karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از ایسنا، بهرام توتونچی، مدیر بافت های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از کشف سر ستونی تاریخی در جریان حفاری های پروژه پیاده راه سازی میدان امام شهر همدان خبر داد و بیان کرد که قدمت این شیء به دوره ی ایلخانان باز می گردد. 

 پروژه ی عمرانی که این روزها در میدان امام همدان (معروفترین میدان این شهر) در حال اجرا است، منجر به کشفیات بزرگی شده و بر غنای تاریخی و اهمیت این شهر در گذشته ی ایران اضافه کرده است. علاوه بر سر ستون دوره ی ایلخانی، حفاری های انجام شده در این پروژه منجر به یافتن تابوت هایی از دوران اشکانیان نیز شده است. 

بهرام توتونچی در زمینه ی کشفیات اخیر میدان امام توضیحاتی داده است:

در کندوکاو هایی که اداره آب و فاضلاب در کوچه جراحان انجام داده است تکه سنگی که ظاهری باستانی داشت کشف و به کارشناسان میراث فرهنگی گزارش شد.

وی در مورد سرنوشت این تکه سنگ های باستانی نیز اعلام کرد که کارشناسان باستان شناسی پس از 4 روز توانستند تکه سنگ باستانی را خارج کنند و در ادامه گفت:

در جریان حفاری مشخص شد تکه سنگ یافت شده، تابوتی سنگی متعلق به دوران اشکانی است. 

مدیر محوطه ی باستانی هگمتانه افزود: 

در بررسی های بیشتر از تابوت باستانی کشف شده دو اسکلت در آن یافت شد که به صورت سروته داخل آن قرار گرفته بودند. 

توتونچی توضیحاتی نیز در زمینه ی سر ستون ها ارائه داد و اعلام نمود که سر ستون ها در جریان حفاری های اداره ی برق پیدا شده اند و در بررسی های اولیه توسط کارشناسان باستان شناسی، به دوره ایلخانی تعلق دارند.

وی در توصیفات خود سر ستون ها را این چنین توصیف کرد:

این سر ستون به شکل نیم ستون بوده که روی پایه ای قرار داشته و در جریان تخریب ها از اثر اصلی جدا شده و در زیر لایه های کف سازی افتاده و مدفون شده است. تابوت سنگی و سر ستون یافته شده به هگمتانه حمل شدند تا مورد بررسی و مطالعات بیشتر قرار گیرند. 

مدیر بافت های تاریخی میراث فرهنگی، با توضیح اینکه گام اول شناسایی بیشتر این آثار، بررسی شکل ظاهری آثار باستانی یافت شده است، گفت: 

 در گام بعدی معماران سنتی و متخصص و دارای تحصیلات و صاحب نظر به مطالعه نقوش و بن مایه های آثار می پردازند.

توتونچی در مورد اینکه کارشناسان با توجه به چه نشانه هایی متوجه شده اند این سر ستون ها متعلق به دوره ی ایلخانی است، اظهار نمود: 

نقوش هندسی روی سر ستون های یافت شده در میدان امام با سنگ محراب مسجد میرزا تقی مشابه است و حجاری ها و حکاکی های این اثر به دوره ی ایلخانی تعلق دارد. 

حفاری در میدان امام همدان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.