karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

09 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پیشینیان ما گاه برای نشان دادن قدرت و پیروزی های خود بر سینه کوه نقش هایی از غلبه بر دشمن و  سرافرازی خود حک می کردند.

از دوران های مختلف این تابلوهای پر قصه در گوشه و کنار ایران باقی مانده است. یکی از این نقش برجسته ها متعلق به آنوبانی نی پادشاه قوم لولوبی یکی از اقوام زاگرس نشین در دو هزار سال پیش از میلاد و و پيش از آريايي‌ها (پارس و ماد) در کرمانشاه می باشد که بر سینه کوهی به ارتفاع 35 متر حک شده و امروز بخش هایی از آن مخدوش شده اما تصاویر و طرح هایی از نقوش آن وجود دارد که جزییات نقش را نشان می دهد.

در نزدیکی سرپل ذهاب ( یکی از شهرهای استان کرمانشاه ) نقش برجسته ای از پادشاه لولوبی از هزاره سوم پیش از میلاد باقی مانده است. لولوبی ها از اقوام زاگرس نشین بودند. پادشاه لولوبی در این نقش برجسته پیروزی خود را با عنایت الهه ایشتار نشان می دهد.
نقش برجسته آنوبانینی بر سینه کوهی به ارتفاع 35 متر حک شده و در آن پادشاه، الهه، اسیران دشمن و کتیبه به خط اَکَّدی حک شده است. (خط اَکَّدی خطی است که قوم سامی نژاد اَکِدیان (۴۵۰۰ ق. م- ۲۳۰۰ ق. م) از خط میخی سومری آن را برگرفتند و برای هماهنگ شدنش با زبان خودشان در آن تغییراتی را ایجاد کردند.)

پادشاه لباسی کوتاه و کمربندی پرنقش و نگار بر روی آن دارد که پای چپ خود را بر روی پیکر اسیری نهاده، روبه روی او الهه نی نی ایستاده که پیراهنی با دامن بلند بر تن دارد و دیهیم شاهی در دست راست دارد که به شاه تقدیم می کند و با دست چپ خود دو اسیر را از حلقه بینی شان گرفته است.
در زیر این تصویر نقش شش اسیر با دستانی بسته، کنده شده و همه 9 اسیر در این صحنه برهنه هستند.

نکته جالب درمورد شرایط فعلی این اثر، آن است که این نقش برجسته، امروزه در داخل یک دبیرستان دخترانه در شهر سرپل ذهاب قرار دارد.

 در پایین این تصویر، کتیبه ای با خط اَکَّدی وجو دارد که از پیروزی آنوبانی نی می گوید:

" آنوبانی نی پادشاه لولو بوم تصویر خویش و تصویر نی نی را بر کوه بادیر نقش کرد. آن کس که این لوح را محو کند به نفرین و لعنت آنو، آنونوم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رود".

در حدود دو هزار سال بعد نقش برجسته ای در بیستون ( کتیبه داریوش ) به فرمان شاهان ساسانی نقش بست که ازنگاره آنوبانی نی الهام گرفته شده است.
صحنه پیروزی آنوبانی نی در حدود 16 متر بالاتر از دامنه کوه حک شده و به همین دلیل تا حدودی از آسیب های انسانی به دور مانده است. اما در جنگ تحمیلی عراق قسمت هایی از آن بر اثر ترکش های نیروی نظامی عراق از میان رفته است.
اگر قصد بازدید از این نقش برجسته را دارید با به کرمانشاه بروید اما راه راحت تری هم هست. باغ کتیبه ها در باغ نیاوران تهران مولاژی ( مدل ) از این اثر را در خود جای داده است.

( نکته: رب النوع نی نی همان اینانا یا آناهیتا می باشد. )
محل قرارگیری : این اثر ارزشمند در 120 کیلومتری کرمانشاه و شهرستان سرپل‌ذهاب و بر صخره‌ای معروف به نام میان‌کل قرار دارد.

دوره تاریخی:  هزاره سوم پیش از میلاد. متعلق به اقوام لولوبی.

نقش برجسته آنوبانینی
نقش برجسته آنوبانینی
نقش برجسته آنوبانینی
نقش برجسته آنوبانینی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

درود. بسیار باشکوه....🌻🌻🌻🌻

انتشار:25 اسفند 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بسیار زیبا و عالی بنازم به ایرانم و تاریخش

انتشار:20 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدی

در تصویر زیرین که از روی اثر کشیده شده است کلاه پارسی شخص اول به صورت دیگری کشیده شده است. این کلاه حقایق بسیاری را نشان می دهد. که انگار نگارنده سعی در مخفی کردن آن دارد.در این عکس پارسها به اسارت انوبا نینی درآمده اند.

داره میگه این تاریخ قبل پارس ها و مادها تو سرزمین ایران بوده و جنگ فلان پادشاه با فلان پادشاه .آقا داره جوک میگه واسه خودش و تاریخ میسازه.

سلام نه دوست عزیز این تاریخ قبل از اریایی هاست این سنگ نگاره چهار هزار سال قدمت دارد اقوام گوناگونی قبل از آریایی ها در ایران حضور داشتند میتونی سرچ کنی مطالعه کنی عزیز

01 خرداد 1399

20 مرداد 1398

زر نزن بیخودی .واسه خودت تاریخ ننویس .

20 مرداد 1398

انتشار:10 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.