karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نِفِر تی تی (Nefertiti)، ملکه معروف مصر باستان است که به سبب زیبایی افسانه ای اش شهرت بسیار یافته بود. او به همراه آخناتون، فرعون وقت در اوایل سال های 1300 پیش از میلاد بر سرزمین مصر حکومت می کرد. جالب است بدانید که حتی نام او نیز به چهره زیبای او اشاره دارد : زن زیبایی آمده است! 

از جمله کارهایی که نفرتی تی و آخناتون در زمان حکومت خود انجام دادند، تغییر دین مردم زمانه بود، این دو تنها خدای آفتاب، آتون را می پرستیدند و مردم را به این کار تشویق می کردند. همچنین به ایجاد و ترویج کارهای هنری دست زدند به گونه ای که دوره حکومت نفر تی تی و همسرش را می توان غنی ترین بخش تاریخ مصر باستان دانست. امروزه تندیس نفر تی تی یکی از شناخته شده ترین نمادهای مصر باستان است.

این تندیس، در واقع مجسمه ای رنگ شده و پوشیده از سنگ آهک است که بالاتنه نفر تی تی را به نمایش می گذارد. متخصصان، زمان ساخت آن را 1345 پیش از میلاد و سازنده آن را توتموسیس می دانند، چرا که این نیم تنه را در کارگاه هنری وی کشف کرده اند. توتموسیس (Thutmosis) تندیس ساز و پیکر تراش مورد علاقه فرعون بود و از او کارها و آثار شاخصی بر جای مانده است. این تندیس ارتفاعی در حدود 48 سانتی متر داشته و وزن آن را 20 کیلوگم ارزیابی می کنند. صورت تندیس کاملا متقارن و بی نقص بوده، اما در اثر گذر زمان، چشم چپ تندیس از بین رفته است. چشم راست تندیس از جنس کوارتز است که با موم زنبور به درون مجسمه چسبانده شده. از دیگر نکات قابل توجه تندیس، تاج آبی رنگ و بزرگی است که بر بالای سر نفر تی تی به چشم می خورد.

تندیس نفر تی تی در سال 1912 و توسط باستان شناسی آلمانی کشف شد و از آن زمان تا به حال در مکان های مختلفی در آلمان نگهداری شده است. از آن جمله موزه مصریان و موزه آلتس هستند. هم اکنون بالاتنه نفر تی تی در موزه نیو برلین در معرض دید عموم قرار دارد.

زمان ساخت: سال 1345 پیش از میلاد

ابعاد: ارتفاع: 48 سانتی متر؛ وزن: 20 کیلوگرم

محل ساخت: آفریقا، مصر

محل نگهداری: موزه نیو برلین، آلمان

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از آثار تاریخی و بقایای جذاب دنیا در زیر بخوانید:

اولین فرعون زن مصر | مقبره و مومیایی حتشپسوت

ترومپت با سر انسان | ساز موسیقی ۴ هزار ساله ایرانی

روزالیا لومباردو | مومیایی زیبای خفته

بوسه ابدی عشاق ایرانی در تپه حسنلو

سنگ برنده الدوای | چاقو یک میلیون ساله

میکروسکوپ طلایی و سلطنتی فرانسوی

نقش کمانداران کاخ آپادانا در شوش

جعبه آرایش سه هزار ساله

مجسمه نفر تی تی
مجسمه نفر تی تی
مجسمه نفر تی تی
مجسمه نفر تی تی
مجسمه نفر تی تی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

چقد جالب

انتشار:30 اردیبهشت 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سیاوش جوووووون خیلی ها تاریخ رو دوست دارن و بهش اهمیت می دن میدونی چیه واقعیت شبیه سریال نیست ولی کتیبه ها و هیرو گلیف ها این قضیه رو تایید می کنند و شما کاربر مهمان چرا اخناتون پسر داشت بعضی ها مثل سیاوش جوووووون واقعیت رو نادیده می گیرن و فقط حرفی رو که خودشون می زنن رو قبول می کنن هر چند مصریان باستان تمدن پیشرفته ای رو به وجود آوردن و چیزی ازشون بعید نیست.

انتشار:21 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی حرف های مزخرفی می زنید اخناتون پسر نداشته بلکه از ملکه نفرتیتی فقط شش دختر داشته.من کتاب سینوهه طبیب مصری که در سلسله تاتموزس زندگی می کرده رو خوندم از مصریان باستان چیزی بعید نیست ما درباره شون نمی دونیم چون اونا ها دور زمان خودشون تمدن پیشرفته ای رو به وجود آوردن مثل همین تله گذاری های اهرام که هنوز هم فعاله

انتشار:21 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.