karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اقلیم چهار فصل ایران عزیزمان، باعث شده تا نعمات خدادادی به رنگ ها و شکل های مختلف در جای جای آن دیده شوند و رنگی تازه به این دیار ببخشند. میوه ها یکی از نعمت های رنگارنگ ایران زمین هستند که به هنگام رویش بر روی درختان، لباسی تازه را بر تن طبیعت می کنند و شادمانی را به قلب کشاورزان و باغداران هدیه می نمایند. 

زغال اخته، یکی از برکات خوشمزه ی این سرزمین است که حتی شنیدن نامش باعث می شود تا طعم ترش و ملس آن در دهان حس شود. در کشورمان جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه ی الموت، کوهین قزوین و جنگل های بین مازنداران و گیلان میزبان این میوه ی خوشمزه هستند و با آغوش باز و طعمی به یادماندنی از میهمان خود پذیرایی می کنند. با از راه رسیدن فصل جمع آوری زغال اخته، شور و شوق زیادی در میان کشاورزان به راه می افتد؛ آنان که شب و روزشان را چشم به راه رسیدن این برکات خوش رنگ و لعاب بوده اند، حالا می توانند شاهد به بار نشستن زحمات و تلاش های خود باشند و دسترنج خود را برداشت کنند. آنها در زمستان به تماشای شکوفه های زرد و خوشه ای درختانشان نشسته و آغازین روزهای پاییزی صبر پیشه کرده و ساعاتی از روزشان را برای رسیدن به محصول صرف نموده اند تا امروز شادمانه لبخند بزنند و زغال اخته ها را دانه به دانه بچینند.

شاید هنگامی که از فواید بی شمار زغال اخته آگاه شوید، علاقه‌تان به این میوه ی خوش رنگ دو چندان شود. این میوه مانند همه ی میوه های قرمز رنگ از جمله گوجه و گیلاس، دارای ماده ای به نام آنتی اکسیدان است که می تواند از بیماری هایی چون بیماری قلبی، سرطان، دیابت، آب مروارید، آرتروز و آرتریت جلوگیری کند. 

امروز راهی منطقه ی ارسباران می شویم و به شهرستان کلیبر در آذربایجان شرقی سر می زنیم که به سبب برخورداری از محیط کوهستانی و آب و هوای ویژه، بهترین شرایط را برای کشت زغال اخته دارند و با تلاش و پشتکار، این میوه را به سمبل اقتصادیشان تبدیل کرده اند. هرساله در فصل جمع آوری این میوه سرخ، جشنی با شکوه برگزار می شود و باغات زغال اخته میزبان گردشگران می گردند.

تصاویری که در ادامه می بینید را پرویز گلی زاده به ثبت رسانده و در خبرگزاری میزان با دیگران به اشتراک گذاشته است.

در کارناوال همراهمان شوید تا به تماشای تصاویری از برداشت زغال اخته توسط مردمان کوشای شهرستان کلیبر بنشینیم...

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای سفر به آذربایجان شرقی

برداشت زغال اخته

1- شکفتن غنچه ها

موسم سرما به پایان می رسد و خورشید با انوارش، درختان را نوازش می کند و سرما را در جان یخ زده‌شان فرو می نشاند. شکوفه های درخت زغال اخته شکفته شده اند و با روی زردشان بهار را مزین می کنند. این شکوفه ها در میانه ی فصل گرم تابستان به میوه های خوشرنگ و لعاب زغال اخته تبدیل خواهند شد. 

شکوفه درخت زغال اخته

2- آغاز فصل برداشت 

تابستان رو به پایان است؛ قشون پاییزی راهش را به کشورمان کج کرده و زمان آن رسیده تا باغبانان ثمره ی یک سال زحمت و تلاششان را از روی درخت ها بچینند. 

درخت زغال اخته

3- همه اعضای خانواده در کنار هم

تمامی اعضای خانواده به کمک صاحب باغ می آیند و در جشن برداشت با او شریک می شوند. جوانان که از قدرت بیشتری برخوردارند، بخش دشوارتر کار مانند حمل و نقل کیسه های سنگین زغال اخته را به عهده می گیرند. حال آن که ریش سفیدهای خانواده هم جوانان را تنها نمی گذارند و در حد توانشان کمک می کنند. 

برداشت زغال اخته شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

برداشت زغال اخته شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

برداشت زغال اخته شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

4- ابداع روشی نوین 

مادربزرگ خانواده روش جالبی برای جمع کردن زغال اخته ها پیدا کرده است، او پارچه ای را مانند دو جیب بزرگ دوخته و به روی شانه اش آویزان کرده و به این شکل از خم و راست شدن های پی در پی برای ریختن زغال اخته ها درون سطل ها اجتناب می کند. 

جمع آوری زغال شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

5- خواب نیم روزی

پس از کار و تلاش بی وقفه، یک چرت نیم روزی می تواند انرژی دوباره ای به کوچکترین عضو خانواده بدهد. او خرسند از حجم محصول امسال، در کنار خرمن زغال اخته ها خوابیده است.

برداشت زغال اخته شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

6- وقتی همه دست به کار می شوند...

اعضای خانواده گرد هم نشسته‌اند تا زغال اخته‌های نرسیده یا خراب را از بار جدا کنند، اینگونه زحمت حمل و نقل محصول کمتری را بر دوش خواهند کشید.

برداشت زغال اخته شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

7- و او خسته از کار روزانه، راه خانه در پیش می گیرد

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

8- چای با طعم لبخند

این خانواده‌ی تُرک تبار نه تنها زحمت و تلاششان را با یکدیگر تقسیم می‌کنند بلکه اوقات فراغت را نیز در کنار هم می‌گذرانند. 

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

9- کار به چیدن محصول ختم نمی شود

حالا که بار زغال اخته سالم و پربار به مقصدش رسیده، مادربزرگ با کوبیدن سنگ روی آن‌ها، دانه هایشان را خارج می کند؛ روشی سنتی و کاربردی برای جدا کردن هسته زغال اخته. جالب است بدانید که حتی هسته ی زغال اخته هم خواص درمانی مخصوص به خود را دارد و برای درمان بی خوابی و استرس پیشنهاد می شود.

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

10- تنقلاتی به نام زغال اخته

بخشی از محصول پاییزی را فرآوری نشده در کنار جاده و در بازارهای هفتگی می فروشند چرا که این زغال اخته های تازه همیشه طرفداران و مشتری های خودشان را دارند.

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

11- و سرنوشت برخی، خشک شدن است

زغال اخته ها را به روی فرش‌های گسترده در زیر آفتاب قرار می دهند، تا به صورت طبیعی خشک شده و به عنوان تنقلات به مجلس ایرانیان صفای دو چندان دهد.

زغال اخته خشک شده شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

12- فرآورده های دلچسب زغال اخته

 بخشی از محصول امسال شهرستان کلیبر در دیگ های غول پیکر جوشانده می شود تا از عصاره ی زغال اخته ها شربت، مارمالاد و مرباهای خوش طعم درست کنند. 

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

13- لواشک زغال اخته

زغال اخته هایی که در دیگ جوشانده بودند را حالا مانند رخت به روی بندهای لباس پهن می کنند تا مشتری ها و حتی اعضای خانواده را با طعم ترش و ملسشان خرسند و راضی نگه دارند. 

لواشک زغال اخته شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی

سخن آخر

سفرمان در شهرستان کلیبر به انتها رسید، از تماشای رنگ سرخ زغال اخته ها لذت بردیم.

نظر شما درباره ی این مطلب چیست؟ آیا از خواص این میوه ی لذیذ و کوچک اطلاع داشتید؟ دوست دارید در سفرهای تصویری بعدیمان به برداشت کدام محصول بپردازیم؟ دیدگاه هایتان را با ما در میان بگذارید.

 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام خیلی عالی ممنون

انتشار:15 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

قشنگ تر از این عکسا داریم ماااا

انتشار:28 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بسیار عالی و زیبا بود

انتشار:04 شهریور 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.