karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ویتنام که روزگاری بخشی از سرزمین هندوچین به شمار می آمد و تا پیش از جنگ جهانی دوم، مستعمره ی فرانسه بود، در خلال جنگ به چنگ ژاپنی ها افتاد. اما با شکست مفتضحانه ی ژاپن، طرفداران کمونیست این کشور، خواستار استقلال شدند؛ حرفی که اصلا به مزاج آمریکایی ها خوش نیامد و باعث شد که سربازان آمریکایی به دستور رئیس جمهور وقتشان، آیزنهاور (Eisenhower) به ویتنام قشون کشی کنند. جنگ داخلی ویتنام بین دو جبهه در جریان بود: از یک سو ویتنام شمالی و جبهه ی ملی آزادیِ بخش ویتنام جنوبی یا ویت کانگ (ویتنام کمونیست) در آرزوی تحقق کمونیست بودند و در طرف دیگر جنگ، ویتنام جنوبی و دولت آمریکا قرار داشتند. با بالا گرفتن شعله های جنگ، فریاد نارضایتی و خشم مردم آمریکا هم بیش از پیش به گوش رسید و در هر فرصتی، نفرت و انزجارشان را نسبت به مداخلات آمریکا ابراز کردند تا جایی که هنوز هم جنگ ویتنام را غیرقانونی می دانند.

در خلال این جنگ 20 ساله که از تاریخ 1955 آتش آن روشن شده بود، تصاویر بسیاری به ثبت رسید که در زمره ی پراهمیت ترین عکس های قرن نوزده قرار دارند. یکی از عکسبرداران شجاع آن دوره، ادی آدامز (Eddie Adams) بود که در آگوست سال 1968، به میان مردم درد کشیده و وحشت زده ی ویتنام سفر کرد. او تصاویر منحصر به فردی را از ویتنامی ها به ثبت رسانید؛ تصاویری که این بار دستان مردمان رنجور و غمزده را به تصویر می کشید، گویی این دست ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. او برخلاف دیگران تلاش کرد تا احساسات مردم را با حالت دستهایشان توصیف کند و در نهایت مجموعه ای خارق العاده با نام "دست های یک ملت" خلق نمود. 

می خواهیم به تلخ ترین روزهای تاریخ ویتنام سفر کنیم. دردها و زجرهای آن دورانشان را در هیچ فیلم و عکسی نمی توان گنجاند اما تلاش می کنیم با نزدیک شدن به دستهایشان، کمی به احساساتشان هم نزدیک شویم. با ما در کارناوال همراه شوید...

ورود به صفحه اختصاصی مطالب جنگ ویتنام

جنگ داخلی ویتنام

1- دست پناهنده ای که از سر استیصال و بیچارگی به روی سیم های خاردار آویزان است

پناهنده ویتنام

2- کودک ویتنامی به دنبال پناهی برای آرامش

جنگ داخلی ویتنام

3- مردمی که جانشان به تفنگ ها گره خورده

در خلال جنگ، دولت ویتنام جنوبی از مردمش تقاضا داشت که استفاده از سلاح گرم را برای دفاع از جان و مالشان آموزش ببینند. در این تصویر دستهای این مردم غیر نظامی را می بینید که برای به چنگ آوردن یک کارابین (نوعی تفنگ سبک) در کشمکش هستند. 

جنگ داخلی ویتنام تفنگ کارابین

4- کشاورز ویتنامی مشغول کاشت برنج در دلتاهای حاصلخیز سرزمینش

دلتا ویتنام خلال جنگ داخلی ویتنام

5- دستان اسیر ویتنامی در گرو سرباز آمریکایی

اسیر ویتنامی جنگ داخلی ویتنام

6- آنقدر در کشتن عجله دارد که ضامن تفنگش را آزاد نکرده، می خواهد ماشه را بکشد!

جنگ داخلی ویتنام

7- دستان راهب بودایی، شُکر را به جای می آورند

راهب بودایی جنگ داخلی ویتنام

8- دستی که مال من نیست!

داستان دست مصنوعی این پسرک سیزده ساله از آن جایی شروع شد که پایش لغزید و به دام یک تله ی پنهان افتاد. 

جنگ داخلی ویتنام

9- سقفی که سه بار فرو ریخت

دست بانوی ویتنامی در تلاش است تا برای بار سوم خانه اش را در شهر هوشی مین (Ho Chi Minh) از نو بسازد؛ خانه ای که بارها طعمه ی خمپاره های جنگ شده است. شاید دانستنش برایتان جالب باشد که شهر هوشی مین، بزرگترین شهر ویتنام به شمار می آید و پیش از صلح ویتنامی ها سایگون نام داشت اما پس از جنگ نامش را تغییر دادند. 

شهر هوشی مین جنگ داخلی ویتنام

10- زمانی که ضامن این نارنجک آزاد شود، آرزوهای عده ای زیر آوار خواهد رفت

نارنجک جنگ داخلی ویتنام

11- برنج، ناجی جان گرسنگان 

همواره در خلال جنگ، قحطی و نبود غذای کافی از مهم ترین مسائل به شمار می آید و همین مسئله باعث شده تا اِدی آدامز (عکاس تصاویر) کشت و برداشت برنج را به عنوان سوژه های عکسبرداریش انتخاب کند. 

برداشت برنج جنگ داخلی ویتنام

12- دست هایی در طلب یاری

زشتی های جنگ با به ثبت رسانیدن این تصاویر بیش از پیش نمایان می شود. دکتر نظامی برای بررسی سلامت مردم به شهر هوئه (Hue) آمده و اینگونه با جمعیت بی خانمان و بیمار این شهر مواجه می شود که تنها تقاضایشان گرفتن دارو است.

شهر هوئه ویتنام

Eddie Adams

13- پایان جنگ برای سرباز ویت کانگ

سرباز ویت کانگ جنگ داخلی ویتنام

14- ویرانه های جنگ بر سرمان آوار شد!

ناحیه ی کلون (Cholon) در شهر هوشی مین کنونی (سایگون سابق) به زیر توپ و تفنگ و حمله های ویت کانگ ها تبدیل به خرابه شده است. 

ناحیه ی کلون شهر هوشی مین جنگ داخلی ویتنام

15- دستکش های سفید اما آلوده به خون 

سربازان ویتنامی جنگ داخلی ویتنام

16- در خیالش جنگ را دود می کند...

یکی از اعضای ویت کانگ که در حین مبارزات خیابانی به بند سربازان دولتی گرفتار شده، در خلال بازجوییش سیگاری دود می کند.

ویت کانگ جنگ داخلی ویتنام

17- خاموشی پیش از مرگ 

در تصویر، سربازی از ویتنام شمالی را می بینید که به جراحت های شدیدی دچار شده و در مناطق آزاد شده از چنگِ سربازان ویتنام جنوبی در کنار رودخانه ی هوا وییِت (Cua Viet) استراحت می کند.

سرباز ویتنام شمالی جنگ داخلی ویتنام

18- در طلب آرامش...

بانوان ویتنامی برای روح از دست رفتگانشان دعا می کنند و در مقابل مجسمه ی بودا عود می سوزانند. 

بودایی ها جنگ داخلی ویتنام

19- زمینی شدنت مبارک!

کودکی که در بحبوحه ی جنگ پا به دنیا گذاشت.

تولد کودک جنگ داخلی ویتنام

20- دست های خسته و زخم خورده

سربازی از گردان های ویتنام جنوبی در انتظار رسیدن نیروهای کمکی است و دستش را تیمار می کند. 

سرباز ویتنام جنوبی جنگ داخلی

سخن آخر

تصاویر تلخی را از جنگ داخلی ویتنام مشاهده کردیم اما این اول راهمان به آن روزهای ویتنام است. در مجموعه های بعدی جنگ ویتنام، به تماشای لحظاتی بعضا تلخ تر می نشینیم. امروز نگاهمان را به دستهای ملتمسشان دوختیم و از صورتهایشان روی گرداندیم اما در مجموعه های بعدی، درد جنگ را در چشمانشان می جوییم. 

دیدگاهتان درباره ی جنگ داخلی ویتنام چیست؟

نظرتان درباره ی این عکس ها چه بود؟

احساستان را هنگام تماشای این تصاویر با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمود یونسی

مقوله ی زشت و نا زیبایی ست جنگ.تجاوز .حمله و.....اما وقتی پای خاک و سرزمین و وطن در میان باشد چاره ایی جز  دفاع و....... ندارید.
گواه تاریخ ملت ما را  ملتی آرام و اصلاح طلب معرفی کرده.
ممنون از گذاشتن این عکس ها ......
تلخ ولی واقعی و پند اموز

انتشار:04 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شیلونه

کاش ما در اون زمان بودیم وبه انها بخشش می کردیم

انتشار:04 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.