karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 تکوک‌ها یا ریتون ها، جام‌هایی به شکل شیپور اند که در انتها به شمایلی حیوانی منتهی می شوند و یا کاملا به شکل یک حیوان ساخته می شوند. این ظروف در آسیای میانه به خصوص ایران، یونان و ایتالیا تاریخچه درازی دارند و در واقع تاریخچه تکوک ها در ایران به ۶ هزار سال قبل بر می گردد. در یکی از جنگ های یونان و ایران باستان، پس از آن که یونانیان به پیروزی رسیدند، تکوک های بسیاری را با خود به عنوان غنیمت به یونان بردند. پس از کمی، ساخت ظروف تکوک به تقلید در یونان باستان نیز رواج یافت و به نام ریتون در میان مردم شناخته شد.

تکوک گوزن پیش رو درست همانند یک گوزن واقعی و با جزئیات فوق العاده ای خلق شده، به گونه ای که حتی رگ های پوزه حیوان به زیبایی به نمایش گذاشته شده اند. چشمان عریض و منبت کاری شده گوزن به همراه پاهای کشیده اش که گویی آماده جهش است، بر وجه حقیقی بودن گوزن می افزاید. همان طور که گفته شد از تکوک گوزن همانند دیگر تکوک ها یا ریتون ها به عنوان مشربه استفاده می کردند به گونه ای که نوشیدنی را از بخش بالایی تکوک در آن ریخته و مایع از سوراخ روی بدن و میان پاهای جلویی گوزن، به کمک یک پیچ به بیرون هدایت می شد. هم اکنون این پیچ در تکوک طلایی گوزن موجود نیست و تنها سوراخ آن قابل مشاهده است. 

ویژگی های سبکی این تکوک طلایی نشان دهنده آن است که ریتون گوزن در شمال غربی ایران و در میان سال های 50 پیش از میلاد تا سال 50 میلادی ساخته شده است. منطقه شمال غربی ایران تا سال ها تحت تملک امپراتوری هخامنشی بود تا آن که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد و هخامنشیان را شکست داد و این چنین شد که مدتی این منطقه در دست حکومت سلوکیان بود. البته این حکومت یونانی دیری نپایید و به زودی اشکانیان بر ایران زمین مسلط شدند. ساخت چنین تکوک هایی نیز پیشینه دراز در تاریخ ایران دارد، اما نقوش گل روی بدنه تکوک طلایی گوزن از هنر سلوکیان گرفته شده است.

جنس تکوک گوزن مورد نظر از نقره بوده که پس از اتمام ساخت با لایه ای از طلا پوشانده شده و ارتفاعی در حدود 30 سانتی متر دارد. متأسفانه تکوک گوزن اشکانی امروزه در موزه موزه جی پل گتی در لس آنجلس نگهداری می شود. 

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از تکوک ها و ریتون های باستانی ایران در زیر بخوانید:

تکوک طلایی شیر غران

ریتون نقره ای شیردال

تکوک لاجوردی اردک

ریتون کاراکال و بوقلمون

ریتون نقره‌ای اشکانی با سر سیاهگوش


دوره تاریخی: امپراتوری اشکانی (پارت ها)

زمان ساخت: سال 50 پیش از میلاد تا سال 50 میلادی

جنس: نقره پوشیده از طلا

مشخصات ظاهری: ارتفاع: 27.5 سانتی متر، عرض: 46 سانتی متر، قطر: 12.7 سانتی متر

محل نگهداری: موزه جی پل گتی، لس آنجلس

ریتون طلایی گوزن اشکانی
ریتون طلایی گوزن اشکانی
ریتون طلایی گوزن اشکانی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.