karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر فردی با توجه به جامعه ای که در آن زندگی می کند، تابع آداب و رسوم خاصی است. یکی از پر چالش ترین مباحث موجود در فرهنگ های گوناگون چگونگی برخورد با اجساد مردگان است؛ برخی اعتقاد به خاک کردن، برخی به سوزاندن و حتی بعضی دیگر اجساد عزیزانشان را در فضای آزاد رها می کنند.

یکی از ایده هایی که در زمینه ی از بین بردن اجساد وجود دارد سوزاندن آن ها و نگهداری خاکستر مردگان نزد خویشاوندان نزدیک است. در مناطقی مانند چین، آمریکای جنوبی و آفریقا این رسم بیشتر مورد توجه است. در کلمبیا هم این رسم در قدیم پیروان زیادی داشته است.

ظرفی که امروز می خواهیم درباره اش صحبت کنیم هم برای محافظت از خاکستر مردگان در دوران تمدن تامالامک که در شمال شرقی کلمبیا می زیستند استفاده می شده است، اغلب ظروف خاکستر مردگان از جنس سفال و به صورت استوانه ای ساخته می شدند.

برای زیبایی بیشتر ظروف خاکستر مردگان روی درب های آن ها صورتک هایی شبیه به چهره ی انسان می ساختند که نظیرش را در تصاویر مشاهده می کنید.

پس از مرگ فردی در کلمبیا آن را در مراسم خاصی با کمک چوب و الوار می سوزاندند و بقایای جسدشان را درون این ظرف ها می ریختند و نسل به نسل خاکستر عزیزانشان را در خانه هایشان نگهداری می کردند و یا خاکستر ها را همراه با این سفالیته ها در خاک دفن می کردند. ظرف پیش روی متعلق به سال 500 الی 1500 میلادی می باشد.

برای بزرگان و افراد عالی رتبه ی کلمبیا مراسمی بزرگ در زمان تدفین برگزار می شد اما افراد عادی گاهی بدون هیچ مراسمی سوزانده و دفن می شدند

دوران تاریخی: این ظرف خاکستر مرده متعلق به تمدن تامالامک که در قسمت شمال کلمبیا و محلی به نام آند شمالی ( امروزه به نام سسار شناخته می شود ) می زیستند، می باشد و قدمتش به 500 الی 1500 میلادی باز می گردد.

حرف و حدیث: مردمان کلمبیای باستان از ظروف سفالین استفاده های زیادی می کردند برای مثال در هنگام ساخت یا خرید خانه ی نو تعدادی ظرف سفالی زیر خانه دفن کرده و داخل آن به تعداد اعضای خانواده سنگ ریزه می ریختند و هربار که به تعداد اعضای خانواده افزوده می شد سفالینه را از خاک بیرون آورده و یک سنگ به آن اضافه می کردند و یا خود ظروفی سفالین که قرار بود بعد از مرگ خاکسترشان در آن ریخته شود را خودشان انتخاب می کردند.

محل نگهداری: در حال حاضر این ظرف سفالین خاکستر مرده در موزه ی جهان نمای مجموعه ی #کاخ نیاوران حفظ و نگهداری می شود، در این موزه از تمدن های کهن آمریکایی مانند موچیکو، چیمو و ... ظروف سفالین زیادی در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

ظرف خاکستر مردگان
photo by bahare falah
ظرف خاکستر مردگان
photo by bahare falah

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.