karnaval.ir

بیتا عزیزی

انتشار

28 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اواسط اسفندماه که از راه می رسد، تکاپوی مردم ایران دو برابر و زندگی کمی از حالت روزمره خارج می شود و رنگی متفاوت به خود می گیرد. هیجان مردم و رفت و آمدهای بیشمار و گاهی هم بی دلیل در ترافیک های سنگین شهرهای بزرگ، به ویژه تهران گاهی این روزها را سخت و طاقت فرسا می کند و آرزوی مکانی سبز و آرام ذهنمان را پر می کند. به ویژه حال و هوای روزهای قبل از سال نو و فرا رسیدن بهار که گویی طبیعت همه ما را به سمت خود فرا می خواند. اما آنچه برای ما شهرنشینان آرزو است، در واقع زندگی عادی و روزمره بسیاری از هموطنانمان است. 

آن هایی که در نهایت آرامش و صبوری ذره ذره دَر می گشایند و بهار را به خانه هایشان دعوت می کنند و البته آئین و مراسم را تمام و کمال به جا می آورند و هرگز چیزی را از قلم نمی اندازند. مردمان روستایی، با اصالت بیشتری بر آداب پایبند می مانند و تمامی رفتار را به نسل های بعدشان منتقل می کنند. 
یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین روستاهای ایران، پالنگان است؛ روستایی پلکانی در استان کردستان با مردمانی دلاور از قبیله کردهای ایران. این روستای دیدنی و منحصر به فرد را پیش از این به صورت کامل در کارناوال معرفی کرده بودیم، جهت یادآوری مطالعه مطلب زیر را بار دیگر به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم:

روستای پالنگان | ماسوله ای بر قامت کوه های کردستان

هدف از سفر مجدد ما به این روستای زیبا، فرا رسیدن روزهای پیش از سال نو و برپایی مراسمی دیرینه و با اصالت است که به مناسبت نوروز برگزار می گردد و رنگ و بویی متفاوت به پالنگان می دهد. روزهایی پر شور و هیجان که از کودک تا کهنسال لباس های سنتی و رنگین به تن می کنند و با رقص و پایکوبی سر رسیدن بهار و تولد زمین را جشن می گیرند. از آداب پابرجای این مراسم برافراشتن آتش و چرخاندن مشعل است. در روز برگزاری جشن، زنان و مردان جوان پالنگانی در حالی که خود را آراسته اند و لباس هایی نو و سنتی به تن دارند مشعل هایی شعله ور به دست می گیرند و در صفوف منظم راه کوه های پشت روستا را در پیش می گیرند و بالا می روند، مشعل می چرخانند و به استقبال سال جدید می روند و خدا را برای رونقی دوباره به زمین و البته کسب و کارشان شکر می گویند. صدای دل انگیز موسیقی اصیل کردی هم در تمام مدت در روستا طنین انداز است. مردم در تمام مدت جشن که یک روز به طول می انجامد یا در حال جشن و پایکوبی هستند و در حال برگزاری بخشی از مراسم، یا در پشت بام خانه ها که البته حیاط خانه ی دیگر محسوب می شود به نظاره نشسته اند. این جشن هر ساله در اوایل اسفند ماه برگزار می شود و البته ممکن است بنا به دلایل مختلف از جمله فوت یکی از اهالی روستا تاریخ آن تغییر کند و در زمانی نزدیک تر به فروردین برپا شود.

در ادامه شما را همراه می کنیم با تصاویری از جشن استقبال از نوروز 96 در این بهشت نام آشنای ایرانی که به تازگی به دلیل ثبت ملی آن مورد استقبال بیشتر گردگشران داخلی و خارجی قرار گرفته است و مردم زیادی در مراسم با شکوه نوروزانه این روستا شرکت می کنند.

کارناوال شما را در لحظه های شاد پالنگانی ها شریک می کند.

مراسم نوروز در روستای پالنگان
photo by Mehdi Amirian
مراسم نوروز در روستای پالنگان

1- جوانان با مشعل های افروخته در دامنه کوه ها پیش می روند

مراسم نوروز در روستای پالنگان

2- آتش می افروزند به امید روشنی و به پاس پاکی

مراسم نوروز در روستای پالنگان

3- دختران و پسران کرد با لباس های رنگین و آتش های افروخته

مراسم نوروز در روستای پالنگان

4- زمین در زیر قدم های شیر زنان و غیور مردان پالنگانی

مراسم نوروز در روستای پالنگان

5- به پیش می روند، استوار و راسخ و دل به آتش سپرده

مراسم نوروز در روستای پالنگان

6- رقص و پایکوبی یکپارچه، رسم دیرین کردها

مراسم نوروز در روستای پالنگان

7- همه با لباس های محلی زیبا و رنگی به استقبال سال نو می روند

مراسم نوروز در روستای پالنگان

8- رقص زیبای دخترکان کرد در دامن طبیعت بکر پالنگان

مراسم نوروز در روستای پالنگان

9- صفوفی از زنان و مردان آتش به دست با ظاهری آراسته

مراسم نوروز در روستای پالنگان

10- دخترهای بنفش پوش پالنگانی در حال سلفی گرفتن در زیر نور آفتاب

مراسم نوروز در روستای پالنگان
photo by Payam Ezatpoor

سخن آخر

نا به ال به این روستای زیبا سری زده اید؟

از مراسم نوروزی روستای پالنگان چیزی شنیده بودید؟

نظر شما درباره زیبایی های تمام نشدنی این روستا چیست؟

اگر از تماشای آلبوم تصاویر این مطلب لذت بردید نظرتان را با ما در یان گذارید تا باز هم با مطالبی مشابه به سراغتان بیاییم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

sara

سلام و تاریخ دقیق انجام این مراسم و میشه بگین؟

سلام هموطنن عزیز چهارشنبه آخر ساله معروف به آگر نوروزی

25 اسفند 1402

انتشار:05 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

لطیف امیربیگی

واقعا عالی .اصل فرهنگ ایرانی را به نمایش میگذارند

انتشار:01 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.