karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید ندانید اما تعدادی از وسایل شخصی پیامبر گرامی اسلام تا به امروز باقی مانده اند که هر یک در جایی نگهداری می شوند. پیش تر به سراغ یکی از شمشیرهای حضرت محمد (ص) رفتیم که در طی جنگ های بدر و احد استفاده شده بود و از عبای ایشان در کاخ موزه توپکاپیِ استانبول نیز بازدید کردیم. امروز همراه کارناوال باشید تا با یکی دیگر از شمشیرهای ایشان آشنا شوید.

شمشیر المأثور یکی از 9 شمشیری است که از حضرت محمد (ص) باقی مانده و یکی از نخستین شمشیرهایی است که متعلق به این حضرت بوده است. دیگر شمشیرها پس از به پیامبری رسیدن ایشان و در طی سال های نبوت به حضرت محمد (ص) اهدا شدند، اما این شمشیر یادگاری از سال های نخستین زندگی پیامبر اکرم می باشد. جالب است بدانید که المأثور در واقع شمشیر عبدالله، پدر حضرت محمد بود که طبق وصیت نامه به این حضرت ارث رسید. المأثور تا سال ها و تا زمانی که ایشان به مدینه هجرت کردند، با پیامبر ماند تا آن که در نهایت به حضرت علی (ع) اهدا شد. 

شمشیر المأثور تیغه ای 99 سانتی متری و دسته ای از جنس طلا دارد و انتهای دسته آن دو مار دیده می شود. بر روی دسته و غلاف شمشیر جواهراتی چون یاقوت و فیروزه به چشم می خورد و بر روی آن نام «عبدالله ابن ابی طالب» حکاکی شده است. 

امروزه شمشیر المأثور در کاخ موزه توپکاپی استانبول نگهداری می شود و همه روزه به جز سه شنبه ها، می توانید به بازدید آن بروید.

منبع 

برای اطلاعات بیش تر از وسایل و شمشیرهای پیامبر گرامی اسلام، به منابع زیر مراجعه کنید.

سایت کاخ موزه توپکاپی ( محل نگهداری شمشیر حضرت محمد (ص) )

دانشنامه ویکیپدیا

قدمت: حدود 1450 سال پیش

ابعاد: طول تیغه: 99 سانتی متر

جنس: دسته و غلاف: طلا، مزین به زمرد و فیروزه

محل نگهداری: کاخ موزه توپکاپی، استانبول


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

قرآن تاریخی | با دستخطی منسوب به امام حسین (ع)

کتیبه کانال سوئز داریوش بزرگ

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

الماس کوه نور

تاج محبوب فرح پهلوی

عبای مقدس حضرت محمد (ص) | خرقه سعادت

کره جواهر نشان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

تار موی پیامبر اکرم (ص) | موی سعادت

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

جعبه آرایش سه هزار ساله

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

شمشیر المأثور پیامبر اکرم
شمشیر المأثور پیامبر اکرم
شمشیر المأثور پیامبر اکرم

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

چقدر احمقانه

انتشار:07 شهریور 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.