karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از زمان های بسیار دور، آدمی در تلاش بود که محدوده زندگی خویش را بشناسد و برای استفاده و کارکردهای بعدی مسیر آن را ثبت کند تا از خاطر نرود. طبق یافته های باستان شناسان، قدیمی ترین نقشه دنیا مربوط به 14 هزار سال پیش است که انسان های نخستین نقوشی را بر روی تخته سنگی کشیده بودند. زمین چرخید و چرخید و آدمی در به ثبت رساندن جزئیات و نقشه نگاری به پیشرفت های فوق العاده ای دست یافت. امروز همراه کارناوال باشید تا یکی از قدیمی ترین و بی نظیرترین نقشه های تاریخ جهان آشنا شوید.

نقشه پیری رئیس یکی از قدیمی ترین و معتبرترین نقشه های دنیاست که جزئیات منحصر به فردی دارد و نقشه آمریکا را نیز نشان می دهد. البته بخش جالب توجه نقشه پیری رئیس به همین جا محدود نمی شود و وقتی آن را بررسی کنیم، خواهیم فهمید که بخش هایی چون سواحل غربی اروپا مانند جزایر قناری، شمال آفریقا و سواحل برزیل را نیز با دقت بسیاری به ثبت رسانده و حتی دره ها، رودها و خلیج های ساحل قطب جنوب در آن نشان داده شده اند. دقت نقشه پیری رئیس به گونه ای است که این جزئیات در نقشه نگاری دنیا تا قرن شانزدهم سابقه نداشته و در نوع خود بی نظیر محسوب می شوند. این نقشه ارزشمند متعلق به محیی‌الدین پیری، دریاسالار معروف ترکیه و امپراتور عثمانی است که به پیری رئیس معروف بود و قدمتش به سال 919 قمری و قرن شانزدهم میلادی بر می گردد.

پیری رئیس برای تهیه نقشه منحصر به فرد خود از منابع مختلفی استفاده کرده بود که از آن جمله بیش از 10 نقشه عربی و 4 نقشه هندی از پرتقال بودند. گفته می شود پیری رئیس برای بخش آمریکای نقشه‌ی خود از نقشه کریستف کلمب استفاده کرده است. 

جالب است بدانید که نقشه پیری رئیس بر روی پوست آهو کشیده شده و متأسفانه امروزه تنها یک سوم از نقشه اصلی آن باقی مانده است. داستان کشف این ارزشمند نیز جالب توجه است. در سال 1929 میلادی بود که باستان شناسی آلمانی به نام گوستاو آدولف دایسمن از سوی وزارت آموزش ترکیه مأمور شد تا بخش های غیر اسلامی کتابخانه قصر توپکاپی را مورد بررسی قرار دهد. دایسمن در طی همین جستوجوها به نقشه پیری رئیس برخورد و متوجه شد که به کشفی تاریخی و بسیار ازشمند برخورده است.

امروزه نقشه ارزشمند پیری رئیس در کاخ موزه توپکاپی استانبول نگهداری می شود.

دوره تاریخی: اسلامی

قدمت: سال 919 قمری، سال 1513 میلادی

مشخصات: ارتفاع: 2 متر؛ جنس: پشم

محل نگهداری: کاخ موزه توپکاپی، استانبول


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

میکروسکوپ لویی پاستور

دستکش های محمد علی کلی، بوکسور افسانه ای

الماس کوه نور

عبای مقدس حضرت محمد (ص) | خرقه سعادت

تاج محبوب فرح پهلوی

تار موی پیامبر اکرم (ص) | موی سعادت

کره جواهر نشان

قرآن تاریخی | با دستخطی منسوب به امام حسین (ع)

جعبه آرایش سه هزار ساله

مغز انیشتین | یادگاری از نابغه فیزیک!

در زیر بخش هایی از نقشه پیری رئیس را می بینید:

نقشه پیری رئیس
نقشه پیری رئیس
نقشه پیری رئیس

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سالار

پس ایرانی نبوده من فکر کردم شاید هخامنشی باشه

انتشار:21 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.