karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همواره ارادت قلبی و معنوی پیروان یک دین و آیین مذهبی به قدری است که آن را به اشکال مختلف بروز می دهد. یکی از این راه ها، علاقه نشان دادن به یادگارها و اشیاء باقی مانده از پیامبران، ائمه و افراد خردمند و والا مقام است. قبل تر با یکی از شمشیرهای حضرت محمد (ص) آشنا شدیم و این بار همراه کارناوال باشید تا با موی سعادت آشنا شوید.

موی سعادت، تار مویی است که در صندوقی قدیمی و در زیارتگاهی از روستای جوزقان قرار دارد. اما داستان چگونگی دست به دست شدن و رسیدن این تار موی ارزشمند به این روستا، شنیدنی و جالب است.

به نقل از خادم این زیارتگاه، حدود نهصد سال پیش فردی به نام شیخ احمد جامی که عارفی بزرگ و مشهور بوده است قصد سفر حج می کند و راهی خانه خدا می شود. شیخ احمد یکی از روزها که مشغول طواف کعبه بوده، با فردی رو به رو می شود که به او مویی از پیامبر اکرم (ص) را هدیه می دهد. جامی با رضایت بسیار پذیرفته و از آن مراقبت می کند. البته تمام سوغات جامی از این سفر موی سعادت نبود و وی در ادامه، راه خود را به سوی کربلا کج می کند. شیخ جامی از کربلا نیز با دست پر خارج شده و صاحب عَلَم حسینیِ گرانقدری می شود. شیخ احمد به همراه موی سعادت و علم حسینی به شهر تایباد می رود، موی سعادت را نزد خویش نگه می دارد و علم را به یکی از بزرگان خاندان می سپارد. 

موی سعادت پس از مرگ شیخ احمد جامی به پسرش می رسد و در نهایت نیز به روستای جوزقان واقع در شهر تایباد راه پیدا می کند. گفته می شود امروزه تار موی حضرت محمد (ص) در مقبره ای چوبین در کنار مزار پسر جامی نگهداری می شود و کسی اجازه دیدن و باز کردن صندوقچه را ندارد.

همان طور که اشاره شد، روایات و داستان موی سعادت به نقل از خادم زیارتگاه روستای جوزقان بوده است. با تشکر از علی و مونا، زوج جهانگرد ایرانی و آقای فرجی که ما را در تهیه گزارش این گنجینه یاری کردند. برای آشنایی بیش تر با این زوج دوست داشتنی بخوانید:

مصاحبه اختصاصی کارناوال با زوج ایرانی عاشق سفر

ماجراجویی های زوج گردشگر ایرانی در سفر به هندوستان

دوره تاریخی: اسلامی

محل نگهداری: زیارتگاه روستای جوزقان، شهر تایباد


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

شمشیر حضرت محمد(ص) | یادگاری از جنگ بدر و احد

الماس کوه نور

قرآن تاریخی | با دستخطی منسوب به امام حسین (ع)

کتیبه کانال سوئز داریوش بزرگ

اولین و قدیمی ترین باتری جهان را ایرانی ها ساختند

تاج محبوب فرح پهلوی

کفن حضرت مسیح | گنجینه جنجالی شهر تورین

کره جواهر نشان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

قرآن آبی

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

جعبه آرایش سه هزار ساله

درفش شهداد | قدیمی ترین پرچم جهان

موی پیامبر اکرم موی سعادت
photo by Ali o mona
موی پیامبر اکرم موی سعادت
photo by Morteza Faraji
موی پیامبر اکرم موی سعادت
photo by Morteza Faraji

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمد جوزقانی

سلام.ضمن تشکر از سایت عالی و مطالب بسیار مفیدتون و همچنین جناب نوروزی بزرگوار بابت انعکاس گزارش سفرشون به روستای تاریخی جوزقان
باید عرض کنم موی مبارک پیامبر توسط یکی از مریدان شیخ احمدجامی که بزرگ طریقت قادریه نیز هست به جوزقان رسیده و هم اکنون نیز آن بزرگ مرد در کنار مقبره شیخ احمد جام دفن هستند.
زیارت موی سعادت همچنان همه روزی شاهد حضور و ارادت زائران و مجاوران می باشد.
از این طریق از همه کسانی که این مطلب رو مطالعه می کنند دعوت میکنم به روستای تاریخی گردشگری جوزقان سری بزنند
خراسان رضوی-تایباد-جوزقان
آیدی تلگرامی ما: @jozeghan

انتشار:15 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

NGS

سلام من تقریبا هر روز به سایت شما سر میزنم و از مطالب زیبا و ارزنده ای که ویبینم لذت میبرم ، ولی بعضی از مطالب مثل این موضوع اصلا خوب نیستن و ارتباط گردشگری ندارد

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی خوشحالیم همراهانی چون شما داریم مطالبی از این دست که با نام «گنجینه های تاریخ» در سایت کارناوال منتشر می شوند، به جهت آشنایی مردم با آثار و یادگارهای تاریخی ایران و جهان می باشند که اغلب آن ها از جمله همین مورد، امکان بازدید هم دارند. این یعنی کارناوال تلاش می کند تا مردم را با موزه ها و البته گنجینه های هر شهر و روستا آشتی بدهد و از آن ها دعوت کند تا بیش تر به این بقایای ارزشمند و البته جالب، توجه کنند. خوب است بدانید هر گونه شی یا اثر به جا مانده از گذشتگان خواه مربوط به یک قوم خاص باشد و یا آن که تاریخ کل سرزمینمان را بیان کند، می تواند به عنوان جاذبه ای مطرح گردد. نمونه هایی از اشیاء مربوط به پیامبر اکرم (ص) و حتی مو و برخی دیگر از متعلقات ایشان در موزه های کشورهای دیگر نگهداری می شوند و در معرض نمایش قرار دارند. در این مطلب به نمونه ای از آن در کشور خودمان اشاره کردیم که در روستایی کوچک نگهداری می شود و می تواند اذهان کنجکاو را برای کشف آن به این روستا بکشاند و باعث رونق گردشگری شود. پایدار باشید

04 اردیبهشت 1396

انتشار:04 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.