karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کره زمین دنیایی ست پر از شگفتی و رنگ؛ و در هر سوی آن جلوه ای متفاوت از خلقت به چشم می خورد. هر یک از انسان ها، به نحوی در جستجوی کشف شگفتی های این دنیا هستند؛ یکی به کمک حل مسایل دشوار ریاضی از رمز و راز آفرینش پرده بر می دارد و دیگری با راهی شدن به مناطق بکری که تا کنون کمتر انسانی در آنجا پا گذاشته است.

جان لولوس (Johan Lolos) از همین افرادی ست که قدم در راه گذاشته تا دنیای اطرافش را بهتر بشناسد و رد رمز و راز آفرینش را در طبیعت دنبال کند. این عکاس خبری به قاره اروپا سفر کرده و در طول پنج ماه، به 17 کشور در این قاره رفته است. او، دوربین عکاسی اش را نیز با خود همراه کرده تا خاطره آن چه که دیده و تجربه کرده را با دیگران شریک شود. جان، در حین سفرش حدود 27 هزار تصویر به ثبت رسانده است که 200 مورد از برترین این تصاویر در تاریخ 18 جولای 2018، در کتابی مصور با عنوان «قله های اروپا» منتشر می شوند. شاید برای تان جالب باشد که این عکاس بلژیکی تبار، نروژ را مکان مورد علاقه اش برای عکاسی دانسته و سفر به این کشور برایش جذابیت بیشتری نسبت به دیگر سرزمین ها داشته است. وی یکی از دلایل محبوبیت نروژ را طبیعت پرپیچ و خمش و البته تماشای خورشید نیمه شب عنوان کرده است. بد نیست بدانید خورشید نیمه شب یک پدیده طبیعی ست که در فصول گرم سال در قطب شمال و در فصل های سرد، در قطب جنوب رخ می دهد. با وقوع این پدیده، خورشید در نیمه شب، واضح و درخشان دیده می شود.

در ادامه با جان لولوس همراه می شویم و لحظات نابی را در قاره اروپا سپری می کنیم. از معروفترین قله های اروپایی دیدن می کنیم و دریاچه های آب زلال را از نظر  می گذرانیم. کشورهایی همچون ایتالیا، فرانسه، سوئیس، نروژ و ... انتظارمان را می کشند تا در پیش روی مان خودنمایی کنند.

در سفر تماشایی به قلب کوه ها و دره های اروپایی همراه کارناوال بمانید.

1- چشم اندازی از یک ذخیره گاه طبیعی

لولوس در مدت پنج ماه، گشت و گذاری در کشورهای اروپایی داشت. این عکاس خبری تصویر پیش رو را در چهل و یکمین روز سفرش در کشور ایسلند و در ذخیره گاه طبیعی فیالابک (Fjallabak Nature Reserve) به ثبت رساند.

2- سفیدپوش و با صلابت 

این تصویر زیبا در بخشی از توده‌کوه مون‌بلان (Mont Blanc massif) عکاسی شده است که در فرانسه قرار دارد. مون بلان، رشته کوهی ست در کوه‌های آلپ که میان سه کشور فرانسه، ایتالیا و سوئیس کشیده شده است. این توده‌کوه ۱۱ قله مستقل دارد؛ در پیش رو، یکی از این قله ها به نام اگویی دو میدی (Aiguille du Midi) را می بینید.

توده‌کوه مون‌بلان رشته کوه آلپ در فرانسه

3- نیمروز در لوفوتن

مجمع‌الجزایر لوفوتن (Lofoten) در یکی از شهرستان های نروژ به نام نوردلاند (Nordland) قرار گرفته است. چشم انداز این ناحیه و مناطق بکرش، در میان گردشگران شناخته شده و محبوب هستند.

لوفوتن نروژ

4- دنیای شفاف و درخشنده نروژ

جزیره چشم نواز سامروی (Sommarøya) در غرب شهر ترومسو (Tromsø) قرار دارد. این ناحیه به لطف ماسه های سفیدرنگ و منظره دیدنی اش، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در کشور نروژ شمرده می شود.

جزیره سامروی شهر ترومسو نروژ

5- آغاز روز با تماشای چنین منظره ای...

جان لولوس مشتاق برای تماشای طلوع آفتاب، به قله سسیدا (Seceda) در رشته کوه دولومیت (Dolomites) قدم گذاشت، اما لحظه به لحظه از تماشای این منظره رویایی ناامید می شد و به نظر می آمد که زمان مناسبی را برای سفر به این ناحیه در ایتالیا انتخاب نکرده است. در همین فکرها بود که ناگهان انوار درخشنده خورشید او را شگفت زده کردند و این گونه، فرصت ثبت این لحظه به یادماندنی به دست آمد.

رشته کوه دولومیت ایتالیا

6- دریاچه برایس

دریاچه برایس یا به زبان ایتالیایی، لاگو دی برایس (Lago di Braies)، در کشور ایتالیا جا خوش کرده است و سالانه بالغ بر ششصدهزار گردشگر را به سوی خود می کشاند. یکی از دلایل جذابیت این ناحیه، کلبه هایی ست که روی آب قرار دارند و اوقات خوشی را برای مسافران پدید می آورند. بد نیست بدانید با وجود آن که جان لولوس، ساعت 5 صبح از خواب بیدار شده تا بتواند از دریاچه در سکوت و آرامش عکاسی کند باز هم، اطراف دریاچه پر از عکاسان مشتاق بوده است. 

دریاچه برایس ایتالیا

7- قله قاتل

کوه ماترهورن (Matterhorn)، در مرز کشورهای سوئیس و ایتالیا قرار دارد و از بلندترین کوه های آلپ به شمار می رود. فتح این قله بسیار دشوار است و افراد متعددی جان خود را در این راه از دست داده اند.

کوه ماترهورن مرز ایتالیا و سوییس

8- کوهستانی از همه رنگ

جان لولوس، با یکی از هواپیماهای کوچک و پیستونی شرکت سسنا (Cessna) به منطقه لاندمانالگار (Landmannalaugar) در ذخیره گاه طبیعی فیالابک (Fjallabak Nature Reserve) سفر کرده و این چشم انداز کوهستانی را در ایسلند به ثبت رسانده است.

ذخیره گاه طبیعی فیالابک ایسلند

9- رودخانه ای به رنگ فیروزه

بخشی از رود سوچا (Soča River) را در تصویر می بینید؛ این رود از غرب اسلوونی و شمال شرق ایتالیا گذر می کند و مکان بسیاری محبوبی برای ماهیگیری به شمار می آید. زمانی که سطح آب رودخانه پایین می آید، محلی ها و مسافران، در بستر رودخانه کمپ می زنند و از تماشای مناظر زیبا لذت می برند.

رود سوچا میان اسلوونی و ایتالیا

10- بهشت صخره نوردها

تصویر پیش رو در پارک ملی دورمیتر (Durmitor National Park) در کشور مونته‌نگرو به ثبت رسیده است. در گوشه ای از این پارک ملی، منطقه ای کوهستانی با نام سارنی پاسوی (Šareni Pasovi) قرار دارد که از دو قله به ارتفاع های 2393 و 2309 متر تشکیل شده است. هر ساله کوهنوردان و به ویژه صخره نوردان بسیاری برای به چالش کشیدن توانایی خود، این ناحیه را انتخاب می کنند.

پارک ملی دورمیتر کشور مونته‌نگرو

11- بارانی و خشک

منظره ای چشم نواز از بلندی های ایسلند (Icelandic Highlands). این ناحیه در ارتفاعی حدود 400 تا 500 متر از سطح دریا قرار گرفته و بیشتر، در بخش داخلی ایسلند جای دارد. شاید برای تان جالب باشد که با وجود بارش های بسیار در این ناحیه، باز هم با منطقه ای سرد و خشک مواجه هستیم و رویش چندانی در این حوالی به چشم نمی خورد چرا که حاصل بارندگی ها به سرعت در زمین نفوذ می کند و آب چندانی برای رشد گیاهان باقی نمی ماند. فقط در کنار رودخانه های یخ زده، نمایی سرسبز و زیبا چشم نوازی می کند.

بلندی‌های ایسلند

12- سفری که عکاس را پشیمان کرد

عکاس، این تصویر را در پارک ملی دریاچه‌های پلیتویکش (Plitvice Lakes National Park) عکسبرداری کرده است که در بخش مرکزی کشور کرواسی قرار دارد. با وجود آن که، لولوس موفق به ثبت لحظه ای دیدنی در این پارک شده اما از حضورش در اینجا، به شدت پشیمان است چرا که برای مدت 90 دقیقه در صف انتظار مانده و به طور کل، شلوغی پارک او را بسیار ناراحت کرده است.

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویکش کرواسی

13- چهارمین آبشار بلند ایسلند

بنا بر گفته های عکاس این مجموعه تصویری، کشور ایسلند را می توان کشور آبشارها دانست چرا که در هر گوشه آن آبشارهای بسیار زیبایی به چشم می خورد. اگرچه بعضی از آن ها مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند و شناخته شده تر هستند؛ مانند آبشار هایفوس (Háifoss). نمای این آبشار را در تصویر پیش رو می بینید. هایفوس، ادامه رودی به نام فوسا (Fossá) است و ریزشگاهی با ارتفاع 122 متر دارد. 

آبشار هایفوس ایسلند

14- منظره ای که در هیچ مکان دیگری نظیر ندارد

در پیش روی تان، بخشی از رشته کوه دولومیت (Dolomites) را می بینید. دولومیت، قسمتی از کوه های آلپ به شمار می رود اما هیچگاه، منظره پیش رو با دیگر نقاط آلپ اشتباه گرفته نمی شود. اگر کمی در تصاویر آلپ جست و جو کنید به هویت خاص این منطقه پی می برید. شاید همین منحصر به فرد بودن دولومیت باعث شده عکاسان بسیاری از سراسر جهان، توجه ویژه ای به این منطقه نشان دهند.

رشته کوه دولومیت ایتالیا

15- بهشتی گمشده

این تصویر، میان دره ای در یکی از روستاهای آلبانی، به نام ثِث (Theth) به ثبت رسیده است. به گفته عکاس، تنها عده کمی از طبیعت‌گردها و افراد محلی از وجود این منطقه و زیبایی چشم نوازش خبر دارند.

روستای ثث آلبانی

16- بهار به وقت نروژ

لولوس، در میانه ماه ژوئن به مجمع الجزایر سوالبار (Svalbard) در کشور نروژ رسیده بود. در این تاریخ از سال، برف ها در حال آب شدن هستند و همین موضوع، رفت و آمد میان مناطق کوهستانی را کمی دشوار می کند. اسنومبیل یا برف‌رو، خودرویی ست که به کمک لولوس آمد و گشت و گذار در طبیعت شمال نروژ را برای او میسر کرد. بد نیست ذکر کنیم که تصویر مقابل در پارک ملی ساسن-بونسو لند (Sassen–Bünsow Land National Park) به ثبت رسیده است.

مجمع الجزایر سوالبار نروژ

17- گذر از کنار بلندترین کوه آلمان

دریاچه اِیبسی (Eibsee) در دامنه بلندترین کوه کشور آلمان به نام تسوگ اشپیتسه (Zugspitze) جا خوش کرده است. منظره چشم نواز آن را در تصویر پیش روی تان می بینید.

دریاچه ایبسی دامنه کوه تسوگ اشپیتسه آلمان

18- دنیای صورتی

لولوس این تصویر را حین اقامتش در منطقه کوهستانی گارمیش-پارتنکیرشن (Garmisch-Partenkirchen) به ثبت رسانده است؛ این منطقه در جنوب آلمان و در استان بایرن قرار دارد. عکاس، در توصیف منظره مقابل گفته است که برای مدتی گویی تمام آسمان به رنگ آتش در آمده و همه چیز صورتی رنگ بود.

منطقه کوهستانی گارمیش-پارتنکیرشن بایرن آلمان

19- صخره های معلق یونان

منطقه ای صخره ای در مرکز کشور یونان را متئورا (Meteora) می گویند. علاوه بر طبیعت شگفت انگیز، وجود مجموعه کلیسایی بر روی صخره های این ناحیه نیز، بر شهرتش دامن زده است؛ ۶ صومعه بر روی این صخره های ستونی شکل قرار دارند. لولوس، معتقد است باید اینجا را به چشم ببینید تا به درک خوبی از شگفتی آن برسید.

متئورا یونان

20- اسلوونی، کشوری پاکیزه

زمانی که لولوس به کشور اسلوونی رسید متوجه شد که این سرزمین، به طرز قابل توجهی در مقایسه با شبه جزیره بالکان پاکیزه است.

اسلوونی

سخن آخر

گشت و گذاری در قاره اروپا داشتیم و همراه با عکاس خبری، جان لولوس به تماشای مناظر کوهستانی نشستیم. از کوه های آلپ تا جزیره لوفوتن و دریاچه برایس، همه را از نظر گذراندیم و باری دیگر، جلوه های آفرینش را در طبیعت مرور کردیم.

نظر شما درباره این سفر کوهستانی چه بود؟

کدام یک از مناطق اروپایی مقصد مناسبتری برای سفر می دانید؟

جان لولوس نروژ را مقصد محبوبش می داند، آیا با او موافقید؟

نظر و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.