karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

29 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار در مشاهیر گردشگری با اولیا چلبی جهانگرد ترک آشنا خواهیم شد. 

دلیل شهرت

بزرگترین اثر اولیا چلبی کتاب "سیاحت نامه اولیا چلبی" می باشد که در 10 جلد تالیف شده است. بسیاری از پژوهشگران نوشته های او را کمی اغراق آمیز و دور از واقعت می دانند اما این 10 جلد منبع بسیار مهم و کاربردی برای آشنایی با مردم آن زمان، فرهنگ و نوع زندگی آن ها در سرزمین های عثمانی و دیگر کشورها بوده است. برای مثال در سیاحت نامه اش، بخش هایی که متعلق به سرزمین های عثمانی می باشد مطالبی درباره  44 نوع برنج متفاوت، 40 نوع سوپ، 23 گونه ادویه، 90 نوع ماهی، 50 نوع نان متفاوت و . . . وجود دارد. بخش های کوتاهی نیز درباره زبان شناسی، تفاوت و شباهت های کلمات زبان های مختلف از جمله فارسی، وجود دارد.

سیاحت نامه اولیا در سال 2013 در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت گردید.

تولد

اولیا چلبی 26 مارچ 1611 در شهر استانبول به دنیا آمد. خانواده او اصالتا اهل کوتاهیا می باشند که پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح به این شهر مهاجرت کردند.

زندگی 

خانواده اولیا چلبی بسیار ثروتمند بودند. اصالت پدر و مادرش به خاندان سلطنتی می رسید. او در کودکی آموزش های بسیار خوبی دید. او ابتدا در مکتب درس خواند و سپس به مدسه معروف شیخ الاسلام حمید رفت و 7 سال در آن جا تحصیل کرد سپس به مدرسه ای که مخصوص کاخ سلطنتی بود رفت و درس هایی همچون صرف و نحو، زبان فارسی، موسیقی و . . . را آموخت و پس از آن از طریق آشنایان خانوادگی اش وارد کاخ عثمانی شد. او بسیار از آشنایی با مردم جدید و سفر لذت می برد به همین دلیل کار تمام وقت در قصر برای او لذت بخش نبود. او شبی در خوابش پیامبر اسلام را می بینید و پس از آن سفرهای ماجراجویانه اش را به نقاط مختلف آغاز می کند و آخرین نقطه سفرش مصر می باشد.

او بیش از نیمی از عمر خود را به سفر در سرزمین های عثمانی و دیگر کشورها همسایه صرف کرده است. حاصل این سفرهای بسیار طولانی کتاب ارزشمند «سیاحت نامه اولیا چلبی» می باشد.

مرگ

 تاریخ دقیق فوت او مشخص نیست اما حدس زده می شود که در سال 1682 میلادی درگذشته است. مکان دفن او را نیز به طور حدسی در نزدیکی های مقبره لوهسا سلطان می دانند محلی که دیگر اعضای خانواده اش نیز در آنجا دفن شده اند.

اولیا چلبی
اولیا چلبی

#مشاهیر گردشگری جهان را در کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.