karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

23 فروردین 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بلی ! با یک دوربین عکاسی و البته کمی خلاقیت هم می توان زوایای تازه ای از ساختمان ها را کشف کرد!

"ینر تورن"Yener Torun معماری که ابزارش یک دوربین #عکاسی است و زوایای جدیدی از نمای ساختمان ها خلق می کند.

هدف این عکاس ۳۲ ساله این است که نشان دهد  ما می توانیم خیلی متفاوت و خلاقانه تر از همیشه به دنیای اطراف مان بنگریم ، تصاویری که با هم قرار است ببینیم ، مربوط  به ساختمان هایی قدیمی در #استانبول است که با کمی رنگ و لعاب و البته زاویه سازی یک عکاس معمار نما شبیه به #ساختمان های مدرن شده است . شاید تصاویری تکراری از استانبول و مکان های دیدنی آن در ذهن شما هک شده باشد اما این بار کارناول ، استانبول را از نمایی دیگر به شما نشان خواهد داد.

با کارناوال همراه باشید.......

ساختمان های رنگی استانبول

 

مصاحبه ای با  "ینر تورن"Yener Torun خالق عکس های زیبا....

 

سوال اول ...


ایده عکاسی از ساختمان ها چطور به ذهن تان رسید؟

در ابتدا من کارم را با عکاسی عادی از مکان های دیدنی و خیابان های استانبول شروع کردم ، همه عکس هایم را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می گذاشتم ، تا این که پس از مدتی شاهد استقبال شدید دنبال کنندگان در صفحه ام شدم ، بعد از آن به سراغ عکس های سیاه و سفید رفتم ، بعد ایده عکس گرفتن از ساختمان های رنگی به ذهنم رسید ، در نتیجه به دنبال سوژه های رنگی در استانبول گشتم ، #دیوارهای رنگی ، وساختمان های نقاشی شده ، تمام دنیای من را گرفتند ، در واقع دیوارها و ساختمان های رنگی برای من مانند بوم  هستند که با ترکیب و اتصال اشکال گوناگون نمایی متفاوت از دنیای واقعی اما برگرفته از همان واقعیات خلق می کنم.

دیوارهای رنگی استانبول
دیوارهای رنگی استانبول

سوال دوم ...


چرا شهر دیگری را برای عکس گرفتن انتخاب نکردید؟

من حدود ۱۴سال در استانبول زندگی کرده ام ، با وجود مشکلاتی که دارد مثل ترافیک ،‌ شلوغی و.... اما من هم چنان این شهر را دوست دارم ، استانبول شهری با فرهنگ غنی و مکان های دیدنی بسیار است ، این شهر در طول ۲۴ ساعت شبانه روز پر از جنب وجوش و حس زندگی است ،‌ که همه این ها در کنار هم باعث علاقه من به این شهر زیبا می شود.

ساختمان های رنگی استانبول
ساختمان رنگی استانبول
دیوار رنگی استانبول

سوال سوم...

چه چیزی باعث به وجود  آمدن این طرح ها و نقاشی ها در استانبول شده است؟

در طول چند سال اخیر ، ما شاهد نشانه های پیشرفت #هنر معاصر در استانبول بوده ایم ،  اگر شرایط به همین منوال پیش برود استانبول تبدیل به قطب هنر و فرهنگ معاصر خواهد شد ، البته هنوز تا رسیدن به آن موقعیت راه زیادی در پیش دارد ، ولی پیشرفت های امیدوارکننده ای هم رخ داده است ، هر روزه تعداد نمایشگاه ها و نگارخانه های هنری در حال افزایش است و طراحان و معماران خارجی برای طراحی اماکن دیدنی به استانبول می آیند.

دیوار رنگی استانبول

سوال چهارم...

محل دقیق این ساختمان ها در استانبول کجاست؟

اکثر #توریست ها و گردشگران در استانبول ، به سراغ اماکن دیدنی و مساجد تاریخی که در مرکز شهر واقع شده اند می روند ، در مرکز شهر ساختمان های تجاری و مسکونی زیادی وجود دارد که اکثرا همه با نمای خاکستری هستند ، تصاویر #ساختمان های رنگی مربوط به شرق استانبول است جایی که با مرکز شهر خیلی فاصله دارد ، البته تمام عکس های من از استانبول گرفته نشده اند برخی از آنها مربوط به شهرهای کوچک اطراف استانبول است.

ساختمان های رنگی استانبول

تصاویری متفاوت از استانبول با دوربین ینر تورن

گاهی اوقات تصویر یک بخش کوچک از ساختمانی بزرگ می تواند بسیار جالب تر از نمای کل ساختمان باشد ،‌ این عکس از منطقه "سانکاتپه" Sancaktepe گرفته شده است.

ساختمان رنگی استانبول

تصویر زیر مربوط به منطقه"کاجیتین" Kagithane می باشد ، شخصی که در تصویر ایستاده یکی از علاقه مندان به شهر استانبول است.

دیوار رنگی استانبول منطقه کاجیتین

این تصویر مربوط به ساختمانی است ، در منطقه  "آیپ" Eyup استانبول . همان طور که مشخص است نمای این ساختمان کمی مدرن تر از دیگر ساختمان هاست و رنگ آمیزی زیبایی دارد.

ساختمان رنگی در منطقه آیپ استانبول

دیواری با زمینه قرمز ، و نقطه های سفید که شاید در نگاه اول تصویر یک توت فرنگی را در ذهن شما تداعی کند ، این تصویر یکی از عکس های مورد علاقه "ینر تورن" Yener Torun است.

دیوار رنگی استانبول

پیشنهاد کارناوالی ...

جالب است بدانید ، اکثر ساکنان قدیمی استانبول هنگامی که  برای اولین بار این تصاویر را مشاهده کردند ، حتی گمانش را هم نمی کردند که این عکس ها مربوط به محل زندگی خودشان و شهر استانبول باشد ، حتی برخی از آن ها باورشان نمی شد که چنین ساختمان هایی در محل زندگی آن ها وجود دارد ، این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، یکی از مهم ترین دلایل آن سطحی نگری و بی دقتی خود ماست ، البته عکاس این تصاویر هم با زیرکی زوایای جدیدی از این ساختمان ها را خلق کرده است ، ولی اگر بیننده کمی دقت داشت می توانست این موضوع را به راحتی تشخیص دهد ،  مطمئن باشید در  اطراف شما  هم مواردی مشابه وجود دارد در حالی که بی اعتنا از کنار آنها می گذرید ، پس بهتر است کمی با جزییات بیشتر به دنیای اطراف مان نگاه کنیم ،‌ شاید سوژه ای در انتظار شما باشد تا آن را کشف کنید.

دیوار رنگی استانبول
ساختمان رنگی استانبول
ساختمان رنگی استانبول
ساختمان رنگی استانبول

حرف آخر

یلدای من امسال، ندارد سحر انگار!

وقتی که بخواهد بدرخشد رخ ماهت

 فالی زدم و حافظ جان گفت می آیی

زانو زده چشمان ترم برسر راهت.....

مهتا پناه

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.