karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

08 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار در مشاهیر گردشگری با ارنست هولستر، عکاس و جهانگرد آلمانی آشنا می شویم.

دلیل شهرت

تاریخ نگاران در گذشته ارنست را به دلیل تدریس در مدسه دارالفنون می شناختند اما با پیدا شدن معجره آسای عکس های او از ایران شهرت ارنست آلمانی چندین برابر شد.

یک قرن پس از مرگ او تمامی متعلقات او به نوه اش رسیده بود که در کشور آلمان زندگی می کرد، روزی بر اثر ترکیدگی لوله آب خانه اش، نوه هولستر مجبور شد چند جعبه چوبی که متعلق به پدربزرگش بود را از زیر زمین خارج کند. پس از باز کردن، این جعبه ها حاوی صدها شیشه نگاتیو قدیمی از عکس های هولستر بود!!! علاوه بر نگاتیوها دفترچه خاطرات ارنست هولستر نیز در جعبه ها یافت شد. نوه ی هولستر بعد ها به ایران سفر کرد و نمایشگاهی از عکس های پدربزرگش را برگزار کرد.

عکس های او گنجینه ای با ارزش از فرهنگ، آدب و رسوم و خود مردمان آن دوره است.

برای اولین بار نیز در سال ۱۳۵۵ خورشیدی عکس های او از ایران به همراه برخی از یادداشت هایش در کتابی به نام ” ایران در یکصد و سیزده سال پیش” به چاپ رسید.

همچنین در سال 1388 خورشیدی فیلمی به نام " خانواده ارنست " در ایران ساخته شد که یادبودی از وی به حساب می آید.

تولد

ارنست در روز هفتم ژانویه سال 1835 میلادی در روستایی در اطراف شهر تورینگن آلمان به دنیا آمد.

زندگی

ارنست هولستر در مدرسه فنی به تحصیلات رشته مخابرات (تلگراف) پرداخت و به دلیل استعداد و دانش بالا در دولت انگلیس استخدام شد. او برای نظارت بر سیم کشی تلگراف به کشور های مختلفی سفر کرده بود و در یکی از ماموریت ها به ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه سفر کرد. او در ایران علاوه بر نظارت بر سیم کشی تلگراف وظیفه تدریس این فن را به مهندسان ایرانی در مدرسه دارالفنون برعهده داشت.

او پس از اتمام ماموریت اش باری دیگر به ایران سفر کرد و به شهر اصفهان رفت و در این شهر با بانویی ایرانی - ارمنی به نام مریم حق نظر در سال 1870 میلادی ازدواج کرد. او پس از ازدواج شروع به عکاسی از شهر اصفهان کرد. وی تعداد کمی نیز عکس از شهرهای مختلف همچون کاشان، قم و تهران ثبت کرده است.

او نظر عجیبی نیز درباره ایرانیان داشت که در یادداشت های او یافت شد :

" ایران و اصفهان در آستانه یک تحول فرهنگی قرار گرفته‌ا ند و از چند سال پیش به این طرف بسیاری از عوامل بیگانه اغلب به سبک اروپایی دارند در این کشور نفوذ می‌کنند. عمارت‌های کهن، عادات و آداب و رسوم تدریجا از بین می‌روند به طوری که تا چند سال دیگر آنچه را که شاردن و تاورنیه به وصف آورده‌اند پیدا نتوان کرد. ... از این گذشته طی دوران اقامتم فرصت یافتم از منظره‌ها و ساختمان‌ها و میدان‌های جالب عکس‌برداری کنم . . . "

 مرگ

وی در سوم جولای سال 1911 میلادی در جلفای اصفهان چشم از جهان گشود.

برخی از تصاویر این عکاس را می توانید در مطلب تصاویر کم نظیر توریست آلمانی از دوره قاجار مشاهده کنید.

ارنست هولتسر

#مشاهیر گردشگری جهان را در کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.