karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در قرن ششم قبل از میلاد و تحت فرمانروایی کوروش بزرگ، پارسی ها خود را در رأس یک امپراتوری بزرگ و قدرتمند به جهانیان شناساندند. امپراتوری باشکوهی که وسعت سرزمین هایش از اروپای شرفی و مصر تا دیار پهناور هند بود. به سبب گزارشات تاریخ نگاران یونانی و دیگر مورخان و همچنین و آثار باستانی فراوانی که از آن دوره به جا مانده، جزئیات امپراتوری باشکوه هخامنشی به خوبی به ثبت رسیده است. برای آشنایی بیش تر با این امپراتوری می‌توانید آثار هخامنشی و جواهرات این دوره را از نزدیک در کارناوال ببینید. 

اغلب ظروف هخامنشی موجود در مجموعه موزه، مزین به تصویری از رو به روی یک شیر هستند. این پلاک طلایی نیز همانند دیگر ظروف این دوره، در قسمت بالا خود آراسته به دو شیر غران و بالدار است. در بالای سر این دو شیر، گوش های گاو و شاخ هایی مجعد و مشابه به شاخ های قوچ به چشم می‌خورد. همچنین گردن شیرها با پر پوشانده شده است. کمی پایین تر دو بال بزرگ و متقارن وجود دارد که تقارن آن ها به سبب تعادل تزئینی پلاک می باشد. 

در پشت پلاک حلقه هایی سنگینی متصل است که به کاربرد این پلاک تزئینی اشاره دارد، به طوری که از این پلاک برای اتصال به کمربند چرمین استفاده می کردند. ارتفاع این پلاک طلایی 13.6 سانتی متر و عرض آن 9.8 سانتی متر می باشد. امروزه پلاک طلایی دو شیر شاخ دار در گالری 405 موزه متروپولیتن نیویورک در معرض دید عموم قرار دارد. 

در گنجینه های ایران و جهان می توانید اطلاعات بیشتری از دیگر اشیا باستانی بیابید.

درباره دیگر آثار تاریخی دوره هخامنشی در زیر بخوانید:

دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

گردنبند زرین هخامنشی

ارابه زرین چهار اسب هخامنشی

تکوک اردک لاجوردی

دوره تاریخی: هخامنشی

زمان ساخت: قرن ششم و چهارم قبل از میلاد

جنس: طلا

ابعاد: ارتفاع: 13.6 سانتی متر، عرض: 9.8 سانتی متر

محل نگهداری: موزه متروپولیتن، نیویورک

پلاک طلایی شیر شاخ دار
پلاک طلایی شیر شاخ دار

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پیمان

زیاد حرص نخورید اونجا باشه بهتره اگه الان ایران بود

انتشار:16 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ez

و باز هم متروپولین. نیویورک..

انتشار:15 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ذلان

برای این همه میراث فرهنگیمان که به یغما برده شده ودر موزه کشورهای اروپایی و آمریکا هست باید خون گریه کرد

مجید

اونجا جاش امن تره وبهتر معرفی میشه

15 آذر 1395

انتشار:15 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.