karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از آن جا که ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای قرار دارد که منابع فوق العاده ای از کانی ها و سنگ های ارزشمند داشته، از دیرباز تا کنون این سرزمین پهناور مهد اشیاء و زیورآلات طلایی، نفیس و بی نظیری بوده که مانندش را در هیچ یک از دیگر تمدن ها نمی توان دید. جواهرسازی ایرانی تنها محدود به ساخت جواهرات و اشیاء تزئینی نمی شد و جزئیات ساخت، موضوع های مورد استفاده و مهارت اتصال قطعه ها بدون آن که معلوم شود، همگی از مهارت استادانه جواهرسازان ایرانی سخن می گوید. استفاده از طلا در دور امپراتوری هخامنشی رواج بسیاری داشت و افراد بلند مرتبه، درباریان و بزرگان، چه خانم و چه آقا از زیور آلات مخصوص خود استفاده می کردند، به طوری که طرح مورد استفاده بر روی گردنبند، طوق و یا دستبندها با توجه به آن که برای بانوان ساخته یا آقایان، متفاوت می بود. از جمله زیور آلات رایج خانم ها در دوره هخامنشی می توان به انواع گردنبند ها، گوشواره ها، النگو، دستبند و بازوبند، انگشتر و پلاک اشاره کرد. از نشانه های بارز جواهرات این دوره استفاده از شمایل حیواناتی چون شیر، بز، قوچ، اردک و ... می باشد. 

در اینجا یک دستبند-بازوبند هخامنشی می بینید که با ظرافت تمام و از طلا ساخته شده و در هر طرف خود به شمایلی از یک قوچ منتهی می شود. قسمت جالب توجه این دستبندها، همین شمایل قوچ هاست که با وجود اندازه بسیار کوچک شان، با جزئیات بسیاری پدید آمده اند. این داستان نشانی از توانمندی های بسیار جواهرسازان ایران باستان دارد.

 قطر دایره دستبند طلایی با دو قوچ 8 سانتی متر است و امروزه در موزه میهو ژاپن در شهر کاکو نگه داری می شود.

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از جواهرات باشکوه امپراتوری هخامنشی در زیر بخوانید:

گردنبند زرین هخامنشی

دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

طوق زرین هخامنشیان

گردنبند طلا هخامنشی با سر ایزد مصری


دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد

جنس: طلا

ابعاد: قطر دایره دستبند: 8 سانتی متر

محل نگهداری: موزه میهو، شهر کاکو ژاپن

دستبند طلا با دو قوچ

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.