karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این سگ های کوچک نقره ای، تندیس هایی کاملا استثنائی و منحصر به فرد هستند. گرچه استفاده از سگ در هنر ایرانی و میانرودی اتفاقی رایج است، اما تندیس هایی مشابه این سگ ها بسیار نادر هستند. تندیس سگ های کوچک گواه روشنی از مهارت استادانه زرگران و جواهرسازان منطقه فرا ایلامی می باشند. منظور از منطقه فرا ایلامی دیگر مناطق ایران باستان است که فرهنگ و هنرشان با تأثیر از تمدن باستانی ایلامی شکل گرفته است. آثار شاخص این مناطق اغلب با استفاده قابل توجهی از مواد ارزشمند، رنگ های ترکیبی و البته به کار گیری شمایل حیوانی خلق شده اند. 

تندیس سگ های کوچک متعلق به تمدن مرو-بلخ و منطقه باختر ایران باستان، مکانی در افغانستان و تاجیکستان کنونی می باشند. تمدن مرو-بلخ یکی از تمدن های کهن ایرانی است که  قدمت آن به عصر برنز و سال های 2300-1700 پیش از میلاد بر می گردد. از آنجا که این تمدن در محوریت رود آمودریا ایجاد شده بود در دنیا با نام تمدن آمودریا نیز شناخته می شود. جالب است بدانید که بقایا و نشانه های این تمدن، در سال ۱۹۷۶ میلادی و توسط باستان شناسی روسی کشف شد. مورخان با بررسی آثار کشف شده در این منطقه، آن ها را بسیار مشابه اشیاء تمدن ایلامی دانسته با این تفاوت که در تزئین اشیاء باختری جواهرات و زیبایی بیش تری خرج شده است. نقره یکی از رایج ترین موادی بود که مورد استفاده جواهرسازان باختری قرار می گرفت و از آن در ساخت انواع ترومپت ها، جواهرات، گلدان ها و مهرها استفاده می کردند.

تندیس سگ های کوچک به زحمت طولی در حد 4 سانتی متر داشته و به صورت عمودی سوراخ شده اند. به نظر می رسد رشته ای از درون این سوراخ ها گذرانده و از این سگ های کوچک به عنوان گردنبند استفاده می کردند. همچنین احتمال آن وجود دارد که سگ های کوچک به تکه ای فلزی متصل می شده و نوعی سنجاق سر محسوب می شدند. 

همان طور که گفته شد سگ های کوچک باختر، از جنس نقره بوده و قدمت آن ها به چهار هزار سال پیش بر می گردد. امروزه این تندیس های کوچک در موزه لوور فرانسه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از مهم ترین آثار باستانی ایران در زیر بخوانید:

ترومپت با سر انسان | ساز موسیقی ۴ هزار ساله ایرانی

تندیس شاهدخت باختری

نشانی با صحنه عاشقانه | یادگار ۴۸۰۰ ساله ایرانی

جام زرین مارلیک با نقش برجسته غزال

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

اولین چشم مصنوعی دنیا در شهر سوخته

ماهی طلا در گنجینه آمودریا

تندیس های تاریخی ایران 


دوره تاریخی: تمدن بلخ-مرو یا تمدن آمودریا

زمان ساخت: اواخر هزاره سوم تا هزاره دوم پیش از میلاد

محل ساخت: ایران باستان، در محدوده شمال افغانستان و باختر

جنس: نقره

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس

مجسمه سگ های کوچک باختر
مجسمه سگ های کوچک باختر
مجسمه سگ های کوچک باختر
مجسمه سگ های کوچک باختر

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.