karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار نگاهی می کنیم به مهم ترین گنجینه های موجود در کشور افغانستان که در سال های اخیر توجه کمتری به آن ها شده است. دو تندیس غول پیکر از بودا که در استان بامیان کشور افغانستان یافت شده اند.

دو تندیس بزرگ یکی به ارتفاع 53 متر و دیگری به بلندای 35 در دل کوه کنده شده اند، منطقه ای که این دو مجسمه در آن قرار دارند هزاره جات نام دارد که حدودا در فاصله ی 230 کیلومتری از شهر کابل واقع شده است. این دو تندیس متعلق به قرن 6 میلادی هستند و مجسمه ی کوچکتر کمی کهن تر است. باستان شناسان عقیده دارند که وجود این دو مجسمه از بودا در افغانستان نشان دهنده ی هنر مجسمه سازی یونانی در منطقه ی آسیای مرکزی و افغانستان بوده است. تندیس بزرگ تر چهره ی مردی را به تصویر کشیده و تندیس کوچک زنی را به نمایش در آورده به همین دلیل برخی هم اعتقاد دارند که تنها سبک مجسمه سازی این دو سازه مربوط به بودا است و هیچ ربطی به بودا ندارد و تنها یک زن و مرد را نشان می دهد و آن ها در صحت اعتقادشان بیان می کنند که در هیچ جایی بودا در کنار همسرش به تصویر کشیده نشده است. 

در هر صورت این دو پیکر را با نام های صلصال و شهمامه می شناسند و از شهرت زیادی در کشور افغانستان برخوردار هستند. اگر با دقت تر به تصاویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که پیکره ی این دو تندیس در غار کوهی از جنس سنگ کنده کاری شده اند که ارتفاع بلندترین آن 58 متر می باشد و مجسمه ی کوچک تر هم در دالانی 38 متری قرار دارد.

این دو مجسمه به همراه غار کوه های عظیمشان در سده های گذشته از محبوب ترین دیدنی های تاریخی در افغانستان بوده است اما متاسفانه در سال 2001 میلادی درست زمانی که نیروهای طالبان بر افغانستان چیره بودند این دو گنجینه ی گران بها را به آتش کشیدند به طوری که طی یک روز تندیس ها از بین رفتند و تنها دالان هایشان باقی مانده بود.

گفته می شود این دو تندیس طی قرون مختلف بارها تخریب شده اند و تخریب طالبان اولین دست درازی به این گنجینه ی جهانی نبوده است، این مجسمه ها در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و جزو مهم ترین آثار کهن باقی مانده بر کره ی زمین محسوب می شوند.

در سال 2008 تلاش شد که این دو مجسمه مرمت و بازسازی شوند ولی متاسفانه امروزه فقط شاهد قسمتی از این دو مجسمه و دالان هایی که در آن قرار داشتند هستیم، امیدواریم که به زودی تندیس های بودای بامیان کاملا بازسازی شوند.

قدمت: تندیس کوچک متعلق به سال 507 میلادی و تندیس بزرگ سال 554 میلادی می باشد.

محل کشف: استان بامیان افغانستان.

محل نگهداری: استان بامیان افغانستان، هزاره جات.


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

تندیس ماسولوس | ساتراپ هخامنشی

تندیس پیتا میکل آنژ | اندوه مریم مقدس برای عیسی

مجسمه شاپور اول | تندیس عظیم ساسانی

کتیبه خشایارشا در ترکیه

نقاب های غار کلماکره | نماد بالماسکه ایران

مهر استوانه ای داریوش هخامنشی

لیوبا | ماموت چهل هزار ساله

قدیمی ترین نامه عاشقانه روز ولنتاین

مجسمه نفر تی تی | زیباترین ملکه مصر باستان

ترومپت با سر انسان | ساز موسیقی ۴ هزار ساله ایرانی

تندیس بودا بامیان
تندیس بودا بامیان
تندیس بودا بامیان
تندیس بودا بامیان

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.