karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از خبرگزاری میزان، با وجود تذکرهای پی در پی در مورد عدم لمس آثار تاریخی، گردشگران باز هم این کار را انجام می دهند و نمی دانند که این اتفاق، چه تبعات جبران ناپذیری را برای این آثار دارد.

دست نزدن به آثار تاریخی و لمس نکردن آنها شاید به نظر برخی گردشگران موضوع چندان با اهمیتی به نظر نرسد اما تخریب گنجینه های ارزشمند کشورمان را موجب می گردد. برای نمونه می توان به نقش برجسته های سربازان هخامنشی در پلکان شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید، اشاره نمود که مثال واضحی از تاثیرات مخرب لمس آثار تاریخی توسط گردشگران می باشد.

در دسترس بودن این نقش برجسته یکی از دلایل دست زدن به آنهاست و این لمس شدن به مرور زمان، موجب صیقلی شدنِ بخش هایی از این آثار شده است. نکته جالب توجه این است که هر نقش برجسته ای که بیشتر در دسترس بوده، بیشتر  صیقلی شده و این حکایت از لمس بیشتر توسط گردشگران دارد. آثاری که هزاران سال است سالم مانده اند، به راحتی و به دلیل بی توجهی گردشگران در حال نابودی هستند.

مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید، در این باره اظهار داشت:

این صیقلی شدن به دلیل اثرات شیمیایی چربی دست در مرور زمان است. 

وی با اشاره به این که تخت جمشید اکنون درگیر مشکلات مهم تری است، افزود:

امکان مرمت این اثر با لیزر و شستشو با آب وجود دارد و مرمت آن را در نظر داریم.

رضایی منفرد درباره نصب تابلوهای هشدار به گردشگران گفت:

بنر و هشدار به اندازه کافی وجود دارد و مردم باید بیشتر توجه داشته باشند. هر چند که پیش از این وضع بدتر بود و اکنون نسبت به چند سال گذشته گردشگران بیشتر رعایت نمی کنند.

او درباره استفاده از حصار شیشه ای نیز بیان کرد:

در تخت جمشید هر جا از نظر کارشناسی امکان داشت، از شیشه استفاده کردیم و مسیر بازدید هم مشخص است. در جاهایی که امکان نصب شیشه نیست، زنجیر کشی کردیم.

وی در ادامه افزود:

پلکان کاخ آپادانا یکی از مهم ترین بخش های تخت جمشید است و شیشه کشی منظر بصری آن را تحت تاثیر قرار می دهد و دیگر حتی نمی توان از آن عکس گرفت.

تخت جمشید

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حسين شمس

یه مشت .... درب و داغون اینجور کارها رو انجام میدند دیگه . ..... نمیفهمه که اسم نحسش و تاریخی که تن لشش رو آورده اینجا برای هیشکی اهمیتی نداره .

انتشار:18 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شاهين يارمحمدى

کاشکی فقط لمس کنند بعضی ها خیلی دوست دارند نشون بدند شعورشون رو به همه و یادگاری مینویشند روی آثار و تاریخ هم میزنند . خاک تو سرت دوست عزیز .

انتشار:09 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سعيد آهنى

واقعا فرهنگ سازی یک سری از اعمال کار خیلی سختی نیست و خوبه همگی یک سری اعمال رو رعایت کنیم انجام ندادنشون رو برای آینده‌گان هم که شده .

انتشار:27 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.