karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید جالب باشد بدانید که تاریخچه اسکناس ها به قرن هفتم میلادی و سرزمین پهناور چین باز می گردد. در این زمان تنها چینی ها بودند که از اسکناس استفاده می کردند و نمونه اش را در هیچ جای دیگری نمی توانستید ببینید. سال ها گذشت و اسکناس های چینی به شکل امروزی تر خود نزدیک شدند و پس از کمی استفاده از آن ها در سراسر امپراتوری مغول در قرن یازدهم میلادی رواج یافت. در قرن سیزدهم بود که جهانگردان اروپایی چون مارکوپولو مفهوم اسکناس را با خود به کشورهای خود سوغاتی بردند و در نهایت ناپلئون در ابتدای قرن هجدهم نخستین اسکناس های کاغذی فرانسوی را ایجاد کرد. 
اما تاریخچه اسکناس در ایران به گونه ای دیگر رقم خورد، در قرن سیزدهم میلادی بود که حکومت ایلخانی نگران از خالی شدن خزانه و مشکلاتی چون کسری بودجه، به مردم دستور داد بیایند زر و سیم خود را تحویل بگیرند و در ازای آن پول کاغذی دریافت کنند. باید گفت ایده پول کاغذی را عزالدین مظفر از نزدیکان صدراعظم و با الهام از اسکناس کاغذی چینی ارائه کرده بود. البته استفاده از پول کاغذی در آن زمان ادامه پیدا نکرد و با وقفه ای طولانی مدت این اتفاق دوباره در اوایل قرن سیزدهم خورشیدی و دوره قاجار تکرار شد. اسکناس های این زمان در بانک شاهنشاهی و در شهر لندن چاپ می شدند. 
در پیش یکی از همین اسکناس های اولیه و قاجاری را می بینید که بر روی آن تصویر ناصرالدین شاه به چشم می خورد. این اسکناس یک تومانی در قسمت پس زمینه خود طرحی از شیر و خورشید دارد و به امضای مدیر کل و دفتردار بانک شاهنشاهی ایران رسیده است. اگر خوب به این اسکناس یک تومانی دقت کنید، خواهید که در زیر آن جمله «Payable At Yezd Only» به چشم می خورد. این بدان معناست که تنها در یزد می شد از این اسکناس استفاده کرد و فرد مالک آن با مراجعه به بانک های شهر ذکر شده، می توانست در ازای اسکناس، سکه طلا و نقره دریافت کند. 
امروزه این اسکناس تاریخی در گنجینه اسکناس واقع در حرم امام رضا (ع) نگهداری می شود و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۸ می توانید به بازدید آن بروید.
برای آشنایی و اطلاعات بیش تر از موزه آستان قدس و دیگر امکانات حرم مطهر امام رضا (ع) بخوانید:
 دوره تاریخی: قاجار
محل نگهداری: گنجینه اسکناس، موزه مرکزی آستان قدس، حرم مطهر امام رضا (ع)، مشهد
ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه: از ساعت ۸ تا ۱۸، جمعه ها: از ساعت ۸ تا ۱۳

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان
می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:
تلفن الکساندر گراهام بل
باتری اشکانی | قدیمی ترین باتری جهان
شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد
تاج محبوب فرح پهلوی
قطعاتی از مغز انیشتین | یادگاری از نابغه فیزیک!
تار موی پیامبر اکرم (ص) | موی سعادت
اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته
کمربند زمردنشان ناصرالدین شاه
قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد
لباس عروسی ملکه ویکتوریا 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.