karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

16 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار در مشاهیر گردشگری با عبدالمجید ارفعی، متخصص زبان های باستانی  آشنا خواهیم شد. 

دلیل شهرت

 استاد ارفعی یکی از متخصصین و پژوهشگران مشهور در زمینه زبان شناسی باستانی می باشد و یکی از مترجمین بزرگ کتیبه های ایرانی می باشد.

او از آخرین مترجمان خط میخی ایلامی در جهان بوده و تعدادی از لوح های گلی کشف شده در تخت جمشید را ترجمه نموده است.

وی نخستین کسی است که منشور کوروش را از زبان بابلی مستقیما به فارسی ترجمه کرد.

( برای آشنایی بیشتر با منشور کوروش می توانید مطلب منشور کوروش | نخستین منشور حقوق بشر را در کارناوال بخوانید. )

استاد ارفعی چندین کتاب از جمله " فرمان کوروش بزرگ "، "  گل‌نوشته‌های باروی تخت جمشید " و " فرهنگ " و . . . را تالیف کرده است.

تولد

 عبدالمجید ارفعی در شهریور سال 1318 در جنوب استان فارس به دنیا آمد.

زندگی 

 وی دوران دبستان خود را در شهرهای بندرعباس و یزد گذراند و پس از آن به همراه خانواده خو به تهران آمدند و او در مدرسه های منوچهری و البرز ادامه تحصیل داد. ایشان پیش از ورود به دانشگاه به کمک کتاب ها و یکی از معلمان خود با زبان های باستانی آشنایی پیدا کرد.

پس از دریافت مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی در سال 1344 به کشور آمریکا سفر کرد و به مدت 2 سال به آموختن مقدمات زبان اکدی مشغول شد. وی به مدت 8 سال زیر نظر ریچارد هلک یکی از برجسته ترین استادهای زبان و خط اکدی و ایلامی آموزش دید. 

عبدالمجید ارفعی در سال 1353 خورشیدی با دفاع از رساله خود به نام "زمینه‌های جغرافیایی فارس بر اساس گل‌نوشته‌های تخت جمشید" مدرک دکترای خود را دریافت کرد و بعد از آن نیز به همکاری با پرویز ناتل خانلری در فرهنگستان ادب و هنر ایرانیان مشغول شد.

ایشان پژوهش های بسیار ارزشمندی در رابطه با زبان های باستانی انجام داده است و اکنون یکی از مفاخر ایران زمین می باشد.

در حال حاضر

 در حال حاضر استاد به کارهای پژوهشی مشغول هستند و طی چند سال گذشته مراسم مختلفی برای تجلیل و قدردانی از زحمات پرارزش ایشان برگزار می شود.

عبدالمجید ارفعی
عبدالمجید ارفعی

#مشاهیر گردشگری جهان را در کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.