karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جهان پهلوان غلامرضا تختی، نخستین ورزشکار ایرانی بود که توانست در رقابت های مهم المپیک سه مدال را از آن خود کند و در 4 المپیک شرکت کند. رکوردهای این پهلوان نامی به قدری شگرف بودند که هنوز هم که هنوز است به نام خودش تا به امروز باقی مانده اند. تختی در زندگی ورزشی خود توانست در مجموع 8 مدال مختلف و معتبر کسب کند و رکورددار کسب بیش ترین مدال جهانی در میان کشتی گیران نیز می باشد
غلامرضا فعالیت ورزشی خود را از 15 سالگی و کشتی باستانی در زورخانه پهلوان سید علی آغاز کرد. او در 20 سالگی و در سال 1329 به سراغ کشتی آزاد رفت و به صورت حرفه ای مشغول تمرین برای مسابقات قهرمانی شد. درست کمی بعد بود که غلامرضا نخستین قهرمانی خود را در رقابت های کشوری به دست آورد. البته که این تنها آغاز درخشش این قهرمان جوان بود و وی تا 9 سال بعد توانست هشت بار دیگر قهرمانی کشور را از آن خود کند.
بازوبند پهلوانی که در پیش رو می بینید، در طی سال های 1335، 1336 و 1337 خورشیدی مورد استفاده تختی بود. بند این بازوبند جنسی چرمی دارد و بر روی آن سه نگین عقیق با حکاکی قرآنی به چشم می خورد. بر روی نگین وسطی آیات سوره فلق نقش بسته و بر روی دو نگین دیگر نیز قسمتی از دو ایه 44 سوره غافر دیده می شود. 
امروزه بازوبند پهلوانی تختی در موزه آستان قدس رضوی واقع در حرم امام رضا (ع) نگهداری می شود. همه روزه از ساعت 8 تا 18 می توانید به بازدید این موزه جذاب و دیگر گنجینه های نفیس درون آن بروید.
برای آشنایی و اطلاعات بیش تر از موزه آستان قدس و دیگر امکانات حرم مطهر رضوی بخوانید:
حرم مطهر امام رضا (ع) | نگینی بر انگشتری ایران
دوره تاریخی: پهلوی
قدمت: سال 1335 خورشیدی
محل نگهداری: موزه آستان قدس رضوی، حرم مطهر امام رضا (ع)، مشهد
ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه: از ساعت 8 تا 18، جمعه ها: از ساعت 8 تا 13


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان
می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

کتیبه کانال سوئز داریوش بزرگ

اولین و قدیمی ترین باتری جهان را ایرانی ها ساختند

الماس کوه نور

تاج محبوب فرح پهلوی

کفن حضرت مسیح | گنجینه جنجالی شهر تورین

کره جواهر نشان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

قرآن آبی

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

جعبه آرایش سه هزار ساله

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

بازوبند پهلوانی تختی

بازوبند پهلوانی تختی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.