگ پاریس

5- گوشه ای دیگر از شهر

پاریس را به بیست بخش یا منطقه تقسیم کرده اند؛ در این تصویر یکی از بلوار های بخش دوازدهم را می بینید که مانند دیگر نواحی شهر به مصیبت سیل دچار شده است.

سیل بزرگ پاریس

6- راه های چوبی، امن ترین مسیر

مردم با احتیاط از روی مسیرهای چوبی می گذرند. از آن جایی که در زمان سیلاب، ارتفاع آب بالا و پایین می شود، مسیرهای چوبی را در حد امکان بلند ساخته اند تا احتیاج به بنای مجددشان نباشد.

سیل بزرگ پاریس

7- مردمی که از خیس شدن بیزارند

این تصویر در یکی از خیابان های فرانسه به نام دومنیل (Daumesnil) به ثبت رسیده است.

سیل بزرگ پاریس

8- یک راه حل جالب!

سیل بزرگ پاریس

9- حومه پایتخت در گیر و دار سیلاب

سیل بزرگ پاریس-حومه شهر

10- سیل به وسایل حمل و نقل عمومی هم رحمی نکرده است!

این تصویر در حوالی یکی از شش پایانه قطار مهم پاریس به ثبت رسیده است؛ این پایانه، ایستگاه قطار سن لازاره (Gare Saint-Lazare) نام دارد.

سیل بزرگ پاریس ایستگاه قطار

11- زندگی همچنان جریان دارد...

این تصویر از قطار پاریس-لیموژ (Paris-Limoges) در یکی از ایستگاه های شهر شوآزی-لو-روآ (Choisy-le-Roi) به ثبت رسیده است. همانطور که می بینید این قطار، باید راهش را از میان سیلاب به راه افتاده در ایستگاه باز کند. 

سیل بزرگ پاریس قطار پاریس-لیموژ

12- آب گرفتگی داخل ایستگاه قطار دورسی

ایستگاه قطار دورسی (Gare d’Orsay) در ماه مِی 1900، در شهر پاریس افتتاح شد. پس از گذشت سال ها و از کار افتادگی این مکان به عنوان ایستگاه قطار، در سال 1986 دوباره آن را به عنوان موزه بازگشایی کردند.

ایستگاه قطار دورسی سیل بزرگ پاریس

13- پناهگاهی برای سیل زده ها در یکی از مدارس ژیمناستیک پاریس

سیل بزرگ پاریس

14- چوب های از کار افتاده

قطعه های چوب را می بینید که در سطح شهر پراکنده اند؛ با فروکش کردن سیلاب دیگر احتیاجی به این تکه چوب ها و مسیرهای چوبی نیست.

سیل بزرگ پاریس

15- دو جنتلمن، بانویی را بر دوش حمل می کنند تا مبادا خیس شود

سیل بزرگ پاریس

سخن آخر

تصاویری از فاجعه 1910 پاریس را با یکدیگر مرور کردیم و بیشتر با آن روزهای فرانسه آشنا شدیم. بر اساس این تصاویر، مردم در هفته سیلاب همکاری همه جانبه ای با یکدیگر داشتند و ماموران نیز کمک های لازم را برای تامین آرامش و امنیت شهروندان انجام می دادند؛ به گفته همه منابع، این هم یاری میان پاریسی ها دلیل نبود تلفات جانی در سیل بزرگ پاریس است.

نظر شما درباره تصاویر چه بود؟

مدیریت بحران پاریس را در سال 1910 چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید.

 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.