نقد و بررسی کارناوال

مشخصات کلی

نقشه و مسیریابی

کاربران

نگاه سریع

ساعت دسترسی:
امروز سه‌شنبه 08:00 صبح تا 19:30
مدت زمان پیشنهادی:
1 تا 2 ساعت
آدرس:
استان فارس، شهر شیراز، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز

پارکینگ

ندارد

بهترین فصل سفر

بهار

آنتن موبایل

دارد

راهنما

دارد

ایستگاه مترو

1.2 کیلومتر - نمازی

پمپ بنزین

2.5 کیلومتر

امتیاز نقد و بررسی کارناوال

4.9

امتیاز نقد و بررسی کاربران

5
1 نظر

نقد و بررسی تخصصی کارناوال

بهاره فلاح

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 بهمن 1397

به روز رسانی

22 اردیبهشت 1398

معرفی /

صحبت از باغ ارم شیراز که به میان می آید، بوی بهارنارنج به مشام می رسد و حال خوش باغ ایرانی حس می شود. یکی از خاطره های سفر به شیراز همین گشت و گذار در باغ هاست. دیدن تعدادی عکس از باغ ارم هم کافیست تا وسوسه بازدید از این اثر به جان تان بیفتد و راهی شیراز شوید. کارناوال هم می خواهد به سوی این جاذبه برود، مروری بر تاریخچه باغ ارم داشته باشد و از معماری این اثر جهانی ایران برای تان بگوید. همراه ما باشید تا یکی دیگر از جاذبه های مشهور ایران را بشناسید.

Photo by : Behnam Ershadi

چرا باغ ارم؟


  • باغ ارم یکی از 9 باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 
  • این باغ با فضای بسیار زیبا و دلنواز و امکاناتی مناسب، لحظاتی خوش را برای تان به ارمغان می آورد.
  • با سفر به شیراز، در کنار بازدید از این باغ می توانید از دیگر جاذبه های این شهر نیز لذت ببرید.
  • در این باغ فرصت پوشیدن لباس های سنتی و ثبت عکس یادگاری با آنها را دارید.
Photo by : Mohammadjavad Dehghanpoor

آشنایی با باغ ارم | جلوه دلبرانه شیراز

در گوشه ای از شمال غربی شهر شیراز، باغ زیبایی خودنمایی می کند که در گذر سال ها، سرد و گرم روزگار را چشیده و پابرجا مانده است تا امروز بینندگانش را مسحور زیبایی های خود کند و به لحظات شان رنگی تازه ببخشد. نامش باغ ارم است که در فاصله کمی از کوه های شمالی شیراز (باباکوهی) قرار گرفته و در سمت جنوب آن رودخانه خشک شیراز دیده می شود که از شرق به غرب امتداد دارد.

این باغ یکی از زیباترین باغ های استان فارس و حتی کل کشور است که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود می کشاند و با داشتن درختان سر به فلک کشیده و گل های رز دلبری می کند و هر چشمی را به خود خیره می سازد.

Photo by : Saeed Nazari
Photo by : Omid Jafarnejad

خوشگذرانی در باغ ارم

دیدن یک مکان تاریخی و بازدید از یکی از آثار جهانی ایران تنها یکی از دلایلی است که می تواند شما را راهی باغ ارم کند. در این باغ امکانات و فرصت هایی وجود دارند که لذت سفر شما را چندین برابر می کنند:

قدم زدن در فضایی بهشتی: باغ ارم تلفیقی کم نظیر از تاریخ و طبیعت را پیش روی تان قرار می دهد؛ تلفیقی که باعث ایجاد فضایی بهشت‌گونه شده و هر کسی را عاشق خود می کند. با قدم زدن در این باغ، هر لحظه، جلوه ای خاص را خواهید دید که شما را به سوی خود می کشاند و غرق در لذت می کند. پس به بازدید کوتاه از ساختمان این باغ اکتفا نکنید و تا آنجا که می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید.

پوشیدن لباس های سنتی: این باغ با فضای تاریخی خود، کاری می کند که هوس سفر به گذشته و همرنگ شدن با مردمان آن زمان به سرتان بزند و دل تان بخواهد غرق در فرهنگ زیبای این دیار شوید. در این باغ شما می توانید با پرداخت هزینه ای جداگانه، پوشیدن لباس های سنتی و قدیمی را نیز تجربه کنید و تصاویری به یادماندنی را به ثبت برسانید.

فروشگاه محصولات فرهنگی: در باغ ارم غرفه ای برای فروش محصولات مختلف از جمله محصولات فرهنگی، صنایع دستی و سوغات و ... وجود دارد که می تواند تجربه ای تازه از خرید را برای تان رقم بزند.

تجربیات خوشمزه: اگر ساعات گشت و گذارتان در باغ طولانی شد می توانید به سراغ خوشمزه هایی که در این مکان عرضه می شوند هم بروید. به طور حتم در این فضای زیبا، فالوده شیرازی بیش از هر چیزی می چسبد! تصورش را بکنید که در فضایی کاملا سنتی و ایرانی، یکی از خوشمزه های دیار شیراز را نیز نوش جان فرمایید و طعم شیرینی به لحظه های خود بدهید...

Mohammadhadi Khosravi
Mohammadhadi Khosravi
Reza Ghaderi

تاریخچه باغ ارم | گذر از دالان تاریخ

با وجود مطالعات و بررسی های فراوان، هنوز هم از تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، اطلاعاتی در دست نیست؛ اما وجود نام این باغ در سفرنامه های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری حکایت از وجود آن در زمان های مذکور دارد. نشانه های دیگری نیز وجود این باغ را در دوره سلجوقیان و در تمام دوره آل اینجو (1) و آل مظفر (2) و گورکانیان (3) تایید می کنند؛ با توجه به حاکم بودن سیستم فئودالی (4) بر جامعه آن زمان، به احتمال زیاد، صاحبان و بانیان ایجاد این باغ ارزشمند، حاکمان وقت بوده اند. در این میان این احتمال مطرح است که اتابک قراچه که از طرف سنجر سلجوقی، حکومت فارس را بر عهده داشته، دستور احداث این باغ را داده است.

بعد از اتابک تا به قدرت رسیدن شاه شیخ ابواسحاق اینجو (5) که احتمالا باغ را در اختیار داشته، اطلاعاتی از نحوه مالکیت این باغ در دست نیست. این شاه در سال 720 شمسی بر تخت نشست و  در سال 734 شمسی کشته شد.

احتمالا، آل مظفر پس از انقراض سلسله آل اینجو مالکیت باغ را در دست گرفته و برخی شواهد نشان می دهند در عهد شاه منصور، آخرین پادشاه این خاندان که به دست گورکانیان به قتل رسید، باغ در نهایت شکوه و زیبایی بوده است.

آن گونه که از نوشته های جهانگردان بر می آید، این باغ از زمان صفویه به بعد آباد و باشکوه بوده و منابع تاریخی از سازندگی و بهسازی آن در زمان زندیه و توسط کریم‌خان زند سخن می گویند. 

از اواخر دوره زندیه به مدت بیش از هفتاد و پنج سال باغ ارم در تصاحب سران ایل قشقایی قرار داشت. خاندانی به نام جانی خانِ قشقایی از دوره فتحعلی شاه قاجار با سمت ایلخانی و ایل بیگی بر ایل قشقایی فرمانروایی می‌کردند و ارم را به عنوان مقر فرمانروایی خود در شهر شیراز برگزیده بودند. جانی خان، نخستین ایلخان این خاندان، و پسرش محمد قلی خان، عمارتی را در این باغ بنا نهادند و در نهایت شکوه ساخت آن را به پایان رساندند. در اوایل دوره قاجاریه، مالکین سابق باغ ارم که بعضی از سران ایل قشقایی بودند در گوشه‌ای از این باغ به خاک سپرده شدند اما تا به امروز اثری از قبور آنها به دست نیامده است.

شواهد نشان می دهند که ساختمان عمارت این باغ تا دوره ناصرالدین شاه قاجار پابرجا بوده اما حاج نصیرالملک شیرازی باغ را از خاندان ایلخانی خریداری کرده و احتمالا با حفظ اساس ساختمان، عمارت فعلی موجود در باغ را بنا نهاده است. پس از درگذشت وی در حدود سال 1272 هجری شمسی، تزئینات بنا و بعضی قسمت های نیمه کاره توسط ابوالقاسم خان نصیرالملک، داماد و خواهرزاده او، تکمیل می شود.

توصیف باغ ارم در زمان ابوالقاسم خان نصیرالملک

فرصت‌الدوله شیرازی در آن زمان چنین توصیفی را از باغ ارائه می دهد:

... بستانی است بی مثال و گلشنی است بهشت تمثال ...، سروهایش سر به افلاک کشیده، عماراتی دارد شاهانه مشتمل بر تالاری که به واسطه دو ستون قوی پیکر برپاست و ارسی‌ها، گوشواره‌ها و اتاق ها و رواق های دیگر را از فوقانی و تحتانی داراست. آبشارهای متعدده از هر جانب آن روان است و سبزه‌های اطراف جویش چون خط بر گرد عارض نوش لبان. بنای اول آن را محمد قلی خان ایلخانی نهاده سپس مرحوم حاجی نصیرالملک خریده و حکم به بنیاد عمارات مذکور داده. حاجی محمد حسن معمار... آن بنا را برآورده باغی دیگر برآن افزوده‌اند. آن نیز هوایش معطر است...، خلوتی دیگر دارد که نارنجستانش نام نهاده‌اند. باربند و کوشکی هم برای آن قرار داده‌اند.

دونالد ویلبر، پژوهشگر تاریخ معماری ایرانی و اسلامی، نیز درباره باغ ارم چنین نوشته است:

... برای مدت لااقل 75 سال این عمارت در تصاحب خان‌ها و یا سران قبیله قشقایی بود. همین ساختمان هسته مرکزی باغ به شمار می‌رود. در این موقع دیواری در وسط باغ احداث کردند و بدین ترتیب باغ به دو قسمت تقسیم گردید. باغ ارم محبوبیت فراوان خود را مدیون درختان مرکبات و خیابان طویلی است که در دو طرف آن سروهای باشکوه غرس گردیده و ساختمان جالب توجهی که شاهد مهمان ‌نوازی بی دریغ ایل قشقایی بوده است. هرچند سال یک بار مقداری از درختان مرکبات بر اثر سرمای سخت از بین می‌روند درحالی که سروها در عرض پنجاه سال اخیر همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌اند ...

وی در جایی دیگر می گوید:

هرچند سال یک بار مقداری از درختان مرکبات بر اثر سرمای سخت از بین می‌روند درحالی که سروها در عرض پنجاه سال اخیر همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌اند ...

در تهیه طرح باغ، محور طولانی آن مشخص گردیده است. کوشک اصلی، هسته مرکزی این باغ و جالب‌توجه ‌ترین جنبه آن را تشکیل می‌دهد. اطاق های طبقه زیرین تقریبا زیرزمین است و تالار مرکزی آن را برای استراحت در روزهای گرم تابستان در نظر گرفته‌اند. نهر آب مستقیما از این تالار می ‌گذرد و در سر راه خود قبل از اینکه به حوض بزرگی فرو ریزد استخر را پر می‌کند. دیوارها و کف این تالار از کاشی‌های رنگین پوشیده شده است. پلکانی این طبقه را به طبقه بالاتر و به راهروهایی که به تالار بزرگ منتهی می‌گردد متصل می‌سازد. منظره جنوبی آن همان ادامه محور اصلی است و از طرف شمال چشم انداز آن را تپه‌هایی تشکیل می‌دهد که در حاشیه رودخانه قرار گرفته است. در این محل نیز مانند بسیاری دیگر از ساختمان های شیراز کاشی های براق و سنگ های تراش میراث قدیم را از نو رواج می‌دهد. این قسمت سه گوش (سنتوری) منظره‌ای را متعلق به دوره ساسانیان که با کاشی های رنگی زینت ‌شده نشان می ‌دهد درحالی که در طبقه‌ای که هم‌سطح زمین ساخته شده تخته سنگ های آهکی نسخه‌های تحریف شده‌ای است از نقوش برجسته دوره هخامنشیان که در تخت جمشید دیده می‌شود. در سراسر این ناحیه وسیع بوته گل سرخ کمتر دیده می‌شود و به جای آن در گلخانه که داخل آن را با چوب به طرز پلکانی ترتیب داده‌اند انواع گلها را در گلدان نگاهداری می‌کنند تا آنها را در نقاط اصلی در داخل کوشک و خارج آن قرار دهند.

سرنوشت باغ ارم پس از مرگ ابوالقاسم خان نصیرالملک

پس از فوت ابوالقاسم خان نصیرالملک، باغ به فرزند وی می رسد و سپس به یکی از سران ایل قشقایی فروخته می شود. پس از چند سال، همسر آخرین شاه ایران، آن را خریداری کرد و برای مدت ها به عنوان کاخ پذیرایی در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفت. برخی نیز بر این باورند که این باغ توسط این حکومت مصادره شده است. به هر حال در این زمان، کم کم ساختمان باغ به علت عوامل طبیعی به صورت مخروبه درآمد و دیوارهای باغ نیز در معرض تخریب قرار گرفت. در سال های 1350 - 1345 خورشیدی، باغ ارم با اعتبار واگذاری از طرف سازمان برنامه و بودجه و زیر نظر مسئولان وقت دانشگاه، تعمیر و مرمت شد.

به جای دیوار باغ، یک دیوار کوتاه سنگی با نرده آهنی در اطراف آن احداث کردند و تزیینات قسمت های مختلف آن تحت مرمت قرار گرفت. علاوه بر این تعمیرات، زمین وسیعی در حاشیه بلوار ارم و بلوار آسیاب سه‌ تایی به آن افزوده شد. آینه کاری و نقاشی‌های جالب رنگ و روغن سقف اتاق ها و ایوان ها نیز مورد مرمت قرار گرفتند و محوطه باغ که به صورت مخروبه‌ای درآمده بود، با بازسازی، طرح اصلی خود را بازیافت. کاشی کاری نمای جرزها نیز که فرو ریخته بود دوباره با حفظ سبک اولیه در محل مورد نظر نصب شد.

حدود 30 سال پیش، قسمت هایی در سمت غربی باغ از جمله اراضی دهی مشهور به کوشک به مساحت باغ افزوده و مساحت کل آن نزدیک 110380 متر مربع شد.

 در حال حاضر دانشگاه شیراز، باغ و دانشکده کشاورزی، باغ گیاه‌شناسی آن را در اختیار دارند و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق است. 

پاورقی


1- خانواده‌ای سلطنتی در دوره مغولان که در سده هشتم قمری در فارس حکومت می‌کردند.

2- سلسله‌ای که در قرن هشتم هجری بیشتر بر جنوب ایران و گاه بر تمام ایران بزرگ به جز خراسان حکومت می‌کرد.

3- امپراتوری بزرگی است که به‌دست نوادگان امیر تیمور ایجاد شد و در بخش بزرگی از شبه قاره هند شامل کشورهای امروزی هند، پاکستان، بنگلادش و بخش‌هایی از افغانستان امروزی فرمانروایی کرد.

4- نظام ارباب - رعیتی

5- مشهورترین و واپسین فرمانروای آل اینجو که در اواخر ایلخانان بر فارس و اصفهان فرمانروایی می کرد و هم عصر حافظ بود.

Photo by : Unknown

معماری باغ ارم

زمین باغ ارم به شکل مربع مستطیل و بسیار وسیع است که درهای ورودی آن در ضلع بزرگتر و به سمت شمال و بلوار ارم قرار دارد و ضلع کوچکتر به سمت غرب و بلوار آسیاب سه تایی است. این دو ضلع باغ در گذشته به صورت چینه گِلی (دیوار گلی) بوده و امروز پیچ های امین الدوله و اناری (1) نرده های آن را به حضور خود مزین کرده اند. اضلاع دیگر باغ نیز به خانه های مسکونی و باغ های دیگری محدود می شود.

در هر دوره با وجود تغییراتی که در باغ به وجود آمده، مساحت آن نیز افزایش و کاهش بسیار یافته است اما امروزه وسعت آن را نزدیک 110380 متر مربع عنوان می کنند.

جهت شیب زمین در باغ، از غرب به سوی شرق است و شیب زیاد زمین موجب شده تا معماران تدبیری بیندیشند و در قسمت هایی از گذرگاه های اصلی و فرعی باغ پله‌هایی را ایجاد کنند. این پستی و بلندی های زمین بر زیبایی فضای باغ افزوده و چهره ای متفاوت را به آن بخشیده اند.

ساختمان های باغ شامل عمارت اصلی و اندرون، در قسمت غربی باغ و بر روی یک بلندی قرار دارند. در جلوی این ساختمان در سمت شرق، حوض وسیعی با 335 متر مربع وسعت، به چشم می خورد که محیط آن را 18 قطعه سنگ بزرگ و یکپارچه تشکیل می دهد و احتمالا ساخت آن به دوره جانی خان ایلخانی باز می گردد. در گذشته این استخر عمق بیشتری داشته اما امروزه عمق آن حدود نیم متر است. در چهار گوشه این استخر، چهار نخل فونیکس (ققنوس) بسیار بلند و زیبا به چشم می خورند.

در میانه باغ، گذرگاه یا خیابان اصلی آن وجود دارد که از غرب به شرق کشیده شده است. این گذرگاه از مقابل ساختمان و استخر بزرگ آغاز شده و تا انتهای باغ امتداد دارد. در دو سوی این گذرگاه، شمشادهای کوتاه حصاری دیده می شوند و در وسط، جوی آبی جریان دارد که از جلوی استخر بزرگ آغاز شده و پس از رسیدن به وسط باغ به جوی های متعددی تقسیم می شود تا آب به قسمت های دیگر باغ برسد. در اطراف این جوی، گُل کاری بسیار زیبایی انجام شده و دو طرف گذرگاه را سرونازها و درختان تنومند دیگر فرا گرفته اند.

در محل تقسیم آب به جوی های متعدد، پله هایی ساخته اند. ادامه گذرگاه باغ ارم از پایین همین پله ها تا انتهای باغ صاف و شن ریزی شده است. محور وسیع دیگری با جهت شمالی جنوبی در وسط باغ قرار دارد که گذرگاه اصلی را قطع می کند. علاوه بر این دو گذرگاه عریض، گذرگاه های دیگری هم به موازات این دو، در تمام قسمت های باغ احداث شده اند.

پاورقی


1- گونه هایی از گیاهان گلدار چندساله

Photo by : Ebrahim Motamed

سیستم آبرسانی | عامل سرسبزی باغ

آنچه که این طراوت را به باغ بخشیده، آب روان و زلالی است که در حوضخانه می گردد و وارد جویی می شود که زیر نرده آهنی حوضخانه قرار دارد. در ادامه این آب به جوی های اطراف استخر وارد می شود تا در جویِ عریض گذرگاه اصلی و جویبارهای دیگر جریان یابد و درختان و گیاهان را سیراب سازد. 

جوی اصلی از آب زلال و گوارا که از باغچه اندرون وارد ساختمان حوضخانه می شود و بعد از گردش در حوضچه و سپس در اطراف استخر بزرگ و جوی های خیابان های باغ روان می شود.

قسمت عمده این آب همچون بیشتر باغ های شیراز از قنات نهر اعظم می آید که بر اساس تقسیم بندی به جدول های متعددی تقسیم می‌شود. یکی از قسمت های آن که سیراب کننده باغ ارم است، جدول میری می باشد که یک پنجم از نهر اعظم است.

 علاوه بر این، دو حلقه چاه عمیق نیز در باغ حفر شده تا آب مورد نیاز به وسیله پمپ تامین و با استفاده از لوله کشی برای آبیاری گل های باغ استفاده شود. برای آشامیدن و مصارف عمارات نیز از آب لوله‎کشی شهر استفاده می شود.

Amin Berenjkar

عمارت اصلی باغ ارم | بنایی منحصر به فرد در ایران

 عمارت اصلی باغ ارم را می توان نمونه نسبتا کاملی از ساختمان های اواسط دوره قاجاریه دانست که ویژگی های موجود در آن همچون سایر بناهای هم دوره خود، پیروی از اصول معماری زندیه و صفویه را نشان می دهند و حتی نقوش کاشی های نمای عمارت نیز کاملا از تصاویر روی دیوارهای یکی از عمارات عهد صفویه تقلید شده اند.

ساختمان اصلی در بخش غربی، جالب توجه ترین قسمت باغ است که از سه طبقه با تزیینات فراوان و بام شیروانی تشکیل شده و سازنده آن حاجی محمد حسن معمار شیرازی نام دارد. این عمارت رو به مشرق ساخته شده و زیبایی معماری، نقاشی های رنگ و روغن، حجاری نقوش ازاره (1) سنگی، کاشی کاری و گچبری، پنجره‌های مشبک آهنی، پیشانی ساختمان، ستون‌های سنگی و درهای چوبی نفیس و منبت کاری‌ شده آن شاهکار صنعت و هنر دوره قاجاریه به شمار می رود.

آنچه که در ابتدا هر چشمی را به خود خیره می کند کاشی های هفت رنگ نمای عمارت هستند که به زیبایی و ظرافت در کنار هم چیده شده اند و طرح ها و مناظر بدیعی در آنها خودنمایی می کنند. بنای نارنجستان قوام شیراز نیز، سبکی شبیه به معماری این بنا را دارد و تزیینات داخلی آن نیز اعم از گچبری ها و نقاشی های چشم نواز دیوار و سقف، شباهت بسیاری به عمارت باغ ارم دارد.

در حاشیه پنجره های نمای غربی عمارت، کاشی های هفت رنگ با نقوش گوناگون شاهان و سربازان هخامنشی و گل ها و مناظر باغ ها و کوشک ها به چشم می خورد در نهایت این نقش داریوش هخامنشی و شکار آهویی توسط پلنگی است که چشم شما را به خود خیره می سازد. نکته قابل توجه دیگر این بنا درهای آن هستند که از چوب ساج تهیه شده و به همین دلیل با گذشت سال ها هنوز سالم باقی مانده و شکل اصلی خود را حفظ کرده اند.

هلال های زیبای عمارت

دو طبقه بالایی بنا دارای ستون‌ هایی هستند که از تخت جمشید الهام گرفته شده‌ و زیبایی و شکوه آن را در ذهن تداعی می کنند. در پیشانی بنا، دو نیم‌ دایره در دو طرف به چشم می خورد و یک تابلو بزرگ هم دیده می شود که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده که در اصطلاح معماران فارس به سنتوری شهرت دارند. این هلال ها دارای سه تابلوی بزرگ و دو تابلوی کوچک کاشی کاری با کاشی های لعابدار رنگی می باشند و تصاویری از ناصرالدین شاه قاجار، داستان هایی از فردوسی و نظامی و ادبیات کهن فارسی و قصه‌های مذهبی را به نمایش گذاشته اند.

در بزرگترین هلالی، نقش ناصرالدین شاه سوار بر اسب سفید دیده می شود در حالی که نیم تاجی در جلوی کلاه او نقش بسته است. سپس سه نقش دیگر از داستان های فردوسی و نظامی از جمله سلیمان و ملکه سبا، رستم پهلوان، خسرو شیرین و یوسف و زلیخا به چشم می خورد.

در هلالی های کوچکتر مردی در حال نبرد با هلاهل نقاشی شده که نمونه ای تحریف شده از نقش درگاه شرقی کاخ صدستون تخت جمشید است. همچنین آهویی نیز در چنگال پلنگ بر زمینه اسلیمی نقش شده است که در اصطلاح معماران محلی فارس به آن نقش گرفت و گیر گفته می شود.

در ادامه قدم به درون این عمارت می گذاریم:

پاورقی


1- قسمتی از دیوار اتاق یا ایوان که از کف طاقچه تا روی زمین است.

Photo by : Unknown
Pouyan Ansari
M.reza Dehdari
Pouyan Ansari Rad

1- تالار حوضخانه 

طبقه زیرین بنا که هم‌سطح زمین واقع شده، سردابه و محلی برای استراحت در روزهای گرم تابستان بوده و تالار حوضخانه را در میان خود دارد. در دو سوی حوضخانه دو راهرو وجود دارند که در انتها به پله هایی برای رفتن به طبقه بالا می رسند. در دو طرف راهروها نیز دو سالن بزرگ دیده می شود و مجاور سالن ضلع جنوبی، آشپزخانه وسیعی قرار دارد. اتاق های این طبقه دارای کاشی کاری های رنگینی هستند که زیبایی خاصی به آنها بخشیده اند.

تالار حوضخانه، آب نمایی را در خود دارد و نهر آبی نیز از وسط آن می گذرد که در ادامه به استخر بزرگی در جلوی عمارت می رسد. در وسط این تالار یک ستون سنگی حجاری شده قرار دارد و دیوارها و کف تالار با کاشی های هفت رنگ به شکلی زیبا و چشم نواز زینت یافته اند. کاشی های معرق و هفت رنگ، سقف حوضخانه را پوشانده و آن را به یکی از بهترین نمونه های هنر کاشی کاری در دوره قاجاریه تبدیل کرده‌اند. این کاشی ها به شکلی ظریف در کنار یکدیگر قرار دارند و تصاویر زیبایی از شکارگاه ها و مناظر طبیعت و داستان خسرو و شیرین و نقوش دیگر را نمایش می دهند. 

متاسفانه به دلیل ممنوعیت بازدید از این قسمت، تصویری از آن در دست نیست.

Photo by : Moe Chavoshi

2- طبقه دوم

در طبقه دوم در وسط ساختمان، ایوانی بزرگ با دو ستون بلند و سقف مسطح دیده می شود که در پشت آن یک سالن بزرگ قرار دارد و در دو سوی آن نیز راهروهایی دیده می شود که دو گوشواره در بالای خود دارند و در طرفین آنها چهار طاق (1) واقع است. در جلوی این ایوان زیبا دو ستون سنگی یکپارچه بلند واقع شده و نقش سرستون های آن را تصویر مردانی با لباس های دوره قاجاریه و گل و بوته هایی به صورت قرینه تشکیل می دهد. ایوان دو ستونی باغ ارم به سبب دارا بودن تزیینات گچ بری زیبا بر دیوارهای سه طرف آن، در میان ساختمان های دوره قاجاریه در شیراز و نسبت به بناهای مشابه دارای امتیاز خاصی است.

در پای این ایوان، سه پنجره آهنی دیده می‌شود که قدیمی هستند و از زمان احداث ساختمان برجای مانده اند. دو پنجره آهنی طرفین، قرینه یکدیگرند و پنجره وسط دارای اندازه بزرگتری است. این پنجره ها در ورودی سردابه قرار گرفته اند و از نمونه های جالب پنجره های دوره قاجاریه به شمار می روند. 

پیشانی این ایوان و اطراف مزین به یکی از جالب ترین کاشیکاری‌های دوره قاجاریه است که از آن به عنوان نمونه ای منحصر به فرد یاد می شود و نمونه آن را نمی توان در سایر بناهای دوره قاجاریه دید.

در دو سوی این ایوان بزرگ و باشکوه، دو ایوان کوچک قرار دارد که هرکدام دارای دو ستون سنگی یکپارچه کوچک هستند و پشت آنها ارسی ها و درک هایی (2) به چشم می خورند. در ضلع جنوبی این طبقه و دقیقا در بالای آشپزخانه طبقه زیرین یک آشپزخانه وسیع دیگر و به همان اندازه وجود دارد.

متاسفانه به دلیل ممنوعیت بازدید از این قسمت، تصویری از آن در دست نیست.

پاورقی


1- سقف یا گنبدی که بر روی چهارپایه بنا شده و چهار طرف آن باز باشد.

2- آن قسمت از ارسی که مانند کشو بالا و پایین می رود.

Photo by : Sara kf

3- طبقه سوم

در وسط طبقه سوم یک سالن بزرگ مشابه سالن طبقه دوم دیده می شود که پنجره هایش به ایوان اصلی باز می شوند و در دو سوی خود دو راهرو دارد. در مجاورت راهروی ضلع شمالی عمارت دو اتاق قرار گرفته و در کنار راهروی ضلع جنوبی نیز یک اتاق و یک سالن بزرگ وجود دارد.

سقف دو سالن این طبقه، با تیرهای چوبی و تخته های منظم پوشیده شده و با نقاشی های زیبا و نفیسی مزین شده اند. در این نقاشی ها گل و بوته و طرح های اسلیمی و تابلوهای متعدد از شکارگاه ها و چهره زنان و تصاویری از قصرهایی به سبک اروپایی به چشم می خورد. این نقوش یکی از شواهدی است که نشان می دهد هنر ظریف نقاشی روی سقف یا به قول اهل فن، مَرجُوَک، در دوره قاجاریه در شهر شیراز کاملا رایج بوده است.

در این طبقه نیز همانند طبقه دوم دو ایوان در دو طرف و درست در بالای ایوان های طبقه پایین قرار دارند و بالای آشپزخانه طبقه دوم در این طبقه، به صورت تراس است.

متاسفانه به دلیل ممنوعیت بازدید از این قسمت، تصویری از آن در دست نیست

Photo by : Amin Berenjkar

سایر بناهای باغ ارم

در جنوب ضلع شمالی عمارت اصلی و چسبیده به آن مجموعه ای از هشت اتاق قرار دارد که در سال های اخیر مرمت شده و امروزه به عنوان واحد سرپرستی و امور اداری باغ از آنها استفاده می شود. در کنار درب ورودی شرقی باغ نیز دو اتاق قرار دارد که برای سکونت نگهبانان و خدمه ایجاد شده اند. در پشت ساختمان اصلی یعنی در سمت غرب باغ، عمارت و محوطه اندرون دیده می شود که دارای دو سالن و پنج اتاق است. در این محوطه دربهایی برای رفت و آمد به ساختمان وجود دارد و در ضلع غربی آن عمارتی یک طبقه دیده می شود که از سطح محوطه اندرون بلندتر است.

با توجه به توسعه باغ و اضافه شدن زمین های زیادی در قسمت غربی به باغ ارم، عمارت اصلی و اتاق های باربند قدیم و ساختمان اندرون و محوطه محصور آن به صورت یک مجموعه در وسط قرار گرفته اند. امروزه درب اندرون به طرف گلستان گل رز باز می‌شود. در قسمت جلو در ورودی اندرون نیز یک چهار ضلعی دیده می شود که در اطراف آن طاقچه‌هایی ایجاد کرده اند و اصطلاحا به آن غلام نشین می‌گویند.

 بالای پیشانی عمارت اندرون نیز همچون عمارت اصلی، دارای هلالی کاشیکاری است که همزمان با کاشیکاری های هلالی‌های عمارت اصلی باغ انجام گرفته و متعلق به دوره قاجاریه می باشد. در دو سوی اتاق وسطی و در زیر هلالی ها نیز دو ستون آجری واقع شده که دارای کاشیکاری های معرق است.

Photo by : Elham Pourhossein

کتیبه های باغ ارم

همانگونه که گفتیم چهره ای که امروزه از باغ ارم دیده می شود، اثری از دوره ناصرالدین شاه قاجار به شمار می‌رود و ساختمان فعلی آن توسط مرحوم نصیرالملک بنا شده است. به همین سبب چند کتیبه سنگی در نقاط مختلف باغ از نصیرالملک باقی‌مانده و اولین آنها از سنگ مرمر است که در بالای سر در ورودی شمال شرقی باغ نصب شده است. کاشی کاری این سردر، منحصر به چند کتیبه و چند قطعه کاشی کاری است ولی از نظر فرم ساختمان از نمونه‌های منحصر به فرد به شمار می رود. در بالا و در پیشانی این سردر کتیبه‌ای به خط نستعلیق بر روی کاشی معرق نصب شده و بر روی آن این عبارت به چشم می خورد: 

نصر من الله و فتح قریب

در زیر این کتیبه، کتیبه ای از سنگ مرمر لیمویی رنگ قرار دارد که در ابتدای آن عبارت شریفه " بسم الله الرحمن الرحیم" به چشم می خورد و سپس این بیت شعر با خط نستعلیق بر روی آن نوشته شده است:

از وزیر شه نصیرالملک راددائمش باغ ارم آباد باد

تاریخ کتیبه مذکور مربوط به دوره سلطنت مظفرالدین شاه قاجار و زمان حکمرانی نصیرالملک بر فارس است. در دو سوی درب، دو طاق نما به چشم می خورد که در بالای هر کدام یک کتیبه کاشی کاری وجود دارد. کتیبه‌های کاشی کاری دو طرف درب با خط نستعلیق و زمینه سورمه‌ای است و نوشته آن آیه‌ای از قرآن مجید می باشد که به صورت معرق نگاشته شده است.

ازاره ستون های جلوی عمارت اصلی از سنگ های یکپارچه موسوم به گندمک که بیش از دو متر بلندی دارد پوشیده شده است. این ستون های سنگی هشت عدد هستند و روی شش عدد از آنها کتیبه هایی دیده می شود که بر روی آنها اشعاری از سعدی، حافظ و شوریده شیرازی به طور برجسته به چشم می خورد. دو ستون دیگر نیز مزین به نقش مردی با کلاه و لباس عشایری می باشند. به نظر می رسد که در گذشته نقش و نگارهایی بر روی 6 کتیبه بوده اما استاد باشی حجار آنها را محو کرده و اشعاری را به خط نستعلیق بر روی آنها کنده است.

علاوه بر این کتیبه ها، شش کتیبه سنگی دیگر نیز در نمای شرقی ساختمان به صورت ازاره وجود دارند که همه آنها با خط نستعلیق نَقر و بر نمای جرزهای طبقه اول نصب شده اند. دو کتیبه در زیر ایوان دو ستونی سمت راست و دو کتیبه در زیر ایوان دو ستونی بزرگ و دو کتیبه دیگر زیر ایوان دو ستونی سمت چپ نصب شده و در آخر تمامی آنها تاریخ‌های مختلف و نام نصیرالملک به چشم می خورد. به ترتیب از سمت راست به چپ به بررسی این کتیبه ها می پردازیم:

ایوان سمت راست

در اولین کتیبه در پای ستون سمت راست این ایوان عبارت علینقی الشریف عمل استاد باشی حجار ۱۳۳۹ دیده می شود و اشعاری از مرحوم فصیح الملک شوریده شیرازی بر آن نقش بسته است.

کتیبه ی دوم در پای ستون سمت چپ است و در آن اشعاری از شوریده شیرازی، شاعر معروف دوره قاجاریه به چشم می خورد.

ایوان دوستونی بزرگ

کتیبه بعدی در زیر ستون بعدی که متعلق به ایوان بزرگ است قرار دارد و سرباز دوره هخامنشی را در حالی که در یک دست نیزه و در یک دست دیگر او گرزی قرار دارد، نشان می دهد. تلاش شده تا کلاه این سرباز به فرم نیزه داران تخت جمشید حجاری شود اما آنچه که دیده می شود، کلاهی ساده است و هیچگونه تزییناتی ندارد.

این کتیبه دو طرف ایوان قرینه سازی شده است و با آنکه تقلیدی از نقوش برجسته تخت جمشید به شمار می رود، باز هم جذابیت و فرم زیبای نقوش برجسته ی نیزه داران پارسی تخت جمشید را ندارد. این کتیبه دارای اشعاری به خط نستعلیق نیز هست و بیت اول اشعار آن به تاریخ بنای ساختمان اشاره دارد.

کتیبه بعدی همچون کتیبه سمت راست ایوان است و یک سرباز هخامنشی را نشان می‌دهد که به همان فرم نقش برجسته حجاری شده است. تاریخ این کتیبه به سال ۱۳۳۹ و اشعار آن از فصیح الملک شوریده شیرازی هستند. در این کتیبه تاریخ رمضان المبارک ۱۳۱۵ نیز دیده می‌شود که مربوط به تعمیرات بنا در دوره مظفرالدین شاه قاجار است.

ایوان سمت چپ

در آخر کتیبه پنجم عبارت "حسب مستطاب اجل اشرف آقای نصیرالملک " آمده است و کتیبه ششم که در سمت چپ و پای ایوان جنوبی نصب شده، چنین خوانده می‌شود:

خادم اهل بشارت خان بنده درگه نصیرالملک ۱۳۴۰

به طور کلی می توان گفت که کتیبه‌های مذکور مربوط به تعمیراتی است که به تدریج در این بنای با ارزش صورت گرفته و آن را از خطر نابودی نجات داده است.

حوضخانه

علاوه بر این کتیبه ها، دو تخته سنگ آهکی نقش دار نیز در این قسمت و در دو طرف حوضخانه وجود دارد که پنجره ای آهنی در میان آنهاست. بر روی این دو قطعه سنگ، تصویر مردی با نیزه ای در دست نقش بسته که نقشی تحریفی و تقلیدی از نقوش دوره هخامنشی در تخت جمشید با خصوصیات و لباس و کلاه یک مرد عشایری جنوب است.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

در عمارت اصلی باغ ارم، موزه ای با نام سنگ و گوهر دریای نور وجود دارد که بیش از 140 نوع سنگ و گوهر تزئینی کمیاب و قیمتی در آن به نمایش در آمده است.

این موزه در سال 1390 آغاز به کار کرده و تا به امروز توانسته بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود بکشاند. آثار به نمایش درآمده در این موزه از ایران و نقاط مختلف جهان هستند و با زیبایی های شان دل هر بیننده ای را می ربایند.

 راه دسترسی

 آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز

 اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می توانید از راه های زیر استفاده کنید:

مترو: با پیاده شدن در ایستگاه نمازی و حدود 10 دقیقه پیاده روی و پشت سر گذاشتن میدان دانشجو و میدان ارم به باغ می رسید.

اتوبوس: با استفاده از اتوبوس های خطوط میدان کلبه - میدان ارم و بلوار نارنجستان - میدان نمازی و پیاده شدن در ایستگاه میدان ارم می توانید خودتان را به باغ برسانید.

اطلاعات بازدید

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری شامل تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق

ساعت بازدید: از 08:00 تا 19:30

بهای بلیت: 3000 تومان برای اتباع ایرانی و 20000 تومان برای اتباع خارجی

Photo by : Reza Ghaderi

دیدنی های اطراف

در سفر به شیراز، علاوه بر باغ ارم می توانید از جاذبه های دیگر هم بازدید کنید. در اینجا به تعدادی از دیدنی های شهر و فاصله شان از باغ ارم اشاره می کنیم:

بازار، مسجد و حمام وکیل | 4.3 کیلومتر

باغ جهان نما | 4.5 کیلومتر

مسجد نصیرالملک | 4.9 کیلومتر

آرامگاه حافظ | 5.3 کیلومتر

 

Ramin Rahmani Nejad
Omid Bornei

نظر گردشگران خارجی درباره باغ ارم

باغ ارم یکی از آثار جهانی ایران است و به همین دلیل گردشگران خارجی، بازدید از آن را در برنامه سفر خود به ایران می گنجانند. در اینجا سری به وبسایت تریپ ادوایزر می زنیم و نظر برخی گردشگران را در مورد این جاذبه می خوانیم:

گردشگر نروژی | تاریخ بازدید دی 97

قطعه ای از بهشت بر روی زمین

من داستانی در مورد این باغ شنیده ام که راست و دروغش را نمی دانم. می گویند پادشاه می خواست باغش در زیبایی با بهشت رقابت کند که به راستی به خوبی از پس آن برآمده است؛ اینجا مانند بهشت به نظر می رسد. هوا خیلی گرم بود اما همه چیز خوب به نظر می رسید. تقریبا همه جا سبز بود و به جز بعضی از درختان که کمی برهنه بودند، بقیه باغ لباس سبزی به تن داشت. نمی توانم تصور کنم که در زمان بارش باران پاییزی یا در زمستان اینجا چگونه به نظر می رسد... من واقعا دوست دارم روز برفی اینجا را ببینم!

می توانم روزها در مورد این باغ و زیبایی هایش بنویسم و از همه جوانب آن را بررسی کنم؛ اما چه فایده؟ شما باید بروید و این جاذبه را ببینید. چشیدن طعم بستنی ها در این حوالی را فراموش نکنید. طعم بی نظیری داشتند!

گردشگر ایتالیایی | تاریخ بازدید آبان 97

دوست داشتنی

باغ دوست داشتنی و بزرگ با یک موزه سنگ در مرکز شهر. درختان زیادی در اینجا وجود دارد و مکان مناسبی برای عکاسی به شمار می رود.

گردشگر برزیلی | تاریخ بازدید آبان 97

فرصت بازدید از یک باغ سنتی ایرانی

باغ ارم یکی از نه باغ ایرانی است که در سال 2011 ثبت جهانی شدند و همین دلیل خوبی برای بازدید از آن است. باغ های سنتی ایرانی به چهار بخش تقسیم شده اند و نمادی از بهشت عدن هستند. چهار عنصر مذهبی زرتشتی نیز در این باغ ها دیده می شود: آسمان، زمین، آب و گیاهان. عنصر آب به صورت استخر و فواره در باغ سنتی ایرانی حضور دارد و با اهداف آبیاری و زیبایی از آن استفاده شده است. ساخت باغ ارم از قرن 11 میلادی آغاز شده و طی سال ها بازسازی های زیادی به خود دیده است. در این باغ اوقات خوشی را بگذرانید و بازدید از موزه مجاور آن به نام موزه قوام را از دست ندهید. حسابی لذت ببرید!

گردشگری از تگزاس | تاریخ بازدید فروردین 97

صحبت از زیبایی است

یک ساختمان با نمای داخلی و خارجی  پر زرق و برق. بهترین خاطره من پوشیدن لباس سنتی و عکس گرفتن در اینجا بود. از دیدن نحوه آماده سازی نان های سنتی هم کیف کردم.

گردشگر استرالیایی | تاریخ بازدید پاییز 96

فضایی خارق العاده

اوایل پاییز بود که از این باغ دیدن کردیم؛ یک باغ بزرگ ایرانی با معماری جذاب و باغچه های سبز. این ساختمان با کاشی کاری های چشمگیر و نقاشی های زیبا تفاوت های زیادی در تزیینات با آثار تاریخی در اصفهان و یزد داشت. در یک کلام، انرژی مثبت و جذابیت این باغ ما را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

Photo by : Ahmadreza Maddah | Borna News

ثبت ملی و جهانی باغ ارم

به سبب جلوه های منحصر به فرد باغ ارم شیراز و هنرنمایی بی نظیر معماران در آن، نام این باغ از تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۱۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به شماره ۱۳۷۲ در این فهرست به ثبت رسیده است. برای ثبت جهانی این اثر معیار های زیر مطرح شده اند:

نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی است.

تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی و در یک منطقه فرهنگی را نشان می دهد. این تبادل از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز، رخ داده است.

گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی است که یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته را تایید می کند.

نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی است که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان می دهد.

به طور مستقیم یا ملموس با این موارد در ارتباط است: رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی.

Mohammadhadi khosravi
Mohammadhadi khosravi

دلیل نامگذاری باغ ارم

آنچه که باعث شده تا نام این باغ را ارم بگذارند، عمارت و باغی بزرگ است که به فرمان شداد پسر عماد، فرمانروای عربستان جنوبی، به منظور رقابت با بهشت بنا شد.

وی با شنیدن وصف بهشت تصمیم گرفت که باغ ها و کاخ هایی را برای شبیه سازی آن بسازد و دستور داد تا طلا و زبرجد و یاقوت فراهم کنند و صد نفر مهندس که با هر کدام هزار کارگر کار می کرد، را به کار گماشت. او در دمشق یا اسکندریه و یا در یمن، بین صنعا و حضر موت، شهر یا باغی بهشت گونه ساخت. هنگامی که می خواست با لشکریانش وارد آن بهشت شود، همگی آنها در نزدیکی شهر هلاک شدند و بهشت او هم به دلیلی نامعلوم در اعماق زمین فرو رفت.

قرابت لفظی ارم و آرم باعث شد تا برخی مفسرین ارم را با آرامیان مرتبط بدانند و بگویند که شهر دمشق همان شهر ارم است پس به یادگار آن بهشت که مانندش ساخته نشده و داستانش نیز در تاریخ عبرتی برای مردمان شده است، بوستان ها و گلستان های زیادی به نام ارم خوانده شدند که باغ ارم شیراز هم یکی از آنهاست.

Photo by : Ali Bahadori

گیاهان باغ | ارم، میزبان بلندترین سروناز شیراز

تنوع گیاهی در باغ ارم، بسیار بالاست و گیاهان بسیاری از اقصی نقاط جهان در آن به چشم می خورند؛ به شکلی که باغ به شکل یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان به نظر می رسد و با انواع گل های زینتی و گونه های گیاهی، به عنوان باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز برای گسترش آموزش و پژوهش علوم گیاهی استفاده می شود.

پوشش گیاهی این باغ را می‌ توان به ۲ دسته تقسیم کرد: 

1- درختان و گیاهان غیر مثمر که شامل سروناز، افرا، ارغوان، سیاه بید، کاج، بید مجنون، بید مشک، زبان گنجشک، سپیدار و اکالیپتوس می باشند و سروناز آن با  ۳۵ متر بلندی، به عنوان بلندترین سروناز شیراز شناخته می شود.

جالب ترین قسمت باغ، گذرگاهی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث شده و در دو طرف آن درختان سرو به چشم می خورند. در میان این درختان، سرو بلند قامتی با 35 متر ارتفاع و هزاران سال قدمت وجود دارد که از دور توجه هر کسی را به خود جلب می کند. این درخت، بلندترین سرو شیراز است که به علت موزون بودن آن را سروناز می خوانند. در پای این درخت، تاکی تنومند و کهن وجود دارد که شاخه های آن از پای تا سر درخت را در آغوش گرفته و جلوه ای خاص به آن بخشیده اند.

از درختان که بگذریم، گیاهان تزیینی نیز جلوه ای دیگر به باغ داده و انبوه گل های رز، لباسی بهشتی را به آن پوشانده اند. گلستانی از گل های رز در ضلع غرب و شمال غربی باغ وجود دارد که از نظر تنوع و تعدد انواع گل رز در کشور ما بی نظیر و در کشورهای همجوار و آسیا کم نظیر است و در آن نزدیک به 200 گونه رز را می ببینید. 

به جز گل های رز، انواع دیگر گل های موجود در باغ ارم عبارتند از:

درختچه های زینتی دارای گل های زیبا همچون یاس خوشه ای، نسترن، یاس زرد، سنبل درختی، توری، گوجه گل، به ژاپنی، هلو گل، طاووسی، ژاله، سیب گل و ابریشم

درختچه های زینتی دارای برگ های زیبا همانند سه رنگ، ماگنولیا، سرو خمره ای، برگ بو، سرو نقره ای، پالم و فینیکس

گل های یک ساله مقاوم به سرما همچون شب بو، بنفشه، مروارید، زبان در قفا، میمون، عدسی، همیشه بهار، قرنفل، میخک و مینا چمنی که بذرشان در اوایل شهریور ماه کاشته می شود و بوته های آن پس از گل دادن از اواخر زمستان تا اوایل تابستان از بین می روند

گل های یک ساله حساس به سرما مانند آهار، بگونیا، پریوش، ابری، اطلسی، جعفری، تاج خروس، مینا، گل ناز، گل خشک، گل حنائی، رعنا زیبا، سلوی، شاه پسند، ستاره، فلفل زینتی و گیلاس زینتی که از اوایل اسفند ماه کاشته می شوند و بوته های آن پس از گل دادن از اوایل تابستان، براثر سرمای زمستان از بین می روند.

گل های پیاز دار که عبارتند از: آلاله، اختر، کوکب، شیپوری .

بوته های دایمی گل دار شامل: داودی، مارگریت، خورشیدی و کوکب کوهی

گیاهان دایمی پوششی همچون پیچ تلگرافی و گیاهان رونده مانند گل ساعت، گلیسین، پاپیتال، آبشار طلائی، پیچ برفی، پیچ امین الدوله و پیچ اناری

گیاهان یک ساله رونده، شامل: نیلوفر و کدوی زینتی

گیاهان حصاری که از آن جمله می توان به شمشاد و برگ نو اشاره کرد.

گل های گلخانه ای که برخی از آنها به صورت اختصاصی در گلخانه باغ ارم نگهداری و پرورش داده می شوند و برخی دیگر علاوه بر پرورش در باغچه ها، در گلخانه هم موجود هستند. این گل ها عبارتند از: کاغذی، سینره، حسن یوسف، بگونیا، شویدی، گردی، گیلاس زینتی، فلفل زینتی، فونیکس، برگ انجیری و برگ بیدی.

2- درختان مثمر که شامل انار، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، به و گلابی هستند و محصول اصلی باغ، در درجه اول انار و در درجه دوم مرکبات است.

Elham Pourhossein
Elham Pourhossein
Elham Pourhossein

توصیه های کارناوالی

به سبب وجود گونه های گیاهی گوناگون، باغ ارم در هر فصل، زیبایی های خاص خود را دارد اما در بهار تماشایی تر از همیشه است. پس بازدید از این باغ را در این فصل تجربه کنید.

در سفر به شیراز از دیدن سایر جاذبه های این شهر نیز غافل نشوید و گشت و گذارتان را در این شهر زیبا، کامل کنید.

Photo by : Mohammadreza Domiri Ganji

سخن آخر

حضور نام یکی از باغ های ایرانی در فهرست جهانی یونسکو حکایت از ارزش بالای این آثار در نزد جهانیان دارد. بازدید از این آثار تجربه ای متفاوت را برایتان رقم می زند پس حتما آنها را در برنامه ریزی هایتان برای سفر بگنجانید.

آیا تا به حال به شیراز سفر داشته اید؟

اگر باغ ارم را از نزدیک دیده اید، تجربه ی خود را با دیگر دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

شاید هم ساکن شیراز باشید؛ پس معطل نکنید و از حال و هوای این شهر و زیبایی هایش برایمان بگویید.

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم...

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.9

بررسی شده توسط بهاره فلاح

ارزش تاریخی(عالی) 4.5
ارزش معماری(عالی) 5
حال و هوای خوش(عالی) 5
زیبایی فضای مجموعه(عالی) 5
دسترسی به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی(عالی) 5

نقاط قوت

  • یکی از آثار جهانی ایران
  • دسترسی خوب به وسایل حمل و نقل عمومی
  • فضایی آرامش بخش و زیبا
  • امکان عکسبرداری با لباس سنتی

نقاط ضعف

  • ندارد

نقد و بررسی کاربران

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.